י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
הגיעו מים עד נפש

הסבא נשבר ושיתף: "אני כבר עשרות שנים חי בשקר"

"אני חולה, אני חולה. אני כבר כעשרים שנה מכור לדברים לא טובים. עשרות שנים של סבל, של עליות וירידות, תקופות שאני מתגבר תקופות שאני נכשל. אני חוטא, כמה שניסיתי להתגבר על יצרי ואני נכשל שוב ושוב" | והשבוע, המטפל רגשי מרדכי רוט עם סיפור יוצא דופן

הסבא נשבר ושיתף: "אני כבר עשרות שנים חי בשקר"
חרדי משוחח בטלפון. אילוסטרציה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

לפני תקופה קיבלתי טלפון ממספר חסוי. "תשמע מרדכי", לחש, "אני מתקשר ממספר חסוי כי אני מפחד שמא אי מי יידע את המספר שלי. אני מעדיף כרגע לא להזדהות בשמי. יש לי משהו לדבר איתך שכבר עשרות שנים אני סוחב איתי". קבעתי לו פגישה והוא הגיע.

היה לו זקן גדול, חליפה ארוכה ופאות ארוכות ארוכות.

"אינני יודע מאיפה להתחיל", אמר לי, "אני מעדיף לא לספר מי אני ומה בדיוק אני עושה בחיים היום יומיים שלי, אבל אני אגש ישר לעניין ואספר לך במה מדובר".

הוא הסתכל לתוך עיניי ואמר לי כך:

"אני כבר עשרות שנים חי בשקר. אני משקר על עצמי, על אשתי והילדים שלי, על חברים שלי, ועל הנכדים שלי".

האדם מולי השתתק לדקותיים ואז המשיך לספר: "אני עושה קידוש בכל ליל שבת ואני מסתכל לאשתי ולילדיי ולנכדיי בעיניהם והקול בראשי אומר לי: 'שקרן, רמאי, איך אתה עושה להם קידוש'.

אם הם רק היו יודעים מי אתה הם לא היו מסתכלים אליך". מעיניו התחילו לזלוג דמעות ללא הרף.

"תקשיב מרדכי", אמר כשהוא חנוק מדמעות, "אני חולה, אני חולה. אני כבר כעשרים שנה מכור לדברים לא טובים. עשרות שנים של סבל, של עליות וירידות, תקופות שאני מתגבר תקופות שאני נכשל. אני חוטא, כמה שניסיתי להתגבר על יצרי ואני נכשל שוב ושוב.

די, אני כבר לא יכול, הנפש שלי כבר קרועה לרסיסים.

שנים רבות שהתביישתי לגשת ולספר ולבקש עזרה, אבל זהו - הגיעו מים עד נפש.

כמה פעמים הבטחתי לעצמי שאני יותר לא אעשה, אבל שוב ושוב ההבטחה הייתה עוזרת לשבוע ואז שוב הייתי נופל, ושוב הבטחה שלעולם לא אפול ואז שוב מחזיק שבוע שבועיים ושוב נופל.

כאשר הייתה נכנסת לי האובססיה של התמכרות הייתי מרגיש פשוט נשלט ולא שולט, לא הייתה לי שליטה על עצמי.

הרצון שרציתי לא היה עוזב אותי עד שלא עשיתי את מה שרציתי. וכל פעם אחרי הנפילה הייתי מלא חרטה, בושה, דיכאון, איך אני נופל לאיפה שאני נופל?!

עד מתי אפול לתהומות הללו. אתה יודע למה אני פה? לפני כשבוע עשו לי בדיקת אם אר איי (MRI) בודקים אולי ח"ו התגלתה המחלה אצלי. לא יודע אם גילו לי או לא אבל אני רוצה משהו אחד, אני רוצה להגיע לשמיים לפחות נקי בדבר הזה, אם יקרה לי משהו שלפחות אדע שהשתחררתי מהדבר האיום הזה".

כותב השורות, מרדכי רוט.

התמכרות מאופיינת בצורך בסיפוק עכשווי ומידי בצורך כלשהו הגורם לו הנאה. באופן שבו אדם הוא תלותי וכפייתי בסיפוק מידי בדבר שהוא רוצה. במצבים אלו אדם ינסה להשיג בכל דרך את הסיפוק שהוא רוצה. גם אם הדבר עלול לסכן את עצמו או את חיי הקרובים לו. בדרך כלל לאחר זמן חלה החרפה של הצורך בסיפוק כך שמחירו של סיפוק הצורך רק הולך וגדל והתלות בצורך הולכת וגדלה.

למה אני כותב את זה.

התמכרות היא דבר איום ונורא וככל שאתה לא מטפל בזה בזמן כך יותר קשה להשתחרר מזה.

אדם מכור סובל מאוד ובגלל התמכרות הוא יכול לאמלל את כל הסובבים אותו. לדוגמה: אחד שסובל מהתמכרות להימורים. הוא יכול להיכנס לחובות גדולים מאוד רק כדי לספק את יצר ההתמכרות שלו, לאבד את דירתו, לפגוע באמון של האנשים הכי קרובים אליו, או אף ממש לפגוע בהם פיזית.

ישנם אנשים שמכורים לאלכוהול, לקנאביס, לחומרים ממכרים, לצפייה ועשייה בדברים לא טובים, למשחקי מחשב וכו', והרשימה ארוכה השם ירחם.

אי אפשר לתאר את הסבל של אנשים מכורים - גיהנום עלי אדמות.

היום בציבור החרדי יש מענה בנושאים אלו. הדבר החשוב ביותר בנושא הזה הוא לא להזניח וללכת לטפל בזה בזמן כי ככל שעובר הזמן כך יותר קשה לצאת מזה.

אומנם באופן טבעי הבושה והפחד להיחשף גורמים למכורים רבים לטמון את ראשם בחול, אבל זוהי בדיוק הבעיה: ככל שיותר ויותר מתחפרים בהתמכרות – כך גובר הקושי לצאת ממנה, ולכן יפה שעה אחת קודם.

עם רצון חזק אפשר לצאת מזה, ראיתי וטיפלתי ברוך השם בהרבה סיפורים כאלו שאנשים יצאו מאפילה לאורה.

יש היום קבוצות דרך הטלפון או בפגישות בקבוצות חינם בשיטת 12 הצעדים, יש אתר ששמו "שמור עיניך" הנותן מענה לכל מיני שאלות לאנשים מכורים ונותן להם הכוונה.

אני חייב לציין את חברי ר' משה טרייטל בעל מכון "הגומל" שפועל רבות בנושא ההתמכרות והביא הרבה לידיעת הציבור את הנושא הזה, הוא בס"ד עוזר להמון אנשים לצאת ממקרים קשים.

שבת שלום מלאה אור, אהבה, קדושה ואמונה לכל עם ישראל הקדושים.

לתגובות: [email protected]

 

מרדכי רוט טיפול רגשי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד