כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
יוצא דופן

גיבור לאומי: היהודי שזכה להנצחה במדינה המוסלמית

ימים לפני הפסקת האש בין אזרבייג'ן לארמניה, הצליחה אזרבייג'ן להשיב לשטחה את העיר שושה, אשר לה משמעות מיוחדת. בין הייתר קבור בה לוחם יהודי שנרצח וזכה לתואר 'גיבור לאומי', זכה להנצחה מכובדת, כאשר נקרא רחוב על שמו וגם זכה לאזכרה מיוחדת בהשתתפות בכירי הצבא

גיבור לאומי: היהודי שזכה להנצחה במדינה המוסלמית
בכירי צבא אזרבייג'ן בקברו של אלברט אגארונוב צילום: משרד ההגנה

גיבור לאומי יהודי זכה להנצחה במדינה המוסלמית. ב-10 בנובמבר הסתיימה המלחמה בת 44 הימים בין אזרבייג'ן לארמניה, כאשר ארמניה הסכימה להפסקת אש ולנסיגה משטחים שכבשה.

במשך 30 השנים האחרונות כבשה ארמניה 20% משטחה הריבוני של אזרבייג'ן. במהלך הזמן הזה נעקרו בכוח 800,000 אזרבייג'נים מתוך מולדתם וכ-250,000 נוספים הוגלו מארמניה בתחילת המלחמה.

מספר ימים לפני הפסקת האש, אזרבייג'ן החזירה בהצלחה את העיר שושה, עיירה בעלת משמעות מיוחדת מאוד לכל תושבי אזרבייג'ן הנחשבת לבירת התרבות שלה. שושה היא גם המקום בו אחד מגיבורי המלחמה המעוטרים והאהובים ביותר של אזרבייגא'ן, אלברט אגארונוב, נלחם ונהרג על ידי צלף ארמני בשנת 1992. מדובר בגיבור מלחמה יהודי אזרבייג'אני וסיפורו מעיד על הדו-קיום התרבותי המדהים שקיים בין בני דתות שונות ממוצא מוסלמי, יהודי ונוצרי במדינה המוסלמית.

אגארונוב התנדב להילחם נגד הפלישה הארמנית לאזרבייג'אן בשנת 1991. יכולתו הטובה בשדה הקרב הביאה לעלייתו לדרגה גבוהה וכמפקד השריון, הוא 'זכה' למעמד של אדם מבוקש, שכן הצבא הארמני הציע סכום של 100,000 דולר למי שיחסל אותו. אגארונוב היה אחד הלוחמים האחרונים שנלחמו להגנת שושא בשנת 1992. הוא נהרג מכיוון שעזב את הטנק שלו, לדאוג לחבריו לחייליו המתים שהארמנים לא יחללו את כבודם.

כיום קבור אלברט בחלקת החללים באזרבייג'ן, בית הקברות הלאומי של גיבורי המלחמה והיה לאחד החיילים הראשונים שזכו בתואר הגיבור הלאומי של אזרבייג'ן. בהנחיית נשיא המדינה אילהם אלייב, רחוב בבאקו נקרא על שם אלברט אגארונוב ופסל בדמותו הוצב בשנה שעברה באותו רחוב.

הרעיון של גיבור מלחמה לאומי יהודי במדינה עם רוב מוסלמי עשוי להיראות מוזר במקומות מסוימים, אבל לא באזרבייג'אן. בעוד שהאנטישמיות ראתה עלייה חדה במקומות רבים ברחבי העולם, כולל אירופה וארצות הברית, אזרבייג'אן המוסלמית נותרה אחד המקומות הבטוחים ביותר על פני כדור הארץ ליהודים, וידידה קרובה של מדינת ישראל.

יהודים גרים באזרבייג'ן למעלה מ-2,000 שנה לאחר חורבן הבית השני. יהודים שהו באזרבייג'ן מאז, ותמיד חיו בשלום ובכבוד וללא חשש מפני אנטישמיות או אפליה.

קבוצת קצינים בכירים בראשות סגן שר הביטחון של אזרבייגא'ן כרים ולייב, ביקרה בקבר של הגיבור הלאומי אלברט אגארונוב ב-8 למאי 2018 וחלקה כבוד לגיבור הלאומי שלהם.

לאזרבייג'אן יש מסורת ארוכה של עמידה בצד הצודק של ההיסטוריה, בין אם בהגנה על יהודים לאורך מאות השנים, ובין אם באיבוד אחד מכל 5 גברים אזרבייג'נים שנלחמו בנאצים (למעלה מ -400,000 חיילים אזרבייג'נים מתו בלחימה נגד הנאצים), או במתן מחסה ל-10,000 יהודים אירופאים שנמלטו מהשואה. אזרבייג'אן הייתה חשובה להיטלר, שרצה את שדות הנפט שסיפקו 80% מהדלק לצבא הסובייטי. היטלר ניסה במרץ, אך לא הצליח לכבוש את באקו ואת שדות הנפט שלה.

כ-30,000 יהודים חיים כיום ברחבי אזרבייגא'ן והם מיוצגים בכל ענפי השלטון.

אזרבייג'אן גיבור מלחמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד