י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
בחירות בצל הקורונה

דרישה: לקצר את תקופת הבחירות ל-45 יום

תרחיש הבחירות כבר נראה באופק, ויש מי שמבקש לקצרו ולהקדימו | לנוכח האתגרים הקשים שמציבה מגיפת הקורונה להליך התקין של מערכת הבחירות, הוגשה הצעת חוק שתקצץ באחוזים גבוהים במימון מערכת הבחירות 

דרישה: לקצר את תקופת הבחירות ל-45 יום
ספירת הקולות צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90

הבחירות באם אכן יתקיימו מכוח פיזור הכנסת, צפויות להיות מאתגרות ולו בגלל מצב הקורונה בישראל עם קושי להתכנס לתורי ענק וכן חולים או מבודדים שיאלצו להצביע.

כל האתגרים הללו עלו לדיון בפני ועדת הבחירות, שצפויים כבר בקרוב לדאוג להוספת אלפי קלפיות, במקרה של בחירות, בכדי למנוע התקהלויות וגם לגבש רשימת קלפיות לחולי קורונה או למבודדים שיחשבו כמצביעים במעטפה כפולה, דבר שמן הסתם שיעכב את הספירה.

כך או כך, בכנסת כבר מעלים דרישה לקצר את תקופת קמפיין הבחירות מ90 יום (שלושה חודשים) ל 45 יום בלבד (חודש וחצי) כדי להקל על הפוליטיקאים שגם כך לא יכולים לצאת לקמפיין שטח וגם ליציבות הממשלתית.

חה״כ אופיר סופר (ימינה) הגיש הצעת חוק המבקשת לקצר את תקופת הבחירות ל-45 ימים במקום 90 כמקובל בחוק, ובנוסף בימינה דורשים לקצץ ב- 70% ממימון כספי הבחירות.

בימינה אומרים כי ההצעות האלו יביאו ל"תהליך מהיר לבחירת כנסת והקמת ממשלה חדשה ויציבה", וכן ל"מערכת בחירות זולה ולא בזבזנית בתקופת משבר כלכלי קשה", לצד "צמצום הפילוג והשיסוי הנלווים למערכות הבחירות".

במקביל, בהנחיית גנץ, בכחול לבן מקדמים שתי הצעות חוק חדשות שיטהרו לדבריהם, את הליך הבחירות הקרובות.

1. הצעת החוק הראשונה: הסדרת תעמולת הבחירות בעידן הדיגיטלי וצמצום תופעת ה״פייק ניוז״.
2. הצעת החוק השנייה: הגבלת תקציב מימון הבחירות, לאור העובדה שישראל מצויה במשבר כלכלי וחברתי חמור ויש לצמצם עד כמה שניתן בזבוז כספי ציבור.

הרחבה על הצעות החוק שהוגשו:
1. הצעת חוק תעמולה דיגיטלית- נועדה להתאים את חוק דרכי תעמולה להתפתחויות השיווק הדיגיטלי בפרט ולמנוע מניפולציות על התודעה ועל תהליכי הבחירה, פגיעה בפרטיות וחוסר שקיפות.

המניפולציות מתבטאות בתופעות של חדשות כזב או מידע מטעה ומוטעה שנפוצים ברשתות החברתיות ובשימוש במערכות אלגוריתמיות המבוססות על ניתוח של מידע אישי ונתוני עתק כדי להשפיע באופן מדויק על קבלת החלטות של פרטים.

הצעת החוק מציעה שקיפות וסימון של תעמולת בחירות בדיגיטל ומתן סמכות ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית לתת צווי מניעה על הפרת חוקי תעמולה בדיגיטל ושימוש במאגרי מידע. את הצעת החוק מגישה ח"כ תהלה פרידמן.

2. הגבלת מימון בחירות לכנסת ה-24- בתקופה של משבר בריאותי וכלכלי חסר תקדים, מציעה כחול לבן כי בבחירות לכנסת העשרים וארבע יוגבלו יחידות המימון לכל מפלגה ויוסדר מנגנון הפחתה דיפרנציאלי מתקציב המפלגות במערכת הבחירות. את הצעת החוק מגיש ח"כ רם שפע.

בחלק מסיעות הבית כבר הודיעו כי הם יתמכו בחוק לקיצור ימי הבחירות, אך לא ברור אם בוועדת הבחירות יוכלו להתארגן כראוי להליך שמן הסתם גם יפגע במפלגות חדשות שמבקשות לקום ולהתמודד.

 

בחירות מפלגת ימינה ועדת הבחירות המרכזית קורונה אופיר סופר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד