ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
קרב ראש בראש

משלימים חקיקה: החוק שיביא לעימות בין החרדים לכחול-לבן

יחסי חרדים - כחול לבן על סף פיצוץ: הצעת חוק שתוגש בקרוב בנושא כבוד האדם וחירותו, ושעלולה לערער ולסכן את מוסד הנישואין, הכשרות, השבת ועוד בישראל, תביא לעימות בין הנציגים החרדים ליו"ר כחול לבן | הדחיפות בחקיקה היא בכדי להשלים את ההליך כבר בכנסת הנוכחית

משלימים חקיקה: החוק שיביא לעימות בין החרדים לכחול-לבן
בני גנץ בלשכתו צילום: באדיבות המצלם

בסיעת כחול לבן נערכים לקרב ועימות קרוב שכבר נפתח בעבר בינם לבין הסיעות החרדיות. אחרי שהשבוע הם צפויים לעלות הצעת חוק שתביא לנקודת רתיחה בינם לבין הסיעות החרדיות שמביעות התנגדות. 

מדובר בתיקון לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו שחוקק לפני שנים והחרדים הביעו חרטה מספר פעמים על חקיקתו, והתוכנית היא שבחוק יכנס סעיף שיורה על "שוויון בפני החוק ואיסור הפליה". ומשמעותו: "הכול שווים בפני החוק; אין מפלים בין אדם לאדם במישרין או בעקיפין, להלכה או למעשה".

מדובר בחוק שעלול לסכן את מעמד הנישואין הכשרים בישראל לצד בעיות משפטיות שיווצרו בנושאי שבת, דת, כשרות ואפילו גיוס, כשלצד זה יביאו בכחול לבן 2 חוקים נוספים שיעוררו את זעמם והתנגדותם של הסיעות החרדיות.

בדברי ההסבר לחוק יסוד השוויון נכתב: "אף שעקרון השוויון מוכר כעקרון יסוד של הדמוקרטיה הישראלית הזוכה למעמד חוקתי ואף שהוא רכיב הכרחי בכל דמוקרטיה חוקתית שלאחר מלחמת העולם השנייה, הוא אינו אחת מהזכויות המנויות במפורש בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו".

"כך", נכתב עוד, "הזכות לשוויון נותרה עד היום אחת מזכויות היסוד שאינן כתובות עלי ספר, אף שהיא זכתה להכרה בחקיקה ובפסיקה, בין היתר בקביעתו של בית המשפט העליון שהזכות החוקתית לכבוד האדם כוללת, בנסיבות מסוימות, את האיסור על הפליה. אולם הכרה זו היא חלקית והזכות לשוויון והאיסור על הפליה זוכים להגנה חוקתית חלשה וחסרה".

בחוק נכתב מפורשות כי מטרת החוק היא להכרה מפורשת בזכות לשוויון ובאיסור על הפליה תחזק את ההכרה בקרב מקבלי ההחלטות והציבור בדבר מעמדה של הזכות לשוויון בישראל. דבר זה חשוב במיוחד לאור העובדה שמעמדה החוקתי של הזכות לשוויון נחלש עוד יותר בעקבות חקיקת חוק-יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי, אשר הדגיש את הזיקה בין מדינת ישראל לבין קבוצת הרוב היהודי, באופן שנתפס כמעדיף קבוצה אחת של אזרחים על פני הקבוצה האחרת.

בכחול לבן מסרו: כי החוקים הוגשו בהנחיית יו״ר המפלגה בני גנץ: "לפי החלטת גנץ, יקודמו שלוש הצעות חוק חדשות, מתוך כוונה להשלים את הליך החקיקה כבר בכנסת הנוכחית", נמסר.

בני גנץ ביבי נתניהו חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד