י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הפוסק של אמריקה

אבל כבד בעולם התורה בארה"ב: הגאון רבי דוד פיינשטיין זצוק"ל

הגאון הגדול רבי דוד פיינשטיין זצ"ל, ממנהיגי עולם התורה בארה"ב, והפוסק של אמריקה בנו של מרן פוסק הדור הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל בעל ה'אגרות משה' הסתלק לבית עולמו סמוך לכניסת שבת קודש בארה"ב • אבל כבד ירד על היהדות החרדית בארה"ב עם הסתלקותו בגיל 91

אבל כבד בעולם התורה בארה"ב: הגאון רבי דוד פיינשטיין זצוק"ל
הגאון רבי דוד פיינשטיין צילום: ארכיון, בחדרי

אבל כבד ירד בערב שבת קודש על עולם התורה בארה"ב: הגאון רבי דוד פיינשטיין זצ"ל, מפוסקי הדור בארה"ב, מזקני ראשי הישיבות וחבר מועצת גדולי התורה בארה"ב, המשמש גם כראש ישיבת 'תפארת ירושלים' במנהטן השיב את נשמתו ליוצרה בערב שבת קודש לאחר שמצבו הידרדר.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי ראש הישיבה חש חולשה גדולה ואושפז בבית החולים, בערב שבת אף הוסיפו לו את השם חזקיהו לרפואה ורבים התפללו לרפואת רבי חזקיהו דוד בן שימה לאה אך נגזרה הגזרה והוא השיב את נשמתו ליוצרה. 

הגאון רבי דוד פיינשטיין, בן למעלה מ 91, נודע כאחד מגדולי הפוסקים בארה"ב ובנו של מרן פוסק הדור הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל בעל ה'אגרות משה'. 

הגר"ד פיינשטיין נודע, בפסקיו החותכים ובגודל הפשטות האינסופית שבה נוהג. הוא הנהיג את ארה"ב החרדית ממקום מושבו בישיבת 'תפארת ירושלים' במנהטן.

ראש הישיבה הישיש המשמש כאחד ממנהיגי וקברניטי היהדות החרדית בארה"ב חיבר ספרים רבים והיה עונה מידי יום ביומו לאלפי שאלות שהגיעו לפתחו.

רבי דוד זצ"ל נולד בשנת תרפ"ט בעיר ליובאן שברוסיה, בה כיהן אביו הגאון רבי משה זצ"ל כרב. הוריו קראו לו על שם סבו, אביו של רבי משה, שנודע כתלמיד חכם מופלג ונצר למשפחתו של רבי אברהם אחי הגר"א. בגיל שמונה היגר יחד עם אביו למנהטן שבניו יורק ומאז לא עזב אותה. העולם היהודי עבר אין ספור תהפוכות סוערות, ואילו רבי דוד ישב כל העת בצלו של אביו הגדול בתפארת ירושלים ומאוחר יותר ירש את מקומו.

רבי דוד פינשטיין ייצג עבור יהודי אמריקה הצפונית את האותנטיות הגלותית השזורה בחלום האמריקני לעצמאות ולחופש דת. ברבות השנים הפכה צניעותו הכובשת למאפיין הבולט באישיותו. נפשם של מאות אלפי יהודי ארצות הברית נקשרה בנפשו. הוא מצדו לא שם לב לכל זאת, ולמרות המודעות הגדולה שיש לו לנעשה סביבו, הוא המשיך להתנהג כאדם פשוט, ללא שום סממן רבני חיצוני.

כשחגג רבי דוד בר מצווה, קיבל על עצמו קבלה ששינתה את חייו. הוא חשב בינו לבין עצמו כי לא לחינם נולד בפרשת קורח. כפי המקובל בספרים הקדושים לתאריך לידתו של האדם יש משמעות מכוונת. על פי הבנתו של רבי דוד, הוא הגיע לעולם כדי לתקן את חטא לשון הרע. מגיל בר מצווה קיבל על עצמו למעט בדיבור ומאז הוא מקצר את דבריו בענייני חולין ומרבה בשתיקות ארוכות.

השתיקה של רבי דוד אינה מעיקה, כי אם להיפך, היא רהוטה ומלאת משמעות. אחד ממקורביו מספר כי כשהגיע האדמו"ר מסאטמר לנחם אותו על פטירת אחותו ע"ה, רבי דוד שתק ולא הוציא מילה מפיו. כשיצא הרבי מהחדר, פנה למלוויו ואמר "משתיקתו של רבי דוד אפשר אני למד הרבה יותר מכל דברי חיזוק ומוסר ששמעתי בימי חיי".

אחד מהדגלים שרבי דוד נשא בגאון הוא דגל החינוך. ילדי ישראל ושמירת גחלתם הבוערת באש קודש יקרה עבורו. הוא התרוצץ על תשעים שנותיו בין טיסות ומדינות העולם כדי לגייס כספים עבור החינוך הטהור של ילדי צרפת.

בעניינים שבהם הוא מחליט שהוא צריך להתערב, הוא עושה זאת במהירות וללא היסוס. הוא היחה מאוד מעשי, והזמן שעובר מאז שהכריע להיכנס לעניין ועד לביצוע, הוא פחות ממהירות האור. מקורביו מעידים כי ניכרת סייעתא דשמיא מיוחדת שיש לו בענייני הציבור בהם הוא מוצא לנכון להתערב. כך אירע בסוגיית ילדי צרפת שעלתה על שולחנו הוא החליט להיכנס לעובי הקורה. עוד באותו ערב כבר היה על מטוס בדרך לאחד היעדים באמריקה כדי לגייס כספים מנדבנים עבור הצלת הילדים.

מדי פעם היה מגיע לארץ הקודש לבקר את בני משפחתו. כשרבי דוד מגייס כספים לעניינים שאינם שייכים למוסדותיו, הוא נזהר בקפדנות יתירה של לערבב חלילה בין החשבונות. באחד המקרים גייס רבי דוד סכום עתק עבור כולל גדול שהוא עומד בנשיאותו. התורם שמוקיר את רבי דוד והתרגש מאוד מפנייתו האישית, הודיע כי הוא תורם חצי מהסכום לכולל, וחצי עבור מוסדותיו של רבי דוד. ואילו רבי דוד סירב והתעקש כי הסכום כולו שייך לכולל עבורו ביקש את התרומה.

סיפור מעניין באחד מביקוריו בארץ פורסם בעיתון 'בקהילה' בכתבה של העיתונאי והסופר יצחק פלדמן "שנה אחת כשהגיע ארצה לקראת הבר מצווה של נכדו הוא הלך לחנות משקאות כדי לרכוש בקבוק שתייה חריפה לבר מצווה כמו שמקובל באמריקה. בני משפחתו הציעו לו לעשות זאת במקומו, אבל הוא סירב ויצא ברגל אל החנות, עבר בין המדפים ובחר את השתייה הכי מיוחדת עבור היום החשוב".

רבי דוד הותיר אחריו שני בנים ובת. בן נוסף היה לו שנפטר בצעירותו. אחיו של הגר"ד הוא הגאון רבי ראובן פיינשטיין. 

וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'.

הרב דוד פיינשטיין הרב משה פיינשטיין תפארת ירושלים מנהטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד