י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מאמצים את המודל הסלובקי?

יוזמה בישראל: מי שיסרב לבדיקה יחויב בבידוד

בעוד ח"כ גדעון סער דורש לאמץ את המודל הסלובקי, נראה שבמשרד הבריאות מבקשים לאמץ את המודל בחלקו ולחייב רק תושבי ערים אדומות בביצוע בדיקות קורונה גורפות • עם זאת, ספק אם המהלך יתאפשר משפטית

יוזמה בישראל: מי שיסרב לבדיקה יחויב בבידוד
בדיקות קורונה. אילוסטרציה צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

מודל סלובקי חלקי: במשרד הבריאות שוקלים לקדם תוכנית במסגרתה  תושבים המתגוררים בערים המוגדרות כ'אדומות' יתבקשו לעבור בדיקת קורונה. מי שלא יסכים - ייאלץ להיכנס לבידוד.

היוזמה הזו, שנחשפה בידי הכתבת יולן כהן ב'תוכנית חיסכון' של 'חדשות 12', מבוססת על "המודל הסלובקי", התוכנית שבוצעה בסלובקיה במסגרתה נבדקו כלל האזרחים לקורונה, כאשר כך הצליחו במדינה להוריד דרמטית את שיעור התחלואה ואפילו לאפשר בה חזרה לשגרה חלקית. בסלובקיה בוצעה התוכנית בידי הצבא, כאשר מי שלא הסכים לבדיקה נדרש להיכנס לבידוד של עשרה ימים או לשלם קנס של כמה אלפי שקלים.

בעקבות הצלחת המודל הסלובקי דרש ח"כ גדעון סער לאמץ גם בארץ את היוזמה, אך נראה היה שהבקשה נדחתה על הסף. כעת, כך נראה, מבקשים במשרד הבריאות לאמץ את היוזמה הזו בחלקה ולבצע אותה אך ורק בערים שיוגדרו כ'אדומות'. בערים אלו, כך לפי התוכנית, ידרשו התושבים כולם לבצע את הבדיקה בעת ובעונה אחת, כשכך יהיה ניתן לאתר בקלות את מוקדי ההתפרצות.

עם זאת, ועל אף שבמשרד הביעו נכונות עקרונית, נראה שישנם עדיין מכשולים רבים. ראשית, משום שבסלובקיה נעשה שימשו בבדיקות מהירות, שבארץ אינן קבילות עדיין לאחר שלא נחשבו לאמינות יחסית לבדיקות המטוש. כמו כן, קיים חשש שבשל הקושי המשפטי לא ניתן לחייב את התושבים להיבדק. עם זאת, דווקא בנוגע לסוגיה המשפטית ישנו פתרון שהוא  לדרוש מאלה שמסרבים להיבדק להיכנס לבידוד של מספר ימים וכך לגרום לכך שכמה שיותר תושבים יבדקו.

סלובקיה קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד