כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
נוגדנים לעומתיים

תופעה: הנוגדנים בגוף פועלים בשירות הקורונה

חוקרים גילו כי חלק מהנוגדנים הקיימים בגוף פועלים באופן תמוה בשירות הקורונה ותוקפים את הגוף עצמו

תופעה: הנוגדנים בגוף פועלים בשירות הקורונה
מחלקת קורונה בביה"ח זיו בצפת צילום: דוד כהן, פלאש 90

קרישי דם קטלניים שנוצרו בגופם של חולי קורונה הביאו אתה חוקרים לבדוק מהיכן הגיעו ומה גרם לייצורם. התוצאה הפתיעה את כולם כשהתברר שהוירוס מעודד את הגוף ליצור נוגדנים שבאופן תמוה פועלים נגד הגוף עצמו ויוצרים בו קרישי דם מסוכנים שעלולים לגרום לארוע מוחי ולמוות מהיר.

במאמר שפורסם בכתב עת רפואי נחשב ושפרטים ממנו צוטטו על ידי ד"ר איתי גל בynet סיפקו חוקרים מאוניברסיטת מישיגן הצצה למה שעשוי להוביל ליצירת קרישי הדם אצל חולי הקורונה. קבוצת החוקרים מצאה קבוצה ספציפית של נוגדנים המכונה 'נוגדנים עצמיים', שבמקום לתקוף את הווירוס, תוקפים את הגוף עצמו ומובילים להתפתחות קרישי הדם. במחקר נבדקו 172 חולי קורונה מאושפזים. החוקרים מצאו שמחציתם ייצרו נוגדנים עצמיים שכאלה. כאשר החוקרים הזריקו את אותם נוגדנים לעכברי מעבדה, התפתחו קרישי דם.

המחקר נערך לאחר שלפני כמה חודשים דווח על תהליך דלקתי אצל חולי הקורונה שעלול להוביל לקרישיות יתר בכלי דם קטנים בריאות. אך רק לאחרונה התברר כי תאי דם לבנים מסוג מסוים, שבאופן רגיל אמורים להשמיד חיידקים, מתעוררים לחיים עם ההדבקה לקורונה, גורמים לחסימות בכלי דם ולהיווצרות קרישי דם. הקרישים, מיותר לציין, מובילים לאי-ספיקה נשימתית וצורך בהנשמה, להתקפי לב, ולשבץ מוחי.

התגלית החדשה מעוררת את החוקרים לפתח תרופה מתאימה שתילחם בתופעת הלוואי של היווצרות הקרישים, כתרופה לקורונה. כבר עתה החלו החוקרים לגייס נבדקים למחקר חדש, שבודק את רמות הנוגדנים העצמיים אצל החולים ואת הקשר שלהם למצבם הקליני של החולים. בנוסף, יבדקו החוקרים בקרוב טיפולים רפואיים באמצעות מדללי דם אצל החולים שבדמם נמצאו רמות גבוהות של נוגדנים עצמיים.

למרות התגלית, עוד לא ברור באיזו נקודה במהלך ההדבקה הנוגדנים העצמיים הללו מתחילים להיווצר, ומה גורם לחולים לייצר אותם יותר. גנטיקה, הדבקות קודמות בחיידקים או נגיפים, ותגובת מערכת החיסון, תורמים כולם ככל הנראה לסיכון הזה. עם זאת, ייתכן שזיהוי מוקדם של הנוגדנים העצמיים אצל החולים שמצבם מידרדר, וטיפול בנוגדי קרישה, יציל את חייהם.

קורונה חולי קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד