כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
הקלפיות נסגרו, הספירה החלה

למרות הקורונה: אחוזי הצבעה גבוהים במיוחד, שיא של 100 שנים

בשעה זו נסגרו חלק מהקלפיות בבחירות לנשיאות ארצות הברית. נתוני ההצבעה מצביעים על שיא של שנים, עם 102 מיליון אזרחים שהקדימו והצביעו בדואר לפני יום הבחירות. בשעות אלו סופרים כבר קולות בחלק מהמדינות, כאשר בגדולות הספירה צפויה להיערך אפילו מספר ימים

למרות הקורונה: אחוזי הצבעה גבוהים במיוחד, שיא של 100 שנים
טראמפ וביידן צילום: קמפיין המועמדים

הבוחרים נהרו לקלפיות אתמול (שלישי) למרות האיום הנשקף מהידבקות בנגיף הקורונה ותורים ארוכים השתרכו בקלפיות כשאזרחי ארה"ב בוחרים בין הנשיא המכהן דונלד טראמפ למתמודד הדמוקרטי, ג'ו ביידן. הבחירות הללו הן קריטיות לאמריקה שכן הפסד של טראמפ יחזיר את ארה"ב לימי אובמה, ניצחון של טראמפ יחזק את מדיניותו של הנשיא הנוכחי, דבר שישפיע באופן ישיר גם על ישראל. 

אלו שהצביעו באופן אישי ביום שלישי, מצטרפים ל-102 מיליון אמריקאים שהצביעו מוקדם יותר באמצעות הדואר, מספר שיא המהווה 73% מסך ההצבעה בבחירות לנשיאות ב-2016.

הבחירות הללו נערכות בצל משבר הבריאות הקשה ביותר זה מאה שנה, ופרשנים טוענים כי לולא מגיפת הקורונה, מצבו של הנשיא טראמפ כיום היה שונה לחלוטין. טראמפ נחשב לנשיא שזלזל במגיפה, העדיף את הכלכלה על פני הבריאות ואף נדבק בעצמו בנגיף והחלים. 

את יום הבחירות טראמפ התחיל במצב אופטימי, ולכלי התקשורת אמר שהוא חוזה שיצליח אפילו טוב יותר מאשר בשנת 2016, אך במהלך ביקור בצהריים במטה הקמפיין שלו, דיבר בנימה מאופקת יותר.

"הזכייה לא קלה", אמר טראמפ לעיתונאים. "להפסיד זה אף פעם לא קל, לא בשבילי".

ב'שדות הקרב' - המדינות שיכריעו את ההתמודדות, פלורידה, איווה, ג'ורג'יה, מישיגן ופנסילבניה, מספר מצביעים התייצבו בקלפי עוד לפני עלות השחר כדי להקדים את ההמונים, אך עדיין מצאו את עצמם ממתינים בתורים ארוכים כדי להצביע.

סביב הבית הלבן הוצבו גדרות, ובשכונות בניו יורק, דנוור, מיניאפוליס, בעלי עסקים מיגנו את חלונות הראווה והדלתות, שמא ההצבעה תוביל לתסיסה מהסוג שפרץ מוקדם יותר השנה על רקע הפגנות בגין אי שוויון גזעי.

הליכה קצרה מהבית הלבן, בלוק אחר בלוק, נראות חנויות מכוסות בחלונות ובדלתות. חלקן החזיקו רק את דלת הכניסה פתוחה בתקווה למשוך קצת לקוחות.

תושבת ווירג'יניה ביץ', גבריאלה קוקרן בת ה-54, אמרה כי היא חושבת שסגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן "יקיף את עצמו במבריקים והטובים ביותר" להילחם במגפה.

לעומתה, תושבת קונקורד שבמדינת ניו המפשייר, לינדה איסטמן בת ה-70 אמרה כי היא נותנת את קולה לנשיא טראמפ והוסיפה, "אולי הוא לא היה מושלם עם נגיף הקורונה, אבל אני חושבת שהוא עשה הכי טוב שהוא יכול עם מה שהיה לו".

תומכים נוספים בטראמפ אמרו כי הנשיא אינו מקבל מספיק קרדיט על חוזק הכלכלה והישגים אחרים לפני המגפה. "הוא עלה על כל הציפייה" אמר אדם בייקר, בן 59 ממערב בלומפילד, צפונית מערבית לדטרויט. "הכלכלה. ביטחון לאומי. שלטון החוק. בעלי בריתנו, עמדתו כלפי ישראל וחזרה לנורמליות".

החשש בישראל כי אם קמלה האריס תמונה לסגנית הנשיא, ביידן יחזיר את הסיוע לפלסטינים ולעזה, ויפתח מחדש את משרד אש"ף בארה"ב, מאחר והאריס ידועה כתומכת בזכויות הפלסטינים.

המועמדת לסגנית הנשיא הדמוקרטי, קמלה האריס, אמרה בעבר בראיון כי ממשל ביידן יחזיר את הסיוע לפלסטינים שהנשיא דונלד טראמפ עצר בשל השימוש בו לצורכי טרור.

האריס הצהירה בדוא"ל לתקשורת בדטרויט כי יינקטו פעולות מיידיות להחזרת הסיוע הכלכלי לפלסטינים, הענקת סיוע הומניטרי לעזה ופתיחתו מחדש של הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים.

"ממשל ביידן יעשה מאמצים לפתוח מחדש את משרד אש"ף בוושינגטון - אותו סגר טראמפ - ויתנגד ל"הרחבת ההתנחלויות", לסיפוח ולפעולות חד צדדיות ישראליות שיעכבו פתרון של שתי מדינות. אנו מחויבים לפתרון של שתי מדינות, ונתנגד לכל צעדים חד צדדיים אשר מערערים מטרה זו", אמרה האריס. "אנו נתנגד גם לסיפוח ולהרחבת ההתנחלויות".

הבחירות לנשיאות ארצות הברית בחירות לנשיאות ארה"ב 2020 דונלד טראמפ ג'ו ביידן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד