י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
פריטים מהגטו

רכושו של המלחין המפורסם מועמד למכירה פומבית

פריטים יקרים של המלחין היהודי - פולני ולדיסלב שפילמן המנוח יועמדו השבוע למכירה פומבית בוורשה • בין השאר יימכר שעון הכיס של המוזיקאי שסייע לו להתמודד עם תחושת הבדידות בשעה שהתחבא מהנאצים

רכושו של המלחין המפורסם מועמד למכירה פומבית
וורשה, פולין צילום: יהב גמליאל, פלאש90

רכושו של המלחין היהודי-פולני המנוח המפורסם ולדיסלב שפילמן יימכר השבוע במכירה פומבית בוורשה שבפולין.

הרכוש של המלחין המפורסם כולל עט נובע, שעון כיס מכסף, ופריטים יקרים אחרים שהיו שייכים למוזיקאי הנודע שהלך לעולמו בשנת 2000.

האוטוביוגרפיה של שפילמן, שהיה פסנתרן, מלחין וכותב זיכרונות יהודי-פולני. תיארה כיצד הוא ניצל מהמוות במהלך מלחמת העולם השנייה לאחר שנאלץ להיות בגטו בשנת 1940, והספר הופך לסרט זוכה פרס אוסקר שכותרתו "הפסנתרן". הוא חיבר יצירות קלאסיות רבות וכתב כמה שירים פופולריים מאד באותה תקופה.

רנאטה פיאטקוסווקה, האוצרת במוזיאון POLIN להיסטוריה של יהודי פולין בוורשה, הסבירה: "עבורנו, הפריטים היקרים ביותר הם אלה שוודיסלב שפילמן החזיק איתו בגטו ורשה: העט של מון בלאן, ושעון הכיס של אומגה".

בנו של שפילמן, אנדז'יי, הסביר את המשמעות המיוחדת של שעון הכיס, "אבי כתב כי הוא חי בבדידות מוחלטת ואיבד את כל תחושת הזמן, השעון עזר לו להתמודד".

בשנת 1942 נהרגו הוריו של שפילמן במחנה השמדה, אך המלחין ניצל על ידי שוטר שזיהה אותו מהקונצרטים שהופיע בעיר לפני המלחמה, שנה לאחר מכן המוזיקאי ברח מהגטו ונכנס למחבוא.

קצין גרמני בשם וילם הוסנפלד מצא את שפילמן, אך במקום להרוג אותו ביקש ממנו לנגן בפסנתר. לאחר שניצל על ידי הוזנפלד שסיפק לשפילמן מזון ומדי צבא כדי שלא יקפא למוות, הנאצי סיפק לשפילמן מעיל שבהמשך כמעט הביא למותו, לאחר שהמשחררים הרוסים והפולנים חשבו כי הוא נאצי. אך ניצל בסופו של דבר. המלחין שרד את המשך המלחמה על ידי מעבר מבית לבית והמשיך לנגן עם כמה מהנגנים המפורסמים ביותר של המוזיקה הקלאסית. בשנת 2000 הלך לעולמו שפילמן בוורשה, בגיל 88.

פולין מלחין גטו ורשא נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד