ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
זן חדש?

הנגיף מעורר בהלה: מתפשט פי 5 מקצב ההדבקה הרגיל

בדרום אוסטרליה מתחוללת בימים אלו התפרצות, כשישנם חוקרים שסבורים כי מדובר בזן חדש, אלים ומסוכן יותר, של הקורונה: "הזן החדש מתפשט במהירות הגבוהה פי 5 מקצב ההדבקה הרגיל", הם טוענים | עם זאת, יש הסבורים שמדובר בזן הרגיל, וכי מערך החקירות האפידמיולוגי יעיל כל כך שהוא מצליח לאתר את הנדבקים במהירות שיא

הנגיף מעורר בהלה: מתפשט פי 5 מקצב ההדבקה הרגיל
בידוד קורונה בישראל צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

זן חדש או יעילות מערכתית? אוסטרליה התמודדה עד כה ביעילות רבה עם מחלת הקורונה, כשהדבר בא לידי ביטוי במספר הנדבקים והמתים הנמוך יחסית (כ28,000 חולים בס"ה, ופחות מ1,000 מתים – הרבה פחות מישראל, למשל, שהיא מדינה קטנה בהרבה). עם זאת, בימים האחרונים המדינה חווה התפרצות בדרום המדינה, כשיש החוששים וסבורים שמדובר ב"זן חדש ואלים" של הקורונה.

לפי דיווחים באוסטרליה, מסוכנותו של הנגיף החדש הוא שהוא מתפשט פי 5 יותר מהר מקצב ההדבקה הרגיל של קורונה בשאר העולם. פרופ' ניקולה ספורייר, הממונה על בריאות הציבור בדרום אוסטרליה, אומרת כי "הנדבקים מדביקים אחרים תוך 24 שעות מההדבקה הראשונית שלהם". לדעתה, הדבר מעיד על כך ש"מדובר בזן של נגיף שמתפשט במהירות גבוהה פי 5 מהרגיל, שכן נשאי קורונה הופכים למדבקים לאחר 5 ימים בממוצע לאחר ההדבקה".

בעקבות החשש, במדינה לא לקחו סיכון ו-1.7 מיליון תושבי דרום אוסטרליה הוכנסו לסגר בן 6 ימים, וזאת לאחר שהתגלו שם 36 חולים חדשים מאז יום ראשון שעבר (לשם השוואה: בביתר לבד התגלו בשבוע האחרון יותר מכמה עשרות נדבקים...). "מערך החקירות האפידמיולוגי התקשה לעמוד בקצב ההדבקות", אמרה ספורייר.

ספורייר דבקה בעמדתה לפיה הזן החדש אלים ומתפשט במהירות, ולטענתה הבעיה היא שמרבית החולים הם א סימפוטמיים. "ברבים מהמקרים מופיעים תסמינים קלים ביותר ולעתים גם אין תסמינים כלל, ועדיין אותם נשאים הדביקו אחרים בנגיף". בעקבות זאת, לטענתה, מקדם ההדבקה עלה כאשר בכל 3 ימים נוצר 'דור' חדש של חולים. "נכון להיום, ביצענו חקירות אפידמיולוגיות לדור הרביעי של מקרי הקורונה בדרום אוסטרליה, אבל חולי הדור החמישי כבר נמצאים בינינו ומסתובבים בקהילה", אמרה פרופ' ספורייר.

עם זאת, יש כאלו שסבורים שמדובר במהומה על לא מהומה. האפידמיולוג האוסטרלי פרופ' אלן צ'אנג דחה את טענותיה של ספורייר, והוא אומר שלא מדובר בתקופת דגירה מקוצרת, אלא הסיבה לגילוי החולים הרבים, יחסית, נעוצה בסיבה אחרת: מערך החקירות האפידמיולוגי יעיל כל כך, שהוא מצליח לאתר את מקרי התחלואה החדשים במהירות שיא...

כך או כך, למרות שהויכוח לא הוכרע עדיין, נראה שלפחות באוסטרליה ידיהם של אנשי הבריאות על העליונה. אוסטרליה סגרה את גבולותיה לזרים בחודש מרץ, אך היא השאירה אותם פתוחים עבור אזרחיה ותושבי הקבע שלה, המעוניינים לשוב הביתה. זאת, בתנאי שכל נוסע חוזר כזה ישהה בבידוד בן 14 יום בבית מלון. זאת, כאמור, לצד הסגר המלא שהוטל על דרום המדינה. "לא ניקח סיכונים מיותרים", אמרה ספורייר, שאף הצהירה כי הזן החדש יובא למדינה בידי עובדת זרה שהגיעה לאחד המלונות.

קורונה אוסטרליה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד