י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
לא רק קורונה

בקרוב: חיסון שנחשב יעיל יותר נגד שפעת צפוי להגיע לארץ

חיסון נגד שפעת  שצפוי להגיע לארץ מכיל תרכובת שנחשבת יעילה פי ארבע מהחיסון הנוכחי, הוא צפוי להינתן לאוכלוסייה מעל גיל 60. ולדברי המומחים "יש יותר סיכוי שיעשה את העבודה"

בקרוב: חיסון שנחשב יעיל יותר נגד שפעת צפוי להגיע לארץ
חיסון נגד שפעת צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

החיסון נגד השפעת מעורר השנה עניין רב, אמנם לא כמו החיסון נגד נגיף הקורונה אך עדיין מדובר ברמות גבוהות של ביקוש וזאת בשל החשש העליה בתחלואה השפעת כשהשילוב עם הקורונה עשוי להיות קטלני. והנה, אנו מדווחים היום כי בקרוב צפוי להגיע לשוק חיסון שנחשב יעיל יותר נגד השפעת.

לפי הדיווח של מיטל יסעור בת אל ב'ישראל היום', מדובר בחיסון במינון מוגבר שמיועד למבוגרים בני 65 ומעלה. הוא מכיל פי ארבעה יותר אנטיגן מאשר חיסון רגיל, ובדומה לחיסונים הרגילים, מגן מפני ארבעה זני שפעת. החיסון נקרא "פלוזון" ויינתן ללא תשלום, כפי שניתנים חיסוני השפעת הרגילים. אנשים בגיל מבוגר נחשבים קבוצת סיכון לשפעת ולסיבוכיה, עד כדי תמותה. עם זאת, יעילות החיסון בגיל המבוגר יורדת, ככל הנראה בגלל ירידה בתפקוד מערכת החיסון בגיל זה.

היתרון בחיסון עם מינון מוגבר זה בהשוואה לחיסון במינון רגיל, הוא ביעילות הגבוהה שלו. על פי המחקרים שפורסמו בעולם, פלוזון הפחית את כל תחלואת השפעת בשיעור של 24.2% בהשוואה לחיסון הסטנדרטי. ההערכה היא שחיסון שפעת "רגיל" בצעירים מגן בשיעור שבין 70% ל־%100 (תלוי אם זני השפעת באותה עונה זהים לאלו שבחיסון) ומגן בשיעור של 30% עד 60% באוכלוסייה המבוגרת.

למרות המינון הגבוה, החיסון שיגיע לישראל נחשב לבטוח לשימוש. על פי הממצאים שהתפרסמו במחקרים שנעשו על החיסון, נמצא שפרופיל הבטיחות של "פלוזון במינון מוגבר" בקרב מבוגרים בני 65 ומעלה היה דומה לחיסונים הרגילים לשפעת. לחיסון יש מעט תופעות לוואי קלות כמו אדמומיות, נפיחות או כאב במקום ההזרקה.

לאור הביקוש הגדול לחיסוני שפעת, בישראל הוזמנו לחורף הקרוב כרבע מיליון מנות מהחיסון החדש. כ־100 אלף מנות נרכשו על ידי "מכבי שירותי בריאות" עבור מבוטחי הקופה ו־150 אלף נוספים נרכשו על ידי משרד הבריאות, והם יימכרו לקופות החולים עבור בני 65 ומעלה שמבוטחים בקופות החולים. עבור השאר, הזמינו בקופות החולים כ־4 מיליון מנות חיסון לשפעת, אך בשל ביקוש עולמי גבוה לחיסונים צפוי שיגיעו רק כ־2.8 מיליון מנות חיסון, כך שיהיו חיסונים עבור פחות משליש מהאוכלוסייה. גם בכללית רכשו 100 אלף חיסונים חדשים ייעודיים לאוכלוסייה המבוגרת.

"החיסון החדש מכיל כמות אנטיגן גבוהה יותר ומביא לתגובה משופרת בקבוצת הגיל הזו, ולכן מעל גיל 65 זה החיסון המומלץ. יש יותר סיכוי שיעשה את העבודה", מסבירה ד"ר מיכל שטיין, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ומניעת זיהומים בביה"ח הלל יפה, ויו"ר החוג הישראלי למחלות זיהומיות בילדים. ד"ר שטיין הוסיפה כי "אנחנו בפתח חורף שיהיה מאתגר במיוחד, בגלל השילוב של עונת השפעת וככל הנראה הימשכות הקורונה. היה מי שאמר שקורונה 'היא רק שפעת', אבל שפעת היא מחלה איומה וקשה, עם סיכויים לסיבוכים ומוות לחולים מבוגרים ולבני 5 ומטה. השנה חד־משמעית חשוב להתחסן לשפעת".

אגב, אם אתם חוששים מזריקת החיסון, כדאי שתדעו כי החיסונים נגד השפעת ניתנים השנה בתרסיס ישירות לאף ולא בזריקה - זאת כאשר מדובר באנשים בריאים עד גיל 50. מעל גיל זה החיסון ניתן כרגיל, בזריקה.

 

שפעת חיסון נגד שפעת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד