י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
"כותבים לי תגובות מבזות"

מרתק: הגוי שמלמד על יהדות ומנקה מצבות בהתנדבות

מפתיע: גוי פולני שנטל על עצמו את עול אחזקת ושיקום קברי יהודים בפולין, שוחח עם כתב 'בחדרי' וסיפר לו על הזכות שנפלה בחלקו • "אני לוקח בני נוער שמעולם לא ראו יהודים, ומספר להם על ההיסטוריה"

מרתק: הגוי שמלמד על יהדות ומנקה מצבות בהתנדבות
מיכאל לאשצ'קובסקי צילום: באדיבות המצלם

מיכאל לאשצ'קובסקי, הוא גוי פולני, שלקח על עצמו פרויקט שיקום וניקוי וגידור קברי ישראל בפולין רבתי, ל"בחדרי חרדים" הוא אומר כי הוא עושה זאת בגלל ההיסטוריה שחייבת להישמר, וכי הוא נרגש לעשות זאת, לדבריו זאת זכות גדולה לשמר את התרבות היהודית שכבר לא קיימת כמעט בפולין.

מיכאל לאשצ'קובסקי מספר ל"בחדרי חרדים" איך הכל החל, "אני הסתובבתי פעם ליד בתי קברות יהודיים, וראיתי את ההזנחה הגדולה, אחרי שבדקתי הבנתי שאין מספיק כוח אדם כאן בפולין שיכולים לשמר זאת, אז החלטתי לטפל בעצמי, הקמתי עמותה רשמית, הממשלה עוזרת לי מאד, הקהילות היהודיות עוזרות אבל זה לא מספיק, יש בפולין כ-4000 יהודים ורובם מבוגרים, אז אין להם יכולת לטפל בזה".

לדברי מיכאל לאשצ'קובסקי, יש אהדה בקרב הרשויות לכך, "אולי באינטרנט כותבים לי תגובות מבזות, אבל בפולין עצמה התגובות אוהדות, אני לוקח בני נוער שמעולם לא ראו יהודים, ומספר להם על ההיסטוריה, אני מקבל לפעמים תלמידים מבתי ספר שנשלחים על ידי המנהלים שרוצים שאני אלמד אותם היסטוריה, ואני גאה בכך".

לגבי העבר היהודי בפולין אומר מיכאל לאשצ'קובסקי, "אני לא עושה זאת בגלל שאני חש אשמה, זה לא כי אני מרגיש אשם או נקיפות מצפון, זה לא משהו שהיה בשליטתי, אבל אני מאד רוצה שכמה שיותר אנשים ילמדו על ההיסטוריה שלנו, ההיסטוריה כאן לגבי היהודים היא מלאה בתוכן רחב, אמנם עצוב, אבל תוכן שחייבים שכל הצעירים ילמדו על זה, לכן אני משקיע בתלמידי בית ספר שיבואו לנקות את הקברים".

פרויקט ניקוי המצבות

מיכאל לאשצ'קובסקי עדיין לא ביקר בארץ, בינתיים הוא עסוק בניקוי בתי הקברות, והוא מקווה לבקר בארץ בקרוב.

כזכור כפי שדווח ב'בחדרי חרדים'. בשבוע שעבר, אלפים בוורשה הפרו את איסור התכנסות ציבורית והתעמתו עם שוטרים שניסו לפזר אותם. התהלוכה הבלתי חוקית ביום העצמאות 11 בנובמבר, כללה כרזה בה נכתב "לא לדרישות היהודים" הכרזה התייחסה למאמצים שארגונים שונים לוחצים על פולין להעביר חקיקה המציעה השבת רכוש שהיה שייך ליהודים, בעיקר קורבנות השואה.

בהשוואה לשנים קודמות, זה היה מאופק יחסית. בשנת 2017 צעקו הצועדים "אירופה הלבנה, אירופה חייבת להיות לבנה", "זיג הייל" ו"הסירו את היהדות מהשלטון".

אבל השנה בנובה מיאסטו, כפר שנמצא 56 ק"מ צפונית-מערבית לוורשה, כתריסר בני נוער לא-יהודים בסניף של תנועת נוער מקומית, העבירו את יום העצמאות שלהם בצורה שונה לגמרי. הם ניקו את בית העלמין היהודי המקומי, וגזמו את הצמחייה סביב עשר המצבות ששרדו בבית הקברות.

אחראי לכך כאמור הוא מיכאל לאשצ'קובסקי, נשיא הקרן למורשת תרבות, עמותה שארגנה את הניקיון ועשרות אחרים כמוהו בשנים האחרונות.

"אולי זה היה סמלי, אבל זו לא הייתה הכוונה", אמר לאשצ'קובסקי, בן ה-38 "העובדה שהניקוי נפל ביום העצמאות נבעה מסיבות מעשיות, לא להצהיר הצהרה".

"היינו צריכים לעשות את זה בחופשת לימודים, אז בחרנו ביום העצמאות מכיוון שרוב האירועים האחרים בוטלו בכל מקרה השנה", אמר. "אבל אם מסתכלים על זה עכשיו, כן, אני מתכוון שזה סמלי, כי האנשים שקבורים כאן הם חלק חשוב בזהות פולין שלא תמיד זוכה לתשומת הלב שהיא אולי צריכה ביום העצמאות", אמר.

לפני השואה התגוררו בפולין 3.3 מיליון יהודים. הנאצים ומשתפי הפעולה שלהם רצחו 3 מיליון מהם - כמחצית ממספר הכולל של כלל היהודים שנרצחו בשואה. הם רצוו גם כ-3 מיליון פולנים לא יהודים. מעטים מבין 300,000 היהודים ששרדו את השואה בפולין נותרו שם כיום, על פי המכון לחקר המדיניות היהודית בלונדון. במדינה יש כיום כ-4,500 יהודים.

בפולין יש עדיין כ-800 בתי קברות יהודיים מתוך 1,200 שהיו לפני השואה. הקרן של לשצ'קובסקי דואגת ל-120 מבתי העלמין ששרדו, וחיברה את בתי הקברות לאפוטרופוסים, וארגונים כמו ארגוני צדקה, עמותות או אפילו בתי ספר שמבצעים תחזוקה ותפקידים אחרים הקשורים לבית העלמין.

"התגובות למאמץ לנקות בתי קברות יהודיים הייתה רחבה ונוגעת ללב, כולל בקרב צעירים רבים שמעולם לא ראו אדם יהודי בחייהם אך מבינים שהיהדות הותירה חותם גדול על החברה שלנו", אמר.

בית קברות יהודי פולין שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד