י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
אמריקה בוחרת - גם מהחלל

למקרה שתהיתם: כך משתתפים האסטרונאוטים השוהים בחלל בבחירות

החוק האמריקני קובע כי ההשתתפות בבחירות כרוכה בהרשמה מראש, לאזרח הפשוט מדובר בהליך פשוט ולא מורכב, לא כך הדבר כשהאזרח מרחף בגובה 400 ק"מ מעל לקלפי. חוק מיוחד מאפשר גם לאסטרונאוטים להשתתף בבחירות ולממש את זכותם הדמוקרטית

למקרה שתהיתם: כך משתתפים האסטרונאוטים השוהים בחלל בבחירות
אסטרונאוט אמריקאי בחלל צילום: unsplash

עדיין רשומים בכתובת של ההורים ומתעצלים להגיע לקלפי? דעו לכם שאפילו אסטרונאוטים מצביעים – מהחלל החיצון. מסבירים בסוכנות החלל הישראלית.

על מנת שגם עובדי תחנת החלל יוכלו לממש את זכותם הדמוקרטית ולהשתתף בבחירות, קבע המחוקק במדינת טקסס שרוב האסטרונאוטים מתגוררים במדינה זו, בסמיכות לתחנת החלל בעיר יוסטוון. כי "אדם שעומד בכל תנאי הזכאות להצבעה לפי קוד הבחירות בטקסס, פרק 101, אבל נמצא בטיסת חלל במהלך תקופת ההצבעה המוקדמת וביום הבחירות עצמו, רשאי להצביע".

החוק נחקק בשנת 1997 במדינת טקסס כהכנה לקראת בניית תחנת החלל הבינלאומית. התחנה, שהחלה להיבנות במסלול סביב כדור הארץ ב-1998, מאוישת בקביעות מאז שנת 2000 – ואסטרונאוטים אמריקניים ואחרים חיים ועובדים על סיפונה לתקופות ארוכות של חצי שנה ויותר.

אז איך מצביעים מגובה של 400 ק"מ מעל הקלפי? מסבירים בסוכנות החלל הישראלית, כי לפני השיגור, על האסטרונאוט לזהות אילו מערכות בחירות הוא יפסיד כתוצאה מהמשימה, כמו בחירות עירוניות, מחוזיות וארציות – ולהודיע על רצונו להצביע למרכז החלל ג'ונסון. וכמו החיילים שנמצאים בארצות אחרות הם ממלאים טופס בו הם מצהירים על רצונם להשתתף בבחירות הצפויות. בקשה זו צריכה להגיע בדואר פיזי 'אמיתי', לפעמים הטופס נשלח חודשים ארוכים לפני הבחירות.

בתקופת ההצבעה המוקדמת, שולח מרכז החלל לאסטרונאוט 'מעטפה' אלקטרונית ומקודדת, כמובן. לאחר שהאסטרונאוט מגיע בריחוף למחשב, כאשר המחשב עצמו מחובר לקיר כדי שלא יצא בריחוף משלו... לאחר שהמרחף עונה על מספר שאלות מזהות, שמטרתן לוודא שהלינק לא הגיע לידיים הלא-נכונות (בחלל או על הארץ), הוא בוחר את המפלגה או את המועמד – ושולח את הלינק המקודד, עם ההצבעה שלו, למחשבי ועדת הבחירות המחוזית בטקסס.

יצויין, כי האסטרונאוטים חייבים לשלוח חזרה את הטופס שלהם עד 7 בערב בזמן טקסס.

האסטרונאוט הראשון שהצביע בחלל היה דיוויד וולף, ששהה על סיפון תחנת החלל הרוסית מיר ב-1997. כיום, פתקי ההצבעה נשלחים לתחנת החלל הבינלאומית – אבל התהליך נשאר דומה. כך, למשל, כשאסטרונאוט מצביע מהחלל – מחובתו לציין על גבי 'המעטפה' הכפולה שכתובתו היא 'מסלול לווייני נמוך מסביב לכדור הארץ'. בעתיד, מנבאים בסוכנות החלל הישראלית, אנחנו צפויים לראות אסטרונאוטים מצביעים מכתובות כמו 'מסלול לווייני נמוך מסביב לירח' או אפילו 'מאדים'.

לא רק בבחירות בארצות הברית משתתפים מהחלל. אסטרונאוטים מצרפת שלחו מישהו אחר שילך לקלפי ויצביע במקומם, שם זה חוקי. וככה גם אסטרונאוט רוסי הצביע במשאל עם. יצויין, כי באותו משאל עם אסטרונאוט אחר שגר באזור שהיה פתוח שם הצבעה באינטרנט פשוט הצביע באינטרנט 'כמו כולם'...

רחפו והצביעו!

 

 

חלל בחירות בארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד