י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
גורם להפסקות חשמל

לראשונה בישראל: החרק המזיק ביותר בעולם, התגלה בפתח תקווה

בפעם הראשונה התגלה בישראל, בעיר בפתח תקווה, הטרמיט "המזיק ביותר בעולם", לאחר דגימות מעבדה זוהה הפולש הנקרא טרמיט הפורמוסי, הוא מזיק לעצים חיים ומתים כאחד, הורס אדני רכבת ועמודי טלפון, פוגע בקווי תקשורת וחשמל תת קרקעיים וגורם להפסקות חשמל

לראשונה בישראל: החרק המזיק ביותר בעולם, התגלה בפתח תקווה
הטרמיט הפורמוסי צילום: תומר לו, טוטאל הדברות

טרמיטים מהמין הפורמוסי  - Coptotermes formosanus - זוהו לראשונה בישראל בעיר פתח תקווה. החשד להימצאות מין פולש בעייתי זה דווח לאגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה על-ידי תומר לו, המתמחה בטרמיטים. לאחר סיור משותף, דגימות הטרמיטים הועברו למעבדה האנטומולוגית במשרד הבריאות, וזוהו בוודאות כטרמיט הפורמוסי.

המשרד להגנת הסביבה הקים ועדת מומחים, הכוללת נציגים ממשרד הבריאות והחקלאות, חוקרים מהאקדמיה ואנשי מקצוע בתחום ההדברה, במטרה למצוא שיטות להדביר את הטרמיט הפורמוסי, ולהדריך את הרשויות המקומיות והעוסקים בתחום ההדברה. כמו-כן, המשרד מקדם כתיבת והטמעת תנאי בנייה באזורים בהם יש טרמיטים. המשרד להגנת הסביבה קורא לרשויות, לציבור ולמדבירים לדווח לרשויות ולמשרד על כל מקרה של חשד להימצאות טרמיטים מהמין הפורמוסי.

מקור מין פולש זה הוא בדרום מזרח אסיה והוא נחשב בעולם כטרמיט-על, בעל יכולות האכילה ויכולות הריבוי הגבוהות ביותר מבין מיני הטרמיטים הידועים לאדם. גודל מושבה אחת מגיע למיליוני פרטים, והם עלולים להגיע למרחק של עד 100 מטר מהקן. הטרמיט פעיל במיוחד בתנאים של חום ולחות, הנפוצים בקיץ הישראלי. בחלק מהמדינות בארצות הברית הטרמיט הפורמוסי הוא המזיק המסב את הנזק הכלכלי הגבוה ביותר, לאדם הפרטי ולמדינה.

כבר כיום מושקעים מיליארדי דולרים לשנה בארה"ב בהוצאות עבור מניעה, עלות טיפול, תיקון נזקים, ירידת ערך נכסים ועוד. מכיוון שמדובר במין פולש חדש, חשוב לאתר את כל המקומות שבהם יש מושבות של הטרמיט הפורמוסי באופן מיידי, זאת על מנת לנסות ולמנוע את התפשטות והתבססות המזיק בכל הארץ.

המשרד פועל בשיתוף פעולה עם האגף לאיכות הסביבה בעיריית פתח תקווה על מנת להכיל את התפשטות ונזקי הטרמיט הפולש. בנוסף, המשרד עובד בשיתוף פעולה עם פקחי המכס ופקחי משרד החקלאות במעברי הגבול של ישראל כדי להפחית את הסיכון של כניסת מינים זרים לארץ.

המשרד מנחה את הרשויות להתייחס לכל מקרה חשוד כמקרה מאומת. כמו - כן, אנו נמצאים בשלב איסוף המידע לגבי התפשטות הטרמיט הפולש ולכן מבקשים להודיע למשרד להגנת הסביבה על כל חשד. אין לזרוק מוצרי עץ החשודים כנגועים, אלא להשמידם!

ד"ר גלעד בן-צבי, מנהל המעבדה האנטומולוגית לאקולוגיה יישומית במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, באוניברסיטת תל אביב מסביר כי: "טרמיט פורמוסי הוא המזיק ביותר בעולם. הוא פוגע בעצים חיים ומתים כאחד. לעתים קרובות הנוכחות שלו לא מזוהה במשך זמן רב, עד שרצפות עץ מתפרקות או חורים נבקעים בקירות גבס. הוא הורס אדני רכבת ועמודי טלפון. מלבד נזקיו למוצרים ומבנים מעץ הוא פוגע גם בקווי תקשורת וחשמל תת קרקעיים וגורם להפסקות חשמל"

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל: "מינים פולשים מהווים סכנה לבריאות הציבור, לסביבה ולכלכלה. טרמיטים באופן ספציפי עלולים לגרום לנזק רב לרכוש ולתשתיות. כניסת מינים פולשים לישראל תעלה בשכיחותה בשנים הקרובות, עם החרפת משבר האקלים והגדלת המסחר. על כלל הגופים לרכז מאמצים ולפעול למניעת כניסת המינים הפולשים בגבולות ולמניעת התבססות והתפשטות הטרמיטים הפולשים בארץ"

המשרד קורא לרשויות, לציבור ולמדבירים לגלות ערנות ולדווח לרשויות ולמשרד על כל חשד לנוכחות הטרמיטים; הטרמיט זוהה בפתח תקווה על-ידי תומר לו, המתמחה בטרמיטים; הטרמיט הועבר למעבדה האנטומולוגית של משרד הבריאות, שם זוהה בוודאות כטרמיט מהמין הפורמוסי

חרקים מזיקים פתח תקווה המשרד להגנת הסביבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד