י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
לא הצליח לחמוק

חיסול בלתי נמנע: התמונה שחשפה את אדריכל "הפצצה הגרעינית"

הטעות שהסגירה את האיש. לפני כשנתיים קיים המנהיג העליון של איראן כינוס של כל ראשי המחקר האקדמי, הגרעין והביטחון. בין המוזמנים היה גם המחוסל הטרי, אך כדי להימנע מצילום, הוא מוקם מאחורי אחד הצלמים, ובכל זאת נתפס בעין המצלמה והתמונה פורסמה באתר רשמי

חיסול בלתי נמנע: התמונה שחשפה את אדריכל "הפצצה הגרעינית"
התמונה שחשפה את מדען הגרעין צילום: בלוג המודיעין "אינטלי טיימס"

חיסול אבי תוכנית הגרעין האיראני: בינואר 2019 מקיים המנהיג העליון באיראן עלי חמינאי, כינוס של כל ראשי המחקר האקדמי, הגרעין והביטחון. בין המוזמנים גם מוחסן פחריזדה, אך כדי להימנע מצילום, הוא ממוקם מאחורי אחד הצלמים. הוא בכל זאת נתפס בעין המצלמה והתמונה עולה לגלריה באתר הרשמי של המנהיג העליון. כך חושף בלוג המודיעין 'אינטלי טיימס'.

שתי גרסאות מתפרסמות באשר למה שהתרחש בזירת ההתנקשות במדען הגרעין, מוחסין פחריזדה, הופצו בתקשורת האיראנית. באחת מהן, נעשה ניסיון להסתיר את מספר לוחית הרישוי, שאולי תחשוף מקומות שבמקרה ביקר בהם במסגרת עבודתו או סדרת רכבים שמשמשת את בכירי הארגון.

לוחית הזיהוי בעברית: 89 ט 191 - 77

'אינטלי טיימס' מוסיף כי ‏הגברת הכוננות בשגרירויות ישראל בעולם היא נוהל קבוע כשהמתיחות עולה. בישראל חוששים כי יחידה 840 של "כוח קודס" הפועלת גם ברמת הגולן, תהיה אחת מזרועות הנקמה של איראן. ליחידה "תאים" ברחבי עולם ובעיקר בבלקן ובאירופה. היחידה יודעת לעבוד גם עם "קבלני משנה" מארגוני פשע ועד גיוס פעילי מיליציות.

בלוג המודיעין 'אינטלי טיימס' היה הראשון לחשוף את פניו של מוחסן פחריזאדה כבר בשנת 2013 וב-4 במאי 2018, ברצף תמונות, בעקבות חשיפתו ב-30 באפריל 2018 ע"י ראש הממשלה בנימין נתניהו כשהציג את ארכיון הגרעין האיראני שהביא המוסד מטהרן לישראל.

חשיפת פניו התאפשרה בעקבות חומר מודיעיני שהופץ ברשת וחשף לראשונה את פרויקט 'עמאד' ואת קבוצת המדענים שמרכיבה אותו.

‏תמונות שעד אתמול היו נכס מודיעיני, פתאום הופכות נחלת הכלל. הדגל בתמונה מימין הוא דגל ארגון SPND, ארגון בתוך משרד ההגנה האיראני שמופקד על הפיתוח החשאי של הפצצה הגרעינית האיראנית. 

פחריזדה. (צילום: אינטלי טיימס)

המדען שחוסל. (צילום: בלוג המודיעין 'אינטלי טיימס')

מוחסן פחריזאדה, אחד היעדים הבכירים ביותר לסיכול תוכנית הגרעין של איראן, חוסל ביום שישי בסמוך לכניסת שבת. עמד בראש תכנית הגרעין האיראנית.

לפי הדיווחים בתקשורת הזרה, אלמונים התקרבו אליו בעיר אבסרד שבצפון איראן, וירו בו מטווח אפס בראשו. כוחות הצלה לקחו אותו לבית חולים, אך הרופאים נכשלו בניסיונות ההצלה והכריזו על מותו.

מדובר באחד מהיעדים הבכירים ביותר של סוכנויות ביון שונות לסיכול תוכנית הגרעין של טהרן, ונחשב לבכיר ביותר. החיסול מגיע פחות משנה לאחר חיסולו של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה קאסם סולימאני בשדה תעופה בעיראק.

האיש היה אחד המדענים הבכירים ביותר בנושאי הגרעין במדינה, והיה בעבר ראש תוכנית הגרעין באיראן. בתקשורת העולמית דווח כי הוא היה המדען היחיד שהזכיר ראש הממשלה בנימין נתניהו, כשהציג את ארכיון הגרעין האיראני שנתפס על ידי סוכני מוסד ישראליים בשנת 2018. רה"מ אמר אז כי מוחסן "ממשיך להיות בתפקיד משמעותי בתוכנית הגרעין".

על פי הדיווח בכלי תקשורת איראניים, חומרי הנפץ הוטמנו מתחת לערימת עצים שהונחה על כלי רכב מסחרי ישן בעיירה אבסרד הקרובה לטהראן, המקום משמש אתר נופש לעשירי איראן, הפיצוץ גרם לעצירת המכונית מסוג ניסאן של פחריזאדה, ואז חמישה חמושים ריססו את פחריזאדה, ובסוכנות הידיעות "תסנים", הוא פונה לבית חולים במסוק, שם קבעו הרופאים את מותו.

 

חיסול באיראן מוחסן פחריזאדה אינטלי טיימס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד