כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
השלת עומס

הפסקת חשמל לילית בישראל: שוללים מתקפת סייבר

דקה אחרי השעה אחת הלילה, החלו לזרום הדיווחים על נפילות ושיבושים בזרם החשמל באזורים נרחבים בארץ כולל ערים שלימות בעיקר במחוז דרום והמרכז. ההסבר שהופץ ברשתות החברתיות לתקלה החריגה היה כי מדובר במתקפת סייבר על מתקני חברת החשמל. החברה מיהרה להכחיש ולהבהיר כי מדובר ב'השלת עומס'

הפסקת חשמל לילית בישראל: שוללים מתקפת סייבר
הפסקת חשמל. אילוסטרציה צילום: Hassan Jedi/Flash90

רגע לאחר שהשעון הורה על השעה אחת בלילה (שישי), החלו לזרום דיווחים מכל רחבי הארץ על שיבושים ונפילות בזרם החשמל.

הדיווחים התקבלו מירושלים, בני ברק, תל אביב, אור יהודה, קרית שמונה, חולון, אשדוד, אור עקיבא, נתניה, חיפה, רחובות. גם ביתר עילית וטלזסטון שהו בעלטה, בנוסף לכבישים רבים שחשכו לפתע.

לאור השמועות הרבות כי מדובר במתקפת סייבר על מתקני חברת החשמל, הכחישו בחברה תוך דקות ופרסמו הודעה כי "ישנה כעת השלת עומס. החשמל מוחזר בהדרגה לכלל הלקוחות". וכך אכן היה תוך דקות הוחזר החשמל לכל האזורים.

הבוקר פרסמה החברה הודעה נוספת בה הדגישו כי לא מדובר במתקפת סייבר; "הלילה, בשל אירוע חולף ברשת ההולכה בדרום הארץ, נפסקה תחנת כח פרטית 'באר טוביה', ובתגובת שרשרת נפסקו יחידות ייצור בתחנות הכוח 'דליה' (פרטית). ויחידה ב'גזר' של חברת החשמל. חד משמעית לא מדובר באירוע סייבר".

"כמו בכל אירוע חריג חברת החשמל בודקת את המקרה ותבצע תחקור". הוסיפו לטעון בחברת החשמל, "נציין, כי המערכת התאוששה מהר ותוך כ-40 דקות חזרה אספקת החשמל כסדרה".

"ככלל, מערכת החשמל, בתגובה אוטומטית של הגנה, עושה הפסקות יזומות 'השלות עומס' על מנת למנוע הפסקות רחבות יותר. וכשהיא מתייצבת נכנסות יחידות גיבוי לאלה שנפלו וכך היה גם הפעם", מסבירים בחברת חשמל.

באתר האינטרנט של חברת החשמל מובא בהרחבה הסבר המושג 'השלת עומס'. "במקרה של תקלה לא צפויה במערכת אספקת החשמל, מתקיימת 'השלת עומס', אוטומטית, המיועדת לייצב את המערכת. השלות העומס, משמעותן הפסקות חשמל קצרות המתבצעות באופן אוטומטי ונמשכות כ-10-15 דקות. הפסקת הקווים מתבצעת על פי תוכנית קבועה מראש, המתעדכנת אחת לתקופה".

סמנכ"ל חברת החשמל, אורן הלמן הבהיר הבוקר בראיון לרשת ב': "זה לא היה אירוע סייבר אלא תקלה טכנית. נוצר סוג של קצר בקו משמעותי שלנו כתוצאה מלחות".

הפסקת חשמל מתקפת סייבר חברת החשמל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד