א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
שיחה עמוסת זיכרונות

רבה הראשי של רוסיה מתייחס לשמועות על מחלתו של פוטין

רבה הראשי של רוסיה הגר"ב לאזאר מכחיש את השמועות בנוגע לפרישתו המסתמנת של הנשיא | לדבריו, "נפגשתי עם הנשיא, והוא בכושר מעולה. מדובר בהמצאה"

רבה הראשי של רוסיה מתייחס לשמועות על מחלתו של פוטין
הרב לאזאר עם פוטין במפגש ראשי הדתות צילום: באדיבות המצלם

בשיחה עם 'המודיע' מכחיש הגר"ב לאזאר, הרב הראשי לרוסיה, את השמועות שנפוצו בנוגע למצב בריאותו של הנשיא פוטין ולפרישתו הצפויה, והוא מספר כי "רק לפני מספר ימים נפגשתי עמו, והוא נראה ב"ה בריא לחלוטין".

את הדיווחים על הנשיא הוא פוטר בכך שמדובר ב'המצאה', ואגב מספר הרב על יחסו המיוחד של הנשיא לקהילה היהודית: "הוא רוחש ליהדות כבוד והערכה רבה"

הדיווחים על מחלת הפרקינסון שתקפה את הנשיא פוטין, הצליחו לגרום לסערה בעולם. אחרי הכל, נראה היה שדמותו של הנשיא הרוסי כרוכה בקשר גורדי למעצמה שהוא עומד בראשה, וכי אין לו כל כוונה לפנות את כיסאו לפחות לא בעשור הקרוב. והנה, בעוד בארה"ב מתרחש הבלתי יאומן והיא נפרדת מטראמפ, נראה שגם רוסיה עומדת לוותר על האיש החזק במדינה, מי שנחשב לזה שהחזיר אותה לקידמת הבמה העולמית. אך אחד האנשים הקרובים לנשיא, דואג להזים את השמועות הללו ולהפריכן לחלוטין מכל וכל.

מדובר ברבה הראשי של רוסיה, רבי ברל לאזאר, שבשיחה עם ישראל הרשקוביץ בעיתון 'המודיע' הוא דואג להבהיר שלא היו דברים מעולם. "מדובר בהמצאה חסרת בסיס", הוא אומר ומוסיף ש"גם דובר הקרמלין דאג להוציא מיד הכחשה רשמית ולהבהיר שאין לכך כל ביסוס. מצבו של הנשיא מעולה, ואני יכול להעיד על כך מהתרשמות אישית".

הרב מספר כי "נפגשתי עם הנשיא רק בשבוע שעבר, כמובן בפגישה וירטואלית ברוח הימים, אך ניהלנו שיחה והנשיא נראה היה במיטבו. אמנם, איני רופא, אך לפחות מההתרשמות שלי אני יכול להעיד שהנשיא היה נינוח, קשוב וחיוני, כך שעוד לפני שפורסמה ההודעה הרשמית של הקרמלין הבנתי שמדובר בהמצאה ובשמועה שאין מאחוריה דבר".

הפגישה, אגב, היתה פגישה שאליה הוזמנו כל ראשי הדתות במדינה. נכחו בה הרב לאזאר כמייצג הדת היהודית, המופתי המוסלמי הראשי, נציג הכנסיה וכך גם נציג הדת הבודהיסטית שגם לה, כך מתברר, ישנו ייצוג ענק ברחבי רוסיה. "אך היה ניכר", מספר הרב, "שהנשיא רוחש אהדה מיוחדת ליהדות. בין היתר הדבר בא לידי ביטוי שעל השולחן היו מונחים ספרי כל הדתות, בעוד שהחומש שייצג את הדת היהודית היה חומש שהודפס וראה אור בסיוע מיוחד של משרד הנשיא, כשמדובר בחומש שנערך עם פירוש המנגיש את הפסוקים לציבור הרוסי, והוא זוכה לביקוש רב".

"במהלך הפגישה", מוסיף ומספר הרב, "גם ציטט הנשיא את המילים המופיעות בתורה 'ואהבת לרעך כמוך'. כשהגיע תורי לדבר סיפרתי את המעשה הידוע שאירע עם הלל הזקן, שאמר 'מאן דעלך סני לחברך לא תעביד', ועמדתי על כך שהיהדות סייעה תמיד לכל העמים. אך היחס הזה אינו חדש. אני מיודד עם הנשיא שנים רבות, ונוכחתי מאז ומתמיד שיש לו יחס חם מאד ליהדות".

"באחת הפעמים", נזכר הרב מפגישה שאירעה בעבר, "נפגשתי עמו לפני ראש השנה. ואז הפתיע אותי הנשיא ושאל מהו סוד נצחיותו של העם היהודי. 'איך זה', שאל, 'שדווקא העם שלא היתה לו מדינה, לא שפה משלו, הוא נע ונד בעולם והוא זוכה לשרוד, בעוד שלאומים חזקים ואיתנים פי כמה נכחדו'. הבנתי שיש לו מה לומר והצעתי לו שישיב. הוא ענה, לאחר מחשבה: 'חשבתי על כך רבות, ולדעתי הסוד של העם הזה הוא שהוא מבוסס על ערכים נצחיים ולא ברי חלוף, ולכן הוא נצחי. מה הם הערכים הללו? ערך המשפחה, התורה, והציות לרבנים..."

האם היחס האוהד הזה ימשך גם לאחר שהנשיא יפנה את מקומו, אם תרחיש כזה בכלל אפשרי?

הרב לאזאר: "לדעתי, מאחר והיחס הזה הושרש כל כך בכל הרמות, הוא ישאר גם אם הנשיא לא ימשיך בתפקידו, אם כי כפי שהדגשתי הנשיא בע"ה ימשיך בתפקידו עוד שנים. בזכות היחס האוהד שמגיע מהנשיא והוא מחלחל לכל רמות השלטון, גם האיש הפשוט ברחוב יודע להעריך ולהוקיר יהודים. ברגע שאנשי הממשל מגיעים לטקסים יהודיים, מדליקים נרות בחנוכיות, מכבדים כל בקשה – הנה, רק לאחרונה סידרנו אוכל כשר לאסיר שטען שאין לו מה לאכול בבית כלא, או סייענו לחייל שטען שכפו עליו לגלח את זקנו. היום, כל בקשה שקשורה לדת נענית מיד, כך שגם פשוטי העם מבינים שאם הממשל מתייחס באהדה ליהודים, זהו היחס המגיע להם".

"היחס הזה גרם לכך שיהודים רבים ישובו ליהדותם", מסיים הרב. "יהודים רבים שהתביישו ביהדותם, החלו להתקרב ליהדות לאחר שגילו כי זהו כבוד להיות יהודי שומר מסורת. אך היום, בכלל, קל יותר לנהל חיים יהודיים ברוסיה עוד יותר מאשר בארה"ב, שלא לדבר על אירופה. אין כאן כל אנטישמיות וההיפך, וכל היחס הזה נזקף לזכותו של אדם אחד – נשיא המדינה פוטין, שאנו יכולים רק להעריכו על כך וכמובן להתפלל שיוסיף לו ה' כח ובריאות".

ולדמיר פוטין פרישה הרב בערל לאזאר המודיע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד