י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
לא הולך לו

מינוי בעייתי: וועדת הבדיקה של גנץ מתרסקת

לאחר שאמש נחשף כי חברת הוועדה יעל גריל נמצאת לכאורה בניגוד עניינים חמור, הערב חושף גיא פלג כי מינויו של חבר ועדה נוסף הוא בעייתי. גם חבר הוועדה השלישי, השופט אמנון סטרשנוב לא לגמרי נקי, לאור גילוי דעתו בעבר על תיקי נתניהו 

מינוי בעייתי: וועדת הבדיקה של גנץ מתרסקת
נתניהו וגנץ בישיבת ממשלה צילום: מארק ישראל סאלם, לע"מ

וועדת הבדיקה של יו"ר 'כחול לבן' בני גנץ, לחקר נושא רכישת הצוללות קורסת עוד לפני שהתחילה את עבודתה, לאחר שאמש נחשף ב'ערוץ 20' כי חברת הוועדה יעל גריל נמצאת לכאורה בניגוד עניינים חמור, הערב (רביעי) חושף כתב המשפט, גיא פלג ב'חדשות 12' כי מינויו של חבר ועדה נוסף הוא בעייתי. גם חבר הוועדה השלישי, השופט אמנון סטרשנוב, לא מגיע בידיים נקיות לאור פרסום דעותיו בעבר לגבי תיקי ראש הממשלה עוד בטרם הוגש כתב האישום נגדו.

מדובר בחבר הוועדה, מפקד חיל הים בדימוס אברהם בן שושן, שעל פי חשיפתו של פלג, ערך פגישות עבודה עם, מיקי גנור שהיה עד המדינה (כזכור, לאחר מעשה חזר בו, וכעת הוא אחד הנאשמים בתיק) שהביא לעולם את 'תיק הצוללות'. כך על פי רישומי היומנים של גנור שנתפסו על ידי המשטרה.

גנור עצמו לא הכחיש את דבר הפגישות ואף אמר בעדותו: "אברהם בן שושן היה מפקד חיל הים בעברו, פגשתי אותו מספר פעמים והוא היה חבר טוב של עמירם רפאל (גם הוא בכיר בחיל הים)". עוד אמר גנור כי בן שושן שוחח אתו על אפשרויות הקידום שלו ושל עמיר רפאל. "זה לא הבשיל לשום דבר ואין משהו מיוחד" הצהיר אז גנור.

למרות שגנור הצהיר כי הפגישות לא הובילו לשום דבר מיוחד, על פי החשיפה הנ"ל מינויו של בן שושן להיות אחד מ-3 החוקרים של וועדת הבדיקה שמונתה על ידי שר הביטחון בני גנץ, היא בעייתית במיוחד.

בן שושן עצמו הגיב כי אינו זוכר כל פגישה עם מיקי גנור, ובוודאי שלא היה ביניהם קשר עסקי. גם במשרד הביטחון אמרו "בבדיקות שנערכו לא עלה כל קשר עסקי או היבט אחר של ניגוד עניינים הנוגע לאברהם בן שושן ולקשר עם מיקי גנור. יש להדגיש כי וועדת הבדיקה שהוקמה אינה עוסקת בהיבטים פליליים אלא בתהליכי הרכש ובנושא קשרי העבודה בין הגופים השונים במערכות הביטחון ובמדיניות הקשרים האלו".

כאמור, מיומני גנור שנתפסו על ידי המשטרה, ומעדותו שנלקחה ממנו כ'עד מדינה' מצטיירת תמונה שונה לחלוטין של מינוי בעייתי במיוחד.

כזכור, אתמול נחשף ב'ערוץ 20' כי חברת הוועדה יעל גריל נמצאת בניגוד עניינים חריף. גריל הייתה מנהלת המחלקה הכלכלית של משרד הביטחון בשנים 2012-2014 ,השנים שבמהלכן התנהלו הדיונים על רכישת הצוללות, כאשר מנהל הרכש דאז שמואל צוקר הוא זה שעושה את העסקאות ומודע לכל הדברים, משמע שגריל הייתה בליבת המשא ומתן באותה תקופה. דבר העולה לכאורה לכדי ניגוד עניינים חריף, כשהיא עתידה לחקור את הבוס שלה לשעבר שמואל צוקר שעמד בראש מנהל הרכש.

במשרד הביטחון לא הכחישו את הטענות ומסרו בתגובה: "הגברת יעל גריל ביצעה מגוון רב של תפקידים במשרד הביטחון, במנהל הרכש ובמשלחת הרכש של המשרד בארה"ב, עד לפרישתה ממנו בשנת 2015. תחילת פעילות הוועדה נקבעה לראשית השבוע הבא, בכדי לאפשר זמן לכלל חברי הוועדה לעבור תהליך אישור של הסכם ניגוד עניינים, סיווג בטחוני ובסדרת חוזים. עד שלא יושלם התהליך כחוק פעילות הוועדה לא תחל".

גם חבר הוועדה השלישי, השופט בדימוס אמנון סטרשנוב לא מגיע לגמרי בידיים נקיות ובאופן אובייקטיבי לוועדה זו. שכן ב-8 במרץ 2018, עוד בטרם הוגשו כתבי אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא פרסם טור דעה באתר ynet, בו כתב בין הייתר: "הייתי ממליץ בפניך, אדוני ראש הממשלה, לפרוש כבר עתה מכהונתך, להניח את המפתחות על השולחן ולומר לציבור: עד כאן. שירתתי את העם והמדינה במשך שנים רבות בהצלחה לא מבוטלת, ועתה הגיעה העת לפרוש".

עוד כותב השופט סטרשנוב, חבר וועדת הבדיקה שהקים בני גנץ, "עצתי לך, אדוני ראש הממשלה, שלא תשעה לתמיכת מפלגות הקואליציה, שבמהרה יווכחו כי כהונתך נשענת על קנה רצוץ וימהרו לחפש לך מחליף. גם אל תתרשם יתר על המידה מדברי השבח והקילוסין שמרעיפים עליך זרזירי הלשון המצקצקת – דודי, מירי, מיקי ואחרים. הרי בסופו של יום גם הם מזדהים עם האמרה הידועה "היהפוך כושי עורו ונמר חברבורותיו?".

"מאחר שכך, הצעתי לך, אדוני ראש הממשלה, היא כי תעזוב מבעוד מועד את המעון העלוב והמט ליפול ברחוב בלפור ותעבור למעונך המרווח והמפואר בקיסריה (יתרון נוסף של הפרישה). כך תוכל גם לחסוך ממך ומאיתנו את סאגת החקירות הבלתי נגמרת. או-אז אעשה מאמצים לסיים את עניינך בסגירת תיקי החקירה, או למצער - להסתפק בכתב אישום סמלי ובמאסר על תנאי בלבד". כך כתב בטור שפורסם כאמור ב-ynet ב-2018. 

צוללות וועדת בדיקה בני גנץ ניגוד עניינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד