י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
בשל טעות קריטית

החיסון יתעכב: אסטרהזניקה תבצע ניסוי חוזר

אחרי שישראל רכשה ממנה 10 מיליון מנות חיסון לקורונה, חברת אסטרהזניקה הבריטית, מודיעה כי בשל טעות קריטית היא תבצע ניסוי חדש. נזכיר כי רק בראשית השבוע פרסמה החברה כי אחוזי היעילות שלה עומדים על 90 אחוזים 

החיסון יתעכב: אסטרהזניקה תבצע ניסוי חוזר
חיסונים. אילוסטרציה צילום: דוד כהן, פלאש 90

בשל טעות קריטית בניסויים, חברת אסטרהזניקה הבריטית ממנה רכשה ישראל 10 מיליון חיסונים לקורונה, תבצע ניסוי חדש - כך מסר מנכ"ל החברה למגזין 'בלומברג'.

כזכור, רק בשבוע האחרון פרסמה החברה את תוצאות הניסוי, לפיהן כאשר ניתנה לקבוצה אחת מנה וחודש לאחר מכן חצי מנה נוספת - נצפתה יעילות של 90%. כאשר היה הפרש של חודש בין החיסונים שניתנו במינון מלא, הגיעו התוצאות ל-62%. היעילות הממוצעת של הניסוי בשתי הקבוצות הללו הגיעה ל-70.4%.

הממצאים שפורסמו מוקדם יותר משלבי הניסוי הראשוניים בחיסון, הראו כי חודש לאחר מנה אחת של החיסון, רמת הנוגדנים המנטרלים נגד קורונה עלתה פי 4 ב- 95% מהמתחסנים. בכל המתחסנים עלתה גם רמת תאי ה-T והגיעה לשיא 14 ימים לאחר הזריקה.  לאחר המנה השנייה התוצאות הגיעו לשיא של 100% נוגדנים.

אולם כעת נראה כי הייתה טעות קריטית במינונים שניתנו לנסיינים. לדברי מומחים מרחבי העולם, הטעות הזו פגעה קשות באמינות התוצאות.

על פי דיווח של ה'ניו יורק טיימס', התוצאות הראו כי דווקא חצי ממינון החיסון שניתן למחוסנים, שנמצא יעיל יותר מהמינון המלא, מקורו בטעות שלא הייתה אמורה להתרחש בפרוטוקול המקורי. רק לאחר פרסום התוצאות, הודתה החברה כי המהלך נבע מטעות בתחילת הניסוי ולאחר שחוסנו במינון השגוי כאלפיים איש, שבו לפרוטוקול המקורי של המינון המלא, שהראה דווקא יעילות מופחתת.

בנוסף, בפרסום הראשוני היה חסר מידע מכריע. החברה מסרה כי הניתוח המוקדם התבסס על 131 מקרי Covid-19 סימפטומטיים שהופיעו בקרב משתתפי המחקר, אך לא פירטה כמה מהמקרים הללו נמצאו בקבוצה שקיבלה את המינון השגוי וכמה את המינון היעיל.

 

 

חיסון לקורונה אסטרהזניקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד