כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
המתיחות הביטחונית

הסתיים התרגיל הגדול ביותר של חיל האוויר הישראלי • צפו

כחלק מהתרגיל הגדול ביותר של החיל, בכל ימות השבוע החולף קיים חיל האוויר תרגיל מורכב המדמה מלחמה. "הייחוד בתרגיל הנוכחי הוא בעובדה שהוא התקיים לצד תרגיל מטכ"לי, בו כל הצבא השתתף"

הסתיים התרגיל הגדול ביותר של חיל האוויר הישראלי • צפו
פלאש 90

החל מיום ראשון ועד יום חמישי, חיל-האוויר כולו פתח במלחמה - כחלק מהתרגיל הגדול ביותר של החיל. סא"ל ע', ראש ענף תרגילים, מסכם את שאירע בשבוע האחרון, תוך התמודדות עם אתגר נוסף – נגיף הקורונה.

תרגילים של יחידות בחיל ובצבא הם עניין שבשגרה. הם הכרחיים על מנת להבטיח ניצחון במלחמה הבאה, וכדי לבצעם כראוי תוך למידה מהם נדרשים ריכוז, תיאום וחתירה למשימה. אם כך, תדמיינו מהי המשמעות של תרגול חיל שלם: מצפון ועד דרום, מפקחית הטיסה שבבסיס תל-נוף ועד לטכנאי המסוקים בבסיס רמון, מלוחם צוות-האוויר שבבסיס עובדה וכלה בשולט במטה המבצעי של החיל - חיל-האוויר כולו פתח בתרגיל החילי הידוע, הפעם בזירה הצפונית. מה התרחש במהלך השבוע, ועד כמה המלחמה הבאה תידמה לתרגיל המדובר? כל זאת בכתבה הבאה.

תרגיל בעידן לא רגיל

המתאר אותו תרגל החיל התחיל בפיגוע ברמת הגולן ובניסיונות חדירה לשטח ישראל מכיוון לבנון, עד שלבסוף אלו מובילים למלחמה. "הייחוד בתרגיל הנוכחי הוא בעובדה שהוא התקיים לצד תרגיל מטכ"לי, בו כל הצבא השתתף", מתאר סא"ל ע', ראש ענף תרגילים. "לכן, התרגיל כלל משימות רבות של שיתוף פעולה עם כוחות היבשה, סיוע והגנה, במקביל להתקפה". כלל הבסיסים והיחידות הלוחמות ביצעו השבוע את משימות חיל-האוויר הכוללות השגת עליונות אווירית, תקיפת מטרות, סיוע לתמרון הקרקעי, וכן פינוי פצועים, הטסת כוחות והעברת אספקה לכוחות היבשה.

הפעם, לצד משימות החיל: והאתגרים שבביצוען, נוספה מורכבות מסוג אחר - נגיף הקורונה. "עלו דילמות רבות: האם נכון לקיים את התרגיל, ואם כן - כיצד לקיימו? נדרשנו לחשוב - כיצד מתכננים ומבצעים תרגיל גדול שכזה תחת ההגדרות וצורת ההתנהלות מול נגיף הקורונה?", מעלה סא"ל ע'. "משלב מוקדם מאוד, היה ברור שתרגיל מערכתי שמתרגל את כל החיל - את הסינרגיה והממשקים בין היחידות - הוא קריטי לכשירות ללחימה. לכן נבצע אותו בצורה מותאמת ואחראית, כזו שלא תפגע בכשירות המבצעית של החיל".

באופן בלתי נמנע, הקורונה משפיעה על פעילות החיל ומעלה שאלות בדבר רמת הכשירות של הטייסות והיחידות השונות. "לאחר הגל הראשון של התפשטות הנגיף, מחלקת אימונים בנתה מחדש את תוכנית האימונים של חיל-האוויר לשנת 2020. זאת מתוך ההבנה שהיעד המרכזי הוא להביא את היחידות לכשירות מספקת, כדי שנוכל לערוך תרגיל מערכתי משמעותי", מספר סא"ל ע'. "גישתנו לא הייתה לבטל אימונים, אלא לראות כיצד מתאימים אותם לתקופה הנוכחית - דאגנו שכלל היחידות יבנו את הכשירות המתאימה לצורך קיום התרגיל".

לדבריו, חיל-האוויר - הטייסות המבצעיות, מחלקת אימונים והמטה מבצעי - ביצע מספר תהליכים על מנת להבין כיצד ניתן לצרף מספיק בעלי תפקידים וממלאי מקום בשביל מימוש התרגיל, תוך עמידה במגבלות הנגיף: "מוצב השליטה החדש, משל"ט הראל, נבנה בצורה מודולרית - כלומר ניתן לשנות ולהתאים את תאי השליטה בהתאם לבעלי התפקידים. התאמנו את המשל"ט וסידרנו את התאים שבו על מנת שיוכל לתמוך בתרגיל. דאגנו שביב"אות (יחידות בקרה אזוריות), בתאי השליטה ובמכלולים החשובים בטייסות, כוח האדם ההכרחי ירוכז בקפסולה אחת. כך, במקרה של אירוע הדבקה, יכולת ביצוע המשימות של החיל לא תיפגע".

מאחורי הקלעים

במהלך התרגיל, מחלקת אימונים הייתה אחראית על מנהלת התרגיל החילי ועל הכוח האדום, יחד עם טייסת ביום האויב של החיל, טייסת 115 ("הדרקון המעופף"). "תפקידנו היה לייצר 'מגרש משחקים' ולהגדיר את מגבלות האימונים שבהם הכוח המתרגל יכול לפעול", מסביר סא"ל ע'. "מתוך ההכרות עם תורות הלחימה, ניסינו לאתגר את התוכניות ואת התפיסות המבצעיות של היחידות, וכן להציב דילמות - גם בפני המבצעים וגם בפני השולטים".

חלק בלתי נפרד מהתרגיל הוא ההתמודדות עם מצבים מורכבים הנוצרים בעתות עומס ואי-ודאות. "היחידות המשתתפות לא ידעו מה תכננו להן", מוסיף סא"ל ע'. "המטה המבצעי הוא הגוף המפעיל את הכוח בלחימה. מהרגע הזה, כל החלטה מתבצעת בהתאם לשיקולים המבצעיים שלו. הדילמות שעלו במהלך התרגיל ושיקוליו של המטה המבצעי זהים למנגנונים המופעלים במלחמה אמיתית". הוא מוסיף כי לאור העובדה שמורכות התרגיל היא כשל מלחמה אמיתית ואין לדעת מה יחליטו בעלי התפקידים בזמן אמת, נוצרות דילמות באופן טבעי: "ברגע שכוחות רבים נמצאים במגרש האימונים באותם הזמנים, החיכוכים צצים ויש לקבל החלטות רבות תחת חוסר-ודאות".

בניית התרגיל כללה הגדרה מקדימה של מוקדים לתחקור. "התרגיל הוא רחב מאוד. לכן, קבענו מראש את הנושאים העיקריים שבהם עלינו להתמקד בתור חיל", מתאר סא"ל ע'. "בנינו את תוכנית הלחימה של הכוח האדום, כך שתאפשר לנו לתחקר את הנושאים האלו ולהפיק מהם את הלקחים".

סא"ל ע' מתאר את התרגיל החילי כאימון שבו כל חיל-האוויר מנגן כתזמורת שלמה, גוף גדול שפועל באחידות ובתיאום מלא. בכתבות הנוספות תוכלו לקרוא על המשימות השונות שעימם התמודד כל מערך בחיל, ולצפות מקרוב בתזמורת העצומה הזאת מתכוננת לבצע את ייעודה - הגנה על מדינת ישראל.

תרגיל צבאי חיל האוויר צה"ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד