י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
לא נזהרים

פרופ' שמר: "המדינה לא שולטת בהתקהלויות. נגיע לגל שלישי"

מי שהיה מנכ"ל משרד הבריאות בעבר, וכיום עומד בראש 'אסותא מרכזים' לצד תפקידו כיו"ר וועדת סל התרופות, סבור שלא המדינה ולא האזרחים עושים את המוטל עליהם. "אנו מתקרבים לגל שלישי" • והאם ישנה אכן הדבקה חוזרת בקורונה?

פרופ' שמר: "המדינה לא שולטת בהתקהלויות. נגיע לגל שלישי"
מחאת אלפים ברחוב בלפור צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הגל השלישי בדרך: פרופ' שוקי שמר, מי שהיה בעבר מנכ"ל משרד הבריאות וכיום עומד בראשו של 'אסותא מרכזים רפואיים' לצד תקפידו כיו"ר וועדת סל התרופות, הבהיר בשיחה עם סיוון כהן בתכניתה ב-103FM שהוא בהחלט יכול לצפות שהגל השלישי בדרך. לדבריו, "אנחנו מתקרבים לסגר שלישי, משום שהמדינה לא יודעת לשלוט בהתקהלויות גדולות".

אך הוא לא מאשים רק את הממשלה. פרופ' שמר מתח ביקורת על העובדה שרבים ממשיכים להיפגש ולא נמנעים מהקפדה על כל הנחיות הריחוק החברתי. לעומת זאת, אמר שמר כי אין נתונים המלמדים על הדבקה במפגשים של אחד על אחד, כאשר ישנה הקפדה על ההנחיות כמו אצל רופא שיניים ומספרות.

"כשפתחנו את הגל השני דיברתי על הגל השלישי", הוא מזכיר ואומר ש"אנחנו צריכים לזכור שאנחנו מכירם את הנגיף, לא מספיק אבל הוא עקשני. הוא ימשיך להתפשט ובלי שנעשה את הפעולות הנכונות להיפטר ממנו לא ניפטר עד שלא יהיה חיסון, אבל נעבור מגל אחד לשני וכדומה. כל ההגבלות שמוטלות עלינו, כל המטרה שלהן היא להאט את קצת ההדבקה. תסתכלו על כל העולם: לא חשוב מה הייתה השיטה בעולם המערבי בגרמניה, באיטליה, בספרד, בצרפת, כולם מגיעים אחרי פרק זמן מסוים להתפרצות נוספת".

"כל ההגבלות, אין בהן צדק יחסי כזה או אחר. כולן באות כדי להוריד את רמת התחלואה וכשאתה עושה פעולה מסוימת בניהול הסיכונים אתה מסתכן שהתחלואה תעלה, כאן צריך לראות באיזונים ובניהול האיזונים בין כלכלה ורפואה מה עושים. אבל אני טוען, הדברים האלה ולא שאני מזלזל בהם, הם חשובים אבל הם כאפס מול חוסר היכולת שלנו כמדינה למנוע התקהלויות וחתונות, למנוע מפגשים חברתיים. תראו מה קורה בשבתות גם בפארק הירקון, יער בן שמן, הצפיפות".

פרופ' שמר התייחס גם לנושא של הדבקה חוזרת והוא אומר כי "באופן כללי חלק מהחולים שיש להם מחלות שונות כמו סרטן מחלות לב וריאה יכולים לחלות בקורונה וכאשר הם חולים ומשתחררים בדיקת הPCR או הבדיקה שבודקת אם הם נושאים את הווירוס נמשכת הרבה זמן. זה לא שהם שוחררו בריאים ואח"כ חולים, ולכן קשה לדעת אם החלימו או לא. אין ממצאים בדוקים לראות שאנשים שנדבקו פעם אחת אכן חלו בפעם השנייה אבל צריך לשמור על כל הכללים כאילו אפשר להידבק שוב. אנחנו נדע את הדברים האלה אחרי שנעשה מעקב ומחקר על הרבה מאוד חולים".

- כרגע עלינו להכין את עצמנו גם לסגר שלישי כשלא יצאנו מהשני עדיין?

"לצערי כן, כי ההחלטות של משרד הבריאות נכונות שהיציאה תהיה הדרגתית כדי למשוך זמן ולהרחיק את הסגר השלישי מאיתנו. אבל כחברה וכמדינה אנחנו לא מצליחים לאכוף, אין יכולת אכיפה, לבטל כל חתונה עם מאות אנשים וכל מפגש בהר הבית עם 12,000 אנשים".

את המסר הוא מבקש אם כן להעביר דווקא לאזרחים. "בואו נקפיד כולנו אם אנחנו לא רוצים לחלות - על מסכות, וההורים על סבא וסבתא, ובכך נמנע את המחלה הנוראית הזאת".

שוקי שמר קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד