כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
30 בדיקות במכה

פיילוט בישיבת חברון: בדיקת קורונה משותפת

בימים אלו נבדקת אפשרות לערוך בדיקות קורונה כיתתיות כאשר הדגימות כולן נבדקות בפעם אחת. "יקצר את הליכי הבדיקות" • פיילוט לפני אישור השיטה החדשה נערך בימים אלו בישיבת חברון בירושלים

פיילוט בישיבת חברון: בדיקת קורונה משותפת
תחילת זמן חורף בישיבת חברון צילום: יונתן זינדל - פלאש 90

30 מטושים בדגימה אחת: במטרה לקצר את הליכי הבדיקות ולזרז את קבלת התוצאות, נבחנת בימים אלו שיטת בדיקות חדשה, שמקצרת את זמן התוצאה של הבדיקות המסורתיות. אם השיטה אכן תאושר יוכלו ילדי כתה שלמה להידגם במטושים שונים, אך הבדיקה במעבדה בפעם אחת. רק אם היא תהיה חיובית יבדקו המטושים באופן פרטני לזיהוי הילד החיובי.

מדובר בשיטה שתאפשר לבדוק בקביעות קבוצות גדולות ומיועדת בעיקר למצב של תחלואה נמוכה, כך מדווח אודי עציון בכלכליסט. למעשה הליך הבדיקה נותר ללא שינוי. כל נבדק נדגם באמצעות מטוש נפרד, אלא שהמטושים כולם מוכנסים אל תוך מבחנה משותפת והנוזל נבדק במעבדה. רק אם התוצאה חיובית תיערך בדיקה נוספת לכל הנבדקים לאיתור החיובי שביניהם.

השיטה יעילה במקרים של תחלואה נמוכה, שכן במצב בו התחלואה גבוהה והסבירות היא שבכל כיתה ימצא לפחות מאומת אחד, אין בה כל תועלת.

ניתן גם ליטול מכל נבדק שתי דגימות בו זמנית, כאשר המטוש הראשון מוכנס למבחנה משותפת והשני נשמר במבחנה יחידנית שתוכנס למעבדה רק אם תוצאת הבדיקה המשותפת תהיה חיובית. התועלת שבשיטה החדשה היא בחיסכון משמעותי בזמן מעבדה וממילא בקבלה מהירה יותר של תוצאות הבדיקות.

"במערכת החינוך יש 72 אלף כיתות, וכך אפשר יהיה לבדוק כיתה בכל שבוע", מסביר ד"ר יובל כהן, פרויקטור הקורונה במינהלת מחקר ופיתוח אמצעי לחימה במשרד הביטחון (מפא"ת), "אפשר גם לקחת מכל נבדק שתי דגימות, אחת למבחנה הקבוצתית ואחת נפרדת, שתיבדק אם התברר שאחד מחברי הקבוצה חיובי".

מפתחי השיטה החדשה סבורים כי תשנה את פני המאבק העולמי בקורונה. "אנחנו תולים בזה תקוות גדולות, זו שיטה שטרם יושמה בעולם בהקשר של הקורונה".

הפיילוט ההמוני הראשון מתקיים השבוע בהשתתפות 2,000 נבדקים בישיבת חברון בירושלים ובמספר בתי אבות. אם הפיילוט יוכיח את עצמו, אפשר יהיה להתחיל להשתמש בשיטה החדשה בעוד כשלושה שבועות בהתאם למדיניות משרד הבריאות, לאחר התאמות מחשוב נדרשות, ורישום זהות הנבדקים הקבוצתיים בכל פעם, כדי לעקוב אחרי הממצאים.

קורונה ישיבת חברון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד