י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מצווה נדירה

חבר מועצת הרבנות הראשית במכתב מיוחד: לעודד אכילה בערב יוה"כ

במכתב מיוחד לרבני הערים כותב הרב אליעזר שמחה וייס חבר מועצת הרבנות הראשית לישראל "לא מצאתי התייחסות בהנחיות ההלכתיות המתפרסמים ע"י הרבנים לערב יום כיפורים למצווה נפרדת שיש לכל אחד ואחד לקיימה בערב יום כיפור, והיא המצווה להרבות באכילה ושתייה בערב יום הכיפורים" • המכתב המלא בפנים

חבר מועצת הרבנות הראשית במכתב מיוחד: לעודד אכילה בערב יוה"כ
הרב אליעזר שמחה וייס צילום: באדיבות המצלם

לקראת יום הכיפורים שלח חבר מועצת הרבנות הראשית לישראל, הרב אליעזר שמחה וייס, מכתב מיוחד לרבני הערים.

"בימים אלו של עשרת ימי תשובה שעם ישראל בצרה ומתחבטים איך נתפלל בציבור ביום הקדוש הבעל"ט בשבוע הבא. והמצב יכול להשפיע על שמחת החיים ח"ו במיוחד שיש הרבה אנשים שח"ו לא יוכלו לצום ביום הקדוש בהיותם חולי קורונה" פותח הרב את מכתבו, "ועל רבנים מורי הוראה לפסוק הלכות לגבי מבנה התפילה איך ואיפה נתפלל ולגבי הצום והגדרות השונות של חולים שונים שנדבקו ר"ל בנגף אם הוא צם".

"ואכן פרסמו הנחיות הלכתיות לערב יום כיפורים אבל באלו שפורסמו עד עתה, לא מצאתי התייחסות בהנחיות ההלכתיות המתפרסמים ע"י הרבנים לערב יום כיפורים" כותב הרב וייס ומפרט "למצווה נפרדת שיש לכל אחד ואחד לקיימה בערב יום כיפור והיא המצווה להרבות באכילה ושתייה בערב יום הכיפורים (שו”ע תרד, א). לדעת רוב הפוסקים מצווה זו מהתורה (מ”א ומ”ב תרד, א). אמרו חכמים: “כל האוכל ושותה בתשיעי – מעלה עליו הכתוב כאילו התענה תשיעי ועשירי" (יומא פא, ב). ואני מרגיש כמה זה חשוב להדגיש וללמד מצווה זו וללמד שאף שהתענית קשה מהאכילה ויש הרבה שלא יוכלו לצום רצה הקב"ה להרבות שכרנו, ומחשיב לנו את האכילה בתשיעי כאילו גם היא תענית".

עוד מוסיף הרב וייס במכתב המיוחד כי "המצוות שבתורה צריכות להיעשות בשמחה שלימה שכוללת גם שמחה של עונג. מצוות התשובה ראוי לה שתיעשה בשמחה, שעל ידה אנחנו זוכים להתנקות מחטאינו יום הכיפורים הוא יום טוב, ולכאורה היה ראוי לשמוח בו גם באכילה ושתייה כמו שבשאר הימים הטובים שאנחנו קובעים סעודה לשמחת החג. אלא שבעת התשובה עצמה אי אפשר לשמוח באופן גלוי, שכן עיקר התשובה – צער וחרטה, ועל כן נצטווינו להתענות ביום הכיפורים ואת העונג של היום של שמחה על מצוות התשובה, נצטווינו לעשות בערב יום הכיפורים על ידי אכילה ושתייה. (שערי תשובה ד, ח; רמ”ק)".

לאור זאת כותב הרב במכתבו, "עם כל המגבלות השנה והדאגות שיש לנו השנה נעודד את אחינו בני ישראל לקיים המצווה של ערב יום כיפורים של אכילה ושתיה בערב יום כיפור ונראה שיש לאכול כמו ביום טוב, כלומר שתי סעודות עם פת. והמהרי"ל דיסקין זצ"ל נהג לאכול צימוקים במשך כל היום להידור מצוה. ויש מנהגים רבים בקהילות שונות על סוג המאכלים והכול מתוך הרגש של השמחה ביום כיפורים ואמנם יש הרבה דעות והסברים בעניינים אלה עלינו לעודד על המצווה של יום כיפורים שאנו יכולים לקיים בשמחה רבה למרות כל המגבלות עלינו השנה!"

"כי בשמחה תצאו בשמחה נצא מהמצב הקיים וה' יקבל תפילותינו ויחתמנו לחיים של בריאות נחת עושר ושמחה וכט"ס ויסיר מאיתנו סגר בידוד עוצר וכל מיני פורעניות הבאים עלינו. ובמצוות ערב יום כיפור עלינו להתחזק בהבנה 'מצווה גדולה להיות בשמחה ת-מ-י-ד'. תמיד זה תמיד. גם בערב יום הדין בשנת מגיפת קורונה". מסיים הרב בברכה.

הרב אליעזר שמחה וייס מועצת הרבנות הראשית יום הכיפורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד