י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מוצרים שעברו הקטנה או שינוי יחוייבו בסימון מיוחד

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן ממשיכה להילחם בתופעת הקטנת המוצרים ע"י היצרנים / היבואנים • מעתה – לכל גרסה נוספת למוצר קיים ומוקטנת, יחולו כללי הסימון בעת הקטנה

מוצרים שעברו הקטנה או שינוי יחוייבו בסימון מיוחד
סופרמרקט. אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

הרשות הבחינה כי יצרנים ויבואנים החלו לסמן את המוצרים הקיימים בשלל כיתובים בדמות: "מתכון חדש", "טעם חדש" ו"ריח חדש". נטען כי מדובר במוצר חדש ולא במוצר קיים, ועל כן כללי סימון ויידוע הצרכן לגבי ההקטנה לכאורה לא חלים על מוצרים אלו. בעקבות כך, הממונה על הרשות להגנת הצרכן מפיץ היום הנחייה חדשה בעניין הקטנת מוצרים תוך התייחסות לתופעת גרסאות חדשות למוצרים קיימים.

ההנחיה החדשה שמפורסמת היום סותמת את הפרצה הנ"ל, ונקבע כי מוצר שהינו גרסה נוספת (וריאנט) של מותג מסוים בקטגוריה מסוימת, אינו נחשב מוצר חדש או אחר, אלא נחשב כחלק מסדרת מוצרים קיימים תחת אותו מותג ואותה קטגוריה. למשל, כאשר למותג מסוים מקטגוריה מסוימת (למשל מיץ) יש מספר מוצרים בעלי טעמים שונים, הם נחשבים כחלק מסדרת המוצרים של אותו מותג ועל כן אם ישנה הפחתה בכמות הוריאנט, תיבחן ההפחתה על פי הנחיה זו וביחס למוצרי המותג מאותה קטגוריה.

בנוסף, ככל שמדובר באותו מותג ואותה קטגוריה, היות המוצר ווריאנט נקבע לאור הנראות של המוצר ולאור כך שמדובר במוצרים אשר חזותית הינם דומים. יודגש כי שינוי צבע האריזה ו/או הוספה של פריטים/איורים מסוימים כשלעצמם אינם הופכים את המוצר למוצר חדש/אחר.

מוצר יחשב מוצר חדש/אחר רק אם אריזתו תשונה מבחינה חזותית ובאופן מהותי באמצעות שינוי שם המוצר/המותג/שינוי הלוגו.

לגבי שינוי הגודל, ככל שכמות המוצר הוקטנה משמעותית וגודל האריזה קטן באופן משמעותי ונראה לעין הרי שעל אף שלא מדובר במוצר חדש/אחר, הרי שבנסיבות אלה, אף אם לא שונה שם המוצר או הלוגו, לא תקום החובה לכתוב על גבי האריזה את דבר ההפחתה, לפי הנחיה זו, שכן העובדה כי תכולת המוצר הוקטנה בולטת לעין מבחינה חזותית. 

כאשר השימוש במוצר הוא לפי יחידות מוצר (למשל טבליות) ובוצעה הפחתה ברכיבי המוצר באופן שגורם אמנם להפחתת המשקל באריזה, אולם לא גורם להפחתה במספר יחידות המוצר, וגם אין שינוי באפקטיביות המוצר, הרי שלא תהיה חובה לעמוד בהנחיה זו.

  • תוספת זו הינה חלק בלתי נפרד מההנחיה מיום 11.7.2019.
  • כניסתה לתוקף של התוספת להנחיה הינה שלושה חודשים מיום פרסום התוספת.
  • התוספת תחול ותיאכף לגבי כל מוצר שיוצר לאחר כניסתה לתוקף וכן לגבי כל מוצר שטרם שווק לקמעונאי.

עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מציין כי "הבחנו בתופעה חדשה של ייצור גרסאות שונות ומוקטנות למוצרים קיימים תוך עקיפת החובה ליידע בדבר ההקטנה, ועתה פעלנו על מנת להבהיר ליצרנים ולמשווקים כי המשחק הזה על חשבונם של הצרכנים לא יתאפשר עוד. העלאת המודעות של הצרכן לעצם ההקטנה, תסייע לצרכן לבצע שיקול מחושב לגבי קניית המוצר. הרשות תמשיך לאכוף את יידוע הקטנת המוצרים לצרכנים ולהילחם בהטעיות הצרכן בכלל, תוך יצירת כללי משחק ברורים יותר, בפרט".

מוצרי מזון הרשות להגנת הצרכן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד