י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
לא נגמר עד שלא נגמר

מה יקרה אם טראמפ מחליט כי הוא לא מקבל את תוצאות הבחירות?!

הספקולציות הולכות ומתחזקות, בכל יום שעובר ועדיין אין הכרזה רשמית על מנצח ומפסיד במירוץ אל החדר הסגלגל שבבית הלבן. מה יקרה באם התחזית אותו מציגים קונספירטורים, אכן יתממש, וטראמפ לא יפנה את מקומו עת יידרש ויתבצר בבית הלבן • כל התרחישים

מה יקרה אם טראמפ מחליט כי הוא לא מקבל את תוצאות הבחירות?!
טראמפ בהצהרה בבית הלבן צילום: דוברות הבית הלבן

הבחירות בארצות הברית עדיין לא הוכרעו בצורה רשמית, אך המסתמן הוא כי ג'ו ביידן הדמוקרטי הוא זה שיתיישב הכסא בבית הלבן תחת הטייטל 'נשיא ארצות הברית ה-46' במקביל הנשיא המכהן דונלד טראמפ ממשיך ומתעקש כי הוא זכה במירוץ, ומתארגן על מערכה משפטית.

תמר טוניק עיתונאית ב'כלכליסט' הביאה אמש (מוצאי שבת) סקירה מקיפה ונרחבת מה יקרה באם טראמפ יחליט שאינו מקבל את הכרעת הבוחר ויתבצר בבית הלבן.

כאשר במוקד הטענות של טראמפ עומדות התוצאות שהתקבלו מפילדלפיה, העיר הגדולה ביותר בפנסילבניה, שהעניקה לביידן את 270 האלקטורים הנדרשים לניצחון.

לא רק התוצאות בפילדלפיה על המוקד, הרפובליקנים הגישו תביעות במספר מדינות מפתח, כפי שהצהיר הנשיא טראמפ שייעשה באם התוצאות לא יהיו נכונות, לטענתו. ואכן כבר ביום רביעי שעבר, כשהחלו להתברר הטענות על ההתנהלות הדמוקרטית, הגישו מיד צוות הקמפיין של טראמפ תביעות בפנסילבניה, מישיגן וג'ורג'יה כשהם מערערים על תוצאות הבחירות במדינות אלו.

התביעות הנ"ל לא היו הפעולה הראשונה אותה נקטו טראמפ וצוותו מול הטענות העולות מהתנהלות המפלגה הדמוקרטית, הן הצטרפו למהלכים משפטיים מוקדמים יותר שנקטו צוות הקמפיין הרפובליקני במדינות פנסילבניה ונבאדה, בהם דרשו לאפשר גישה טובה יותר למשקיפים מטעם המפלגה הרפובליקנית במקומות שבהם כשהטענה המרכזית בנושא כשירותן של מעטפות שנספרו לאחר הבחירות.

המהלכים הללו לא מפתיעים היות שכמה שבועות לפני הבחירות חזר טראמפ ואמר כי בכוונתו לערער על תקינות הליך הבחירות במדינות שבהן ההתנהלות לא תהיה ראויה, לטענתו.

"הנעלם הגדול כעת הוא כיצד ימשיך טראמפ מנקודה זו, ומה יקרה אם יסרב לארוז את מטלטליו ולעזוב את הבית הלבן ב־20 בינואר, יום השבעתו של הנשיא הבא", כתבה טוניק ופרטה "אם אכן יגיעו הדברים לידי כך, יהיה זה מצב חסר תקדים. אך יש לזכור כי טראמפ הוא גם הנשיא הפרובוקטיבי ביותר שישב אי־פעם בבית הלבן והתעקשותו כי ניצח בבחירות פירושה כי הסבירות לכך אכן קיימת".

באם אכן טראמפ יכריז בסופו של דבר "בעצם ניצחתי ואני אכהן ארבע שנים נוספות". ומנגד ביידן יהיה זה שיושבע או אז יוכל ביידן בסיום טקס ההשבעה וקבלת הסמכויות לידיו' לפנות את טראמפ באמצעות אנשי השירות החשאי. כאשר מהלך כזה הינו תקין וחוקי על פי התיקון ה־20 לחוקה האמריקנית בה נאמר "הכהונה של הנשיא וסגן הנשיא תסתיים בצהרי היום ב־20 בינואר, ובשלב זה תתחיל הכהונה של מחליפו". וכמו שציינה ברברה מקווייד, לשעבר התובעת הכללית במחוז המזרחי של מישיגן, שאמרה את הדברים למגזין "ווקס".

מנגד ישנו גם תרחיש אחר, מסובך יותר, במסגרתו ייפתח טראמפ במאבק משפטי ממושך, כמו שכבר הצהיר שיעשה, וכמו שאכן צוות הקמפיין של טראמפ כבר החל לעשות בימים האחרונים.

בתרחיש הזה אם טראמפ יחליט להישאר בבית הלבן עד שהעניין ייפתר בבתי המשפט, ייווצר מצב חסר תקדים. "אם הנשיא יסרב לקבל את התוצאות או לעזוב, אין אפשרות לפעול עד שתתקבל תוצאה רשמית של הבחירות", ציינה לינדזי קוהן, מומחית לחוקי ביטחון פנים ב־Naval War College. והנשיא המכהן טראמפ יוכל להמשיך ולשבת בבית הלבן גם אחרי 20 בינואר.

ובאם התביעה תגיע לפתחו של בית המשפט העליון, הנהנה מרוב שמרן לאור המינויים של טראמפ עצמו, יוכל בית המשפט לקבל החלטה שמעבירה את הניצחון לידי טראמפ בהליך חוקי לחלוטין. "במקרה שבו ההחלטה הזו תתקבל אחרי שהקונגרס כבר אישרר את התוצאות, ייווצר קונפליקט אמיתי בין מי שטוענים כי הזוכה החוקי הוא זה שזוכה לפי ביהמ"ש העליון, לבין מי שאומרים שהזוכה החוקי הוא זה שאושרר על ידי הקונגרס", מצטטת טוניק את קוהן, תרחיש כזה הוא מאוד לא סביר, אך אפשרי.

עם זאת, יצויין כי אריאל סנדר, מנהל קמפיין המפלגה הרפובליקנית בישראל, אמר הבוקר בראיון ברדיו גל"צ, "יש בעיות חמורות בספירת הקולות ומי שמחליט על בחירת הנשיא הם בתי המשפט בארה"ב. אם ההליך הדמוקרטי יסתיים לטובת ביידן, אף אחד לא יאחז בקרנות המזבח בבית הלבן".

הבית הלבן דונאלד טראמפ הבחירות לנשיאות ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד