י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
'הזדמנות מופלאה'

86 שנה לאחר הגניבה: הנכד קיבל את הקומקום בחזרה

מרטין גולדסמית' הופתע לגלות כי היסטוריון אמנות מהעיר בה גרו סבותיו שלח לו קומקום בהם השתמשו לפני כ-86 שנים בני משפחתו שנרצחו בשואה • במסגרת הפרויקט, חושף ההיסטוריון פריטים שנלקחו או נמכרו בכפייה על ידי בעליהם, ודואג להשיבם לצאצאיהם

86 שנה לאחר הגניבה: הנכד קיבל את הקומקום בחזרה
אילוסטרציה צילום: pixabay

הנאצים החרימו קומקום יקר מזוג יהודים בשואה, כ-86 שנה לאחר מכן, נכדם במרילנד קיבל את זה בחזרה.

חבילה חומה הופיעה במרפסת ביתו של מרטין גולדסמית' בקנסינגטון, מרתין בן ה-68, שגילה בתוכה קומקום מהמאה ה-16 שהיה שייך לסבא וסבתו של גולדסמית' לפני שנרצחו בשואה.

גולדסמית' בקיא בהיסטוריה הטרגית של משפחתו, לאחר שכתב שני ספרים בנושא, והקומקום מייצג בעיניו משהו מיוחד: אוצר נדיר שקושר אותו לסביו מצד אביו - אותם מעולם לא פגש.

כשהוא אוחז בקומקום בפעם הראשונה, גולדסמית' התרגש עד דמעות, כך דווח 'הוושינגטון פוסט', "יש מעט מאוד דברים שידוע לי שסבי וסבתי נגעו בהם" אמר גולדסמית', "זו הייתה הזדמנות מופלאה לגעת במשהו שהם נגעו בו, להחזיק משהו שהם החזיקו".

בתחילת אפריל פגש גולדסמית' באופן בלתי צפוי היסטוריון אמנות מהמוזיאון באולדנבורג, העיר בצפון מערב גרמניה בה גרו סבו וסבתו ושם נולד אביו.

הוא פגש את מרקוס קנצלר, חוקר ומדען תרבות העוקב אחר מקורות הרכוש שנבזז על ידי הנאצים במוזיאון המדינה להיסטוריה של אמנות, במטרה להחזיר את החפצים לצאצאי הבעלים המקוריים.

"כמו כל בן אדם, גם לכל אובייקט יש ביוגרפיה אינדיבידואלית משלו", אמר קנצלר, בן ה 48. הוא חוקר מקרים בהיסטוריה בני עשרות שנים כדי לקבוע את מקורו המדויק של האובייקט ומחפש עקבות שהותירו הבעלים הקודמים במטרה להחזיר את החפצים לצאצאי הבעלים.

על פי הרשימות במוזיאון, הקומקום המדובר נמכר על ידי משפחת גולדשמידט בנובמבר 1934. יש לציין כי "מחקר אינטנסיבי הראה כי מכירת הקומקום לא התרחשה בהתנדבות, אלא הייתה בעלת רקע שקשור לרדיפה נאצית", הוסיף קנצלר.

המעורבות הנאצית ברכישה הוכחה על ידי מחיר המכירה הנמוך להפליא של הקומקום: 20 רייכסמרק, או כ-11 דולר. בשנת 1942 רכש מוזיאון אחר בגרמניה חפץ דומה עבור 300 רייכסמרק. כך שברור שסכום המכירה הנמוך היה תחת איום נאצי, כיום הקומקום מוערך בכ-2,500 דולר.

"התרגשתי מאוד כשפניתי לראשונה למרטין", אמר קנצלר והוסיף כי מאז תחילת מחקרו בשנת 2011, הוא החזיר שלושה חפצים אחרים למשפחות הבעלים המקוריים. "יש לי עדיין הרבה מקרים לפתור" אמר. "עבודה זו חשובה ויש לנו את החובה ההיסטורית להשלים עם העוולות והזוועות של פעם".

הקומקום הגיע לבסוף למרילנד ב-11 באוקטובר, כמעט 86 שנים לאחר שעזב את ידי המשפחה.

לפני מלחמת העולם השנייה, סבו של גולדסמית', אלכס, היה בעליו של חנות בגדי נשים מצליחה, בשם 'האוס דר מוד', באולדנבורג. המשפחה בת הששה נפשות התגוררה בבית מפואר, מעוטר בפסלים, ציורים וחפצים אמנותיים אחרים המשקפים את מזלם הטוב. כך דווח 'הוושינגטון פוסט'.

הכל השתנה בנובמבר 1932, כאשר בכירים נאצים הודיעו למשפחה כי אין ברירה אלא למכור את ביתם - מכיוון שיהודי כבר אינו רשאי להחזיק בית מגורים כל כך יפה. הוא נמכר תמורת חלק קטן בלבד מערכו האמיתי.

בשנים שלאחר מכן נחקקו חוקים ומגבלות נוספים נגד יהודים, שהובילו לפוגרום נובמבר בשנת 1938 - הידוע גם בשם 'ליל הבדולח', בו הושמדו אלפי חנויות ובתי כנסת בבעלות יהודית ברחבי גרמניה ו-30,000 גברים יהודים נעצרו, כולל סבו של גולדסמית'.

בשנה שלאחר מכן ברחו אלכס גולדשמידט ובנו הלמוט, מגרמניה בספינה מלאה בעיקר בפליטים יהודים שהפליגה לקובה, אך נדחו, לאחר שניסו ללא הצלחה להגיע לארצות הברית ולקנדה, הספינה ונוסעיה חזרו לאירופה.

באוגוסט 1942 נרצחו אלכס הסבא ובנו הלמוט במחנה הריכוז אושוויץ. כעבור חודשיים נרצחו אשתו טוני ובתם אווה ביער מחוץ לריגה, לטביה.

ביתו של אלכס שרדה ונמלטה ללידס - אנגליה. בן נוסף, גונתר לודוויג, הצליח לברוח לאמריקה כשהיה בן 27, הוא שינה את שמו לג'ורג' גונתר גולדסמית', ונולד לו שני בנים, אחד מהם מרטין גולדסמית'.

בהמשך כתב שני ספרים על ההיסטוריה המשפחתית שלו, אחד מהם הפך לבסיס לסרט תיעודי שישודר בדצמבר הקרוב.

הספר והסרט מתארים את סיפורם של הוריו של גולדסמית' ואת חייהם כנגנים בתזמורת יהודית כולה שניגנה תחת איום סימפוניות לנאצים

בעת כתיבת ספריו ביקר גולדסמית' באולדנבורג מספר פעמים, ואף סייר בבית המפואר בו גרה בעבר משפחתו, בה גר כיום אדריכל גרמני ומשפחתו.

"זה היה נורא מרגש להיות בתוך הבית הזה שבו המשפחה שלי גרה, וזה היה הרסני לחשוב מה קרה להם" אמר גולדסמית'.

נאצים ניצולי שואה יהודים שואה קומקום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד