י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מוח חד כתער

סגנית הנשיא: קווים לדמותה של האישה הראשונה שעושה היסטוריה

במירוץ האחרון לנשיאות בארה"ב בלטה דמותה של המועמדת לתפקיד סגן הנשיא - קמלה האריס | פרופיל מרתק לדמותה של האישה שעשתה היסטוריה בארה"ב ותהיה האישה האפרו אמריקאית הראשונה שהגיעה לתפקיד הכי נחשב עד כה

סגנית הנשיא: קווים לדמותה של האישה הראשונה שעושה היסטוריה
הבית הלבן צילום: pixabay

קמלה האריס הפכה לאישה הראשונה שנבחרה כסגנית נשיא ארה"ב - וגם לאדם האפרו אמריקני הראשון. האם היא יכולה מתישהו להיות נשיאה? פרופיל מרתק.

אמה של האריס, חוקרת את מחלת הסרטן, שיאמלה גופאלן, היגרה מהודו לארצות הברית בשנת 1960. אביה, הפרופסור לכלכלה דונלד ג'יי האריס, נולד בג'מייקה והגיע לארה"ב בשנת 1961. קמלה האריס עצמה נולדה באוקלנד - קליפורניה, והעבירה את שנותיה הראשונות בעיר השכנה ברקלי.

הוריה התגרשו כשהיתה בת 7, והיא ואחותה, מאיה, התגוררו עם אמם. כשהייתה בת 12 עברו למונטריאול, במחוז קוויבק בקנדה, שם אמא שלה גופלאן עשתה עבודות מחקר.

מאז 2014 נשואה האריס לעורך הדין היהודי דאגלס אמהוף, שיש לו שני ילדים מנישואים קודמים. להריס עצמה לא היו ילדים.

כמועמדת, האריס הדגישה את שורשיה ואמר שחוויות האפליה שלה בקליפורניה בשנות השבעים הותירו בה חותם מתמשך עד היום. עם זאת, השפעה מחשובה לא פחות הייתה רוח הלחימה של אמה גופלאן, ואביה דונלד האריס שהשתתפו בתנועה לזכויות האזרח בקמפוס של אוניברסיטת קליפורניה, ברקלי.

באוטוביוגרפיה שלה כותבת האריס כי גופאלן אמרה לה ולאחותה: "אל תשבו ותתלוננו על דברים, תעשי משהו!"

האריס הפנימה, ולאחר שסיימה את לימודיה בתיכון בקנדה, חזרה לארצות הברית ללמוד מדעי המדינה וכלכלה באוניברסיטת האוורד בוושינגטון הבירה, וחזרה אחר כך לקליפורניה כדי ללמוד משפטים בשנת 1986, היא החלה את דרכה כפרקליטת מחוז וזכתה במהירות למוניטין של אישה מרתקת עם מוח חד כתער.

בשנת 2003 נבחרה לפרקליטת המחוז של סן פרנסיסקו. בשנת 2010 התמודדה האריס על תפקיד היועץ המשפטי לממשלה ובסופו של דבר גברה על שישה מתחרים אחרים. היא הושבעה ב-3 בינואר 2011. היא לא הייתה רק האישה הראשונה שנבחרה לתפקיד, אלא גם האדם הראשון עם רקע הודי או אפרו-אמריקני. האריס הרגיזה את האנשים בכל הקשת הפוליטית בעמדותיה, מצד אחד היא התחייבה לעולם לא לבקש עונש מוות, אך היא עמדה גם מאחורי מערכת של קנסות כבדים וכליאה פוטנציאלית להורים שילדיהם היו נעדרים באופן כרוני מבית הספר - ופתחה תחום אכיפה חדש עבור שוטרי אכיפת החוק במחוזות קליפורניה, תחום שהחמיר בעונשם של עבריינים.

כאשר האריס הודיעה על מועמדותה לסנאט האמריקני בתחילת 2015, היא קיבלה תמיכה רחבה מהמחנה הדמוקרטי. נשיא ארה"ב דאז ברק אובמה, וביידן, אז סגן הנשיא, תמכו בקמפיין שלה. בינואר 2017 היא הפכה לאישה השחורה השנייה שנכנסה לסנאט האמריקני.

לאחר מכן, האריס הועמדה כמועמדת פוטנציאלית לנשיאות כשהכריזה על מועמדותה בשנת 2019, היא הצטרפה לשורות אחרים שנחשבו בין המועדפות: במיוחד ביידן והסנאטורים ברני סנדרס ואליזבת וורן. במהלך הפריימריז הדמוקרטיים הפופולריות שלה פחתה, ובדצמבר 2019 היא הסירה את מועמדותה. על אף שהיא וביידן קיימו כמה ויכוחים נוקבים במהלך הדיונים, הוא בחר בה כסגניתו.

לעיתים קרובות המועמדים לנשיאות בוחרים את הסגן או הסגנית שיכולים למשוך קהל מצביעים, שלא בהכרח מתחברים למעומד לנשיאות.

ביום השבעתו, יהיה ביידן בן ה-78 הכי מבוגר מכל נשיא נכנס אחר בתולדות ארצות הברית. (דונלד טראמפ, היה בן 70 כשהוא הושבע לנשיא) ובהחלט יתכן שנושאי בריאות עשויים שלא לאפשר לו לכהן את כהונתו המלאה של ארבע שנים. במקרה כזה, האריס תחליף אותו, ללא בחירות חדשות. והיא תהיה האישה הראשונה שתכהן כנשיאת ארצות הברית.

קמלה האריס פרופיל סגן נשיא ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד