י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מעניין: מי המציא את המשחק הזה?

שאלתם את עצמכם איך נולדים משחקים? מי המוח שנמצא מאחורי משחקים עולמיים מובילים? קבלו את גלי שמעוני, ממציא משחקים בכלל ומשחק הסוויש הפופולרי בפרט, שהעפיל לגמר של תחרות משחקים יוקרתית

מעניין: מי המציא את המשחק הזה?
משחק צילום: Unsplash

כמה פעמים עמדתי נפעמת מול הילדים ששיחקו במשך שעות ארוכות במשחק חדש, ושאלתי את עצמי: מי הגאון שהמציא את המשחק? ואיך הוא המציא אותו? והאם הוא דיבר עם אלפי ילדים מכל העולם לפני שהתיישב והמציא את המשחק שהפך ללהיט, כדי לקלוע לטעם שלהם?

אחרי שבסגר האחרון מיהרתי להצטייד בערימת משחקים, וראיתי את הילדים שלי שקועים שעות במשחק 'סוויש',  משחק קלפים חשיבתי שגם הניראות שלו מיוחדת והוא מורכב מקלפים שקופים, החיידק העיתונאי שבי התעורר, והחלטתי לצאת למסע חיפוש, דמיינתי לרגע את ממציא המשחק בבקתה בודדה אי שם באחת הערים האירופאיות המושלגות., דמיינתי אותו עם כובע ישן ופנים חרושות  בקמטים מול האח – מתרכז מול ההמצאה שלו ו...

כמה הופתעתי לגלות את גלי שמעוני, אבא גאה לשלושה ילדים, צעיר ונמרץ,  שעוסק במשך רוב היום בפיתוח משחקים מתמטיים. וגם הוא, תתפלאו לשמוע, חלם להמציא משחק שכולם ישחקו בו.

אז בעוד אנחנו חולמים - הוא הגשים את החלום שלו.

תכירו את האיש שמאחורי המשחק רב המכר הזה, שצובר תאוצה במיוחד בחצי השנה האחרונה - הסוויש.

להמציא – זה לא משחק ילדים

את 'שחק נא', חברת המשחקים שמפציצה לנו את כל המשחקים האיכותיים מחברות מובילות בעולם, אין צורך להציג. לקראת החנוכה הם מתגברים את השיווק של משחקי קופסא איכותיים. זו החברה המשווקת את המשחק שהפך לאחד הפופולריים ביותר, ודרכם הצלחתי ליצור קשר עם גלי.

יחד עם השותף שלו, צבי שלם, ועם עצה חשובה ממנכ"ל חברת Thinkfun  העולמית הידועה (ש'שחק נא' משווקת גם את המשחקים שלהם כאן בארץ), הם יצרו את משחק הסוויש.

אז איך הכל התחיל? הסקרנות בוערת בי.

"אנחנו עובדים במקום שמפתח תוכניות לתלמידים מצטיינים במתמטיקה", פותח גלי.

"תוך כדי פיתוח של פעילויות מתמטיות, שאגב, היום הן נלמדות גם בסינגפור, שילבנו משחקים מתמטיים".

מורים לא מעטים ניגשו אל גלי ואל צבי ואמרו להם שהם סבורים שהמשחקים המתמטיים שהם ממציאים יכולים להימכר בחנויות משחקים. "למה שלא תמציאו משחק לשוק המשחקים הרגיל? חבל שאתם מבזבזים את זה על תוכנית במתמטיקה!"

דברי המורים חדרו אל אוזניהם, וכך החליטו גלי וצבי להמציא משחקי חשיבה. השוק כך הם גילו, לא כל כך בשל למשחקי מתמטיקה, וכן אוהב ומתלהב ממשחקי לוגיקה וזריזות.

 ארוכה הדרך למשחק

גלי סיפר שהוא וצבי השתתפו בכנס מתמטי בינלאומי, שם ניגשה אליהם משתתפת הנחשבת לשם עולמי בתחום הוראת המתמטיקה. היא אמרה להם: "תקשיבו, המשחק שהצגתם בהרצאה חייב לצאת לשוק כמשחק הנמכר בחנויות".

גלי וצבי אמרו לה שעוד אנשים כבר אמרו להם את זה.

"אני מכירה באופן אישי את מנכל חברת Think fun  העולמית, אני אסדר לכם פגישה אצלו".

"כששמעתי את השם Thinkfun אחזה בי התרגשות רבה", מספר גלי. "זוהי החברה שהוציאה את  המשחק המדהים 'שעת שיא'. החברה הזו נחשבת לתו איכות. כשאתה קונה משחק של  Thinkfun אתה יודע שקיבלת משחק איכותי."

"במשך שנים רבות הכרתי ושיחקתי בכל משחק שהחברה הזו הוציאה, ולכן נמלאתי בהתרגשות מהסיכוי להיות חלק מהדבר הזה".

גלי לא ישכח את ההתרגשות שאחזה בו ובצבי כשנסעו למשרדי החברה בוושינגטון עם משחק עליו עבדו שנה שלמה

המנכ"ל הסתכל על המשחק בכובד ראש. "לא יודע, לא בטוח, תנו לי לחשוב על זה", וככה הגיעה הפגישה לסיומה המאכזב... כמעט.

רגע לפני שעזבנו שאלתי אותו:  "אפשר לדעת איזה סוג משחק היית שמח לקבל?"

"תראה, אין לנו עדיין משחק קלפים, סוג של משחק חשיבה", ענה המנכ"ל.

"נסענו בחזרה מוושינגטון לניו יורק, מאוכזבים אבל עם קצה חוט לגבי המשחק הבא שנציג לחברה זו. היינו מותשים, עם ג'ט לג, אבל עם אנדרנלין מטורף.  "קדימה, נמציא את המשחק שהוא רוצה עכשיו!"  התיישבנו כל הלילה עד שפיתחנו את הרעיון."

"בנינו אב טיפוס ואני לא יודע בדיוק למה, אבל לא שלחנו אותו ל-Thinkfun - , אלא ביקשנו מאחד מסוכני הצעצועים שיראה אותו למספר חברות, וניתן אותו לחברה הראשונה שתרצה להוציא אותו לשוק."

"ומה קרה? לא האמנו. הראשון שנתן תשובה חיובית היה אותו מנכ"ל Thinkfun.

"לעולם לא נשכח את היום בו חתמנו איתו את ההסכם. סוג של חלום שהתגשם. הצטלמנו לצידו והתמונה מלווה אותנו עד היום".

אגב, משחק הסוויש שקיבל עיצוב גרפי מיוחד במינו על ידי המעצבים של החברה האמריקאית השתתף בתחרות משחק השנה בארה"ב, ואף העפיל לגמר.

כמעט כל אחד יכול

גלי שמעוני וצבי שלם עומדים מאחורי המצאת שישה משחקים שיצאו לשוק. לדברי גלי, משחקי חשיבה מהסוג הזה מחזיקים שנים רבות, מה שמעניק תמלוגים קבועים.

"בהתחלה אתה ממציא משחקים שמתאימים בשבילך. אתה לא חושב על השוק. המשחק הראשון שצבי ואני המצאנו לא יצא עד היום לאור אבל הוא עדיין המשחק שאני הכי אוהב. לאט לאט אתה מתחיל להבין מה השוק מחפש".

כאמור, על המשחק הראשון שהמציאו, עבדו גלי וצבי שנה שלמה והוא לא יצא לשוק. לעומת זאת, יש משחקים אותם המציאו בשבוע והם כן יצאו לשוק!

יש לך טיפים למי שחולם להמציא משחקים?

"בשמחה. המשחק חייב להיות קצת חייזרי. כדאי מאוד שלא יהיה דומה במראה שלו להרבה משחקים קיימים, אבל כן אפשר להתבסס ברעיון המשחקי על משחקים קיימים עם שינויים חדשים. כדאי כל הזמן להסתכל על משחקים שתפסו את השוק".

סוויש, המשחק שהפך ללהיט, דורש גם מאמץ מוחי וגם זריזות. ואכן השוק נמצא בתקופה של משחקי זריזות. "יש צורך להיות כל הזמן מרוכזים במשחק הזה וגיליתי שהריכוז שלי נחלש תוך כדי משחק. כשאני משחק מול הבת שלי, אני בדרך כלל מוביל בהתחלה, ואיך שהמשחק מתקדם אני מתעייף והתוצאה מתהפכת".

"מטבע הדברים בדקתי את המשחקים על הילדים שלי. הם גדלו, וכיום צבי שיש לו ילדים בגילאים צעירים דוגם אותם עליהם. וכמובן אנחנו גם שואלים ילדים אחרים". 

אתם ממציאים משחקי מחשב

"לסוויש יש גירסה ממוחשבת".

בימים אילו גלי שמעוני עובד על משחק חדש. "החלטתי שאני רוצה משחק עם אותיות..." הוא מגלה.

"חשוב להבין שכשאתה מתחיל להמציא משחק, הרבה פעמים, אם זה לא זורם ולא מתקבל, אל תתעקש. תעזוב. תמשיך למשחק הבא.

אז לסיכום :כל אחד יכול להמציא משחק?

"בעזרת הכוונה, אני חושב שלא פחות משלושים אחוז מהאנשים בעולם יכולים...".

"פגשתי פעם ילד בכיתה ה' שביקש  לראיין אותי, כי הוא ממציא משחקים ורצה לפגוש ממציא משחקים. הוא פשוט הדהים אותי הוא שינה את חוקי המשחק סולמות וחבלים ויצר גירסה מעניינת יותר."

"'כל משחק שאני רואה, אני משנה לו את החוקים', תיאר הילד. הוא נתן לי השראה ויכול להיות שהוא יהיה הממציא של הדור הבא".

משחק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד