י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
המחלה שלא נעלמת

מעייפות ועד חוסר תקווה – אלו תסמיני ה'פוסט קורונה'

המרכז האמריקני לבקרת מחלות, ה-CDC, פירסם את רשימת 17 הסימפטומים השכיחים שדווחו בקרב מחלימי הקורונה שסובלים ממה שמכונה היום בעגה הרפואית כ'פוסט קורונה': בין התסמינים השכיחים – איבוד זיכרון, 'ערפל מוחי', פגיעה במפרקים ודיכאון

מעייפות ועד חוסר תקווה – אלו תסמיני ה'פוסט קורונה'
רופא מומחה צילום: קליפארט

החלימו? לא בדיוק. המרכז האמריקני לבקרת מחלות, ה-CDC, פירסם את רשימת 17 הסימפטומים השכיחים שדווחו בקרב מחלימי הקורונה שסובלים ממה שמכונה היום בעגה הרפואית כ'פוסט קורונה', כלומר מתסמינים שנמשכים לאחר ההחלמה. בין התסמינים השכיחים: איבוד זיכרון, 'ערפל מוחי', פגיעה במפרקים ודיכאון.

לפי הדו"ח, מחלימים רבים סובלים מתסמינים שנמשכים גם בין 3 עד 12 שבועות לאחר ההחלמה, אך ישנם כאלו שגם לאחר מכן מתמודדים עם מחלות שנתפסות כמחלות המשך של הקורונה. בספרות הרפואי מגדירים היום את החולים הללו כ'חולי הקורונה הכרונית'.

התסמין הנפוץ ביותר הוא עייפות ותשישות. החולים הסובלים מתסמין זה מתקשים לקום מהמיטה או לעבוד ולתפקד יותר מכמה דקות או שעות ביום. תסמין נוסף הוא קוצר נשימה. במחקר שנערך על 143 חולי קורונה ששוחררו מבית חולים ברומא, נמצא כי 53% מהם דיווחו על עייפות ו-43% סבלו מקוצר נשימה למשך חודשיים בממוצע לאחר תחילת התסמינים. מלבד קוצר נשימה, גם שיעול נוסף לתסמינים הכרוניים, אצל חלק מהחולים דווחו שיעולים שנמשכו גם ארבעה חודשים ויותר.

תסמין נוסף, אופייני וייחודי מאד לקורונה, הוא קושי בחשיבה וריכוז אותו מכנים החולים כ'ערפל מוחי'. ככל הנראה, מדובר בשילוב של כמה תסמינים נוירולוגיים שכוללים בעיות זיכרון וריכוז, חוסר חדות, כאבי ראש, שינה לקויה, חרדה ותופעות מתמשכות אחרות.

גם דיכאון הוא אחד מהתסמינים המתוארים ברשימת ה-CDC. שיעור גבוה של חולי קורונה כרונית סובלים מפגיעה באיכות החיים, ייאוש וחוסר תקווה, שנמשכים לעיתים גם חודשים לאחר המחלה.

תסמינים נוספים שדווחו כוללים כאבי מפרקים, כאבי שרירים, כאבים בחזה, דפיקות לב, חום גבוה לסירוגין, פגיעה בתפקוד הכליה, אובדן שיער ופריחה, ודלקת בשריר הלב שהיא מחלה שפוגעת גם בילדים (תסמונת דמויית קוואסקי).

"בעוד שרוב חולי הקורונה מחלימים וחוזרים לבריאות תקינה, ישנם חולים שעלולים לסבול מסימפטומים שיכולים להימשך שבועות ואף חודשים לאחר ההחלמה" מסכמים עורכי המחקר. "אפילו אנשים שאינם מאושפזים ובעלי מחלה קלה עלולים לחוות קורונה ממושכת. המשמעות ארוכת הטווח של תופעות אלה עדיין לא ידועה. אם אתם חשים באחת מהתופעות הללו, פנו מיד לאיש מקצועי רפואי".

נזכיר כי בישראל פועלות מספר 'מרפאות מחלימים' המיועדים למחלימי קורונה, כשבין היתר נפתחו מרפאות ייעודיות גם לילדים, ב'שניידר' וב'שערי צדק'. בתקופה הקרובה תורחב התופעה, ובכל אחד מבתי החולים כמו גם במסגרת קופות החולים יפעלו 'מרפאות מחלימים' שמטרתן לעקוב אחר המחלימים ולוודא שהם לא נפגעו כשהם נושאים עמם מחלת המשך של הקורונה.

קורונה דיכאון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד