י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
צפי לעשרות אלפי חולים

מנהלי המחלקות מתריעים: "כבר היום מטופלים חולי 'פוסט קורונה' רבים"

בכנס של מנהלי המחלקות הפנימיות התריעו מנהלי המחלקות כי כבר היום הם מטפלים ב'מחלימים' רבים שמסתבר כי נפגעו מהקורונה, וכי הצפי הוא שעוד רבים יגיעו למחלקות. "צריך להיערך כבר עכשיו לטיפול בעשרות אלפי חולים נוספים שהחלימו, אך ניזוקו כתוצאה מהקורונה"

מנהלי המחלקות מתריעים: "כבר היום מטופלים חולי 'פוסט קורונה' רבים"
מחלקת קורונה צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

תחלימו אבל נשארו חולים: בכנס של מנהלי המחלקות הפנימיות שהתקיים השבוע ואשר עסק בצורך להגדלת מספר המיטות במחלקות, התברר כי תופעת ה'פוסט קורונה' נרחבת יותר מכפי שנראה. מנהלי המחלקות הבהירו כי כבר היום הם מוצאים את עצמם מטפלים בחולים רבים שמוגדרים כ'מחלימים' אך בפועל הם חוזרים לאשפוזים לאחר שמתברר כי מערכות גופם נפגעו כתוצאה מהקורונה, וכי התופעה רק תלך ותתרחב כך שיש צורך לתת לה מענה מערכתי.

פרופ' אבישי אליס, מנהל המחלקה הפנימית בבלינסון ויו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, אמר בדבריו כי "אני מבקש להציף נושא חדש, שלא מדברים עליו והוא: מחלימי הקורונה. מדובר בחולים הסובלים מסיבוכים קשים של הקורונה, נשימתיים ואחרים, המצריכים המשך אשפוז לעיתים ארוך ומורכב ועל אף שרשמית החלימו מקורונה".

בעקבות זאת, אמר, "אנחנו גם מחלקות פנימיות שגרתיות, גם מחלקות פנימיות קורונה, וכעת, גם מחלקות שבהן מאושפזים רוב מחלימי הקורונה, שסובלים מסיבוכים רפואיים לאחר שכבר החלימו".
אך מי שפירט יותר על התופעה שמשום מה לא זוכה לתשומת הלב הנדרשת, היה פרופ' יעקב אבלין, מנהל מחלקה פנימית ח' באיכילוב, שהתמקד בתופעה המכונה כ'מחלימי הקורונה', על אף שהדגיש כי "אין לנו עדיין די ניסיון ופרספקטיבה של זמן לבחון האם התסמינים הללו יחלפו עם השנים, או יישארו לתמיד עם מבריאי הקורונה".

הוא סיפר כי "במחלקות הפנימיות הרגילות, שאינן מחלקות קורונה, אנחנו מטפלים ביותר ויותר חולים הסובלים מסיבוכים קשים ובלתי הפיכים של הקורונה, כמו הנשמה כרונית וכד׳, שאינם נכנסים לסטטיסטיקה של החולים הפעילים כיוון שלכאורה החלימו. מעבר לאשפוזים במחלקות, נפתחו מרפאות עבור המחלימים. אצלנו באיכילוב, אנחנו מגלים למרבה ההפתעה, כי בין הפונים אלינו מצויים גם כאלו שלא סבלו ממחלה קשה, וחלקם גם לא הגיעו לאשפוז".

לדבריו של הפרופ' אבלין, "מדובר בקשת רחבה של סימפטומים, כמו: עייפות מתמשכת קשה, בעיות שינה חמורות, הפרעות קוגניטיביות כמו: בעיות זיכרון, התמצאות במרחב, הפרעות קשב וריכוז ועוד, בעיות הקשורות בריאות, כמו קוצר נשימה, בעיות נפשיות, לרבות התקפי חרדה או דיכאון ועוד".

מסיבה זו, ולאור העובדה ש"הקורונה תישאר כאן עוד זמן ממושך, גם אחרי שיהיה חיסון וגם כשנצליח לעצור את שרשראות ההדבקה", דורשים הרופאים הפנימאים כי על הממשלה לספק מענה מערכתי שייתן תשובה לצפי.

"חובה להיערך לגלי החולים הללו בשנים הקרובות", סיכם הפרופ' אבלין, שהצביע על המספרים: "צריך לזכור הוא המספר הכללי של מחלימי קורונה בישראל, כיום כבר מעל 300 אלף (וזה רק המאומתים). עדיין לא ידוע כמה מתוכם יסבלו לאורך זמן מתסמינים ויזדקקו למעקב פנימי רב – תחומי. אך ברור שזה משית עלינו ברפואה הפנימית אתגר גדול חדש, עוד עומסים, כאילו שחסרו לנו אתגרים עד היום..."

 

קורונה פנימיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד