י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מאחורי הקלעים של 'המועצת' הליטאית

הכעס של 'מרביצי' הספרדים, והמינויים של חברים מעל גיל שמונים

ו"אם בגבורות שמונים שנה": ה'מועצת' הליטאית והקריטריונים של מינוי ראשי ישיבות בני שמונים, הקרע עם 'מרביצי' הספרדים שלא זכו לייצוג. כתב 'בחדרי חרדים' עושה סדר בכל מה שהתחולל מאחורי הקלעים לפני המינויים החדשים בכינוס מועצת גדולי התורה של סיעת 'דגל התורה'

הכעס של 'מרביצי' הספרדים, והמינויים של חברים מעל גיל שמונים
כינוס המועצת של דגל התורה צילום: שוקי לרר

תנועת 'דגל התורה' הציגה ביום שישי האחרון למרגלות הבית ברחוב רשב"ם בבני ברק מעמד רב רושם של כינוס בראשות גדולי הדור ומינויים מפתיעים של ראשי הישיבות שהפכו להיות חלק ממועצת גדולי התורה הליטאית.

המינויים כמו בעבר היו עד הרגע האחרון והתנהלו במגעים מול בתי גדולי ישראל ונוהלו על ידי הנכדים יענקי קנייבסקי מצד בית שר התורה הגר"ח – ומוטי פלאי מצד בית ראש הישיבה הגרי"ג כך גם שחברי הכנסת של המפלגה לא ידעו שהולכים למנות חברים חדשים.

אך ל'בחדרי' נודע כי מאחורי הקלעים התנהלו קרבות של ממש בכל הנוגע למינוי נציג ל'מרביצי התורה הספרדים' שהם כבר שנים רבות חלק בלתי נפרד מתנועת 'דגל התורה' אותה יסד מרן הרב שך זצ"ל.

בעבר היו חברים במועצת הגאון רבי ניסים טולדנו זצ"ל ראש ישיבת 'שארית יוסף' והגאון רבי יהודה עדס ראש ישיבת 'קול יעקב' שפרש מכמה סיבות לפני כמה שנים וכיום אינו חלק מהמועצת הליטאית. 

הפעם קיוו במרביצי התורה הספרדים שימונה נציג מטעמם ויפאר את הגלריה של ה'מועצת'. כידוע, ל'דגל התורה' מספר נציגים ברשויות בין היתר דוד אוחנה בטבריה שהוצב במקום התשיעי ברשימה לכנסת, משה ברדוגו באלעד ומיכאל קקון בבני ברק לצד עוד נציגים חברי המרביצי.

הפניות שהועברו לעוסקים במלאכה נדחו על הסף ובקרב בני התורה הספרדים זעמו על כך, אחד העסקנים ב'דגל התורה' אומר ל'בחדרי חרדים' "היו מספר שמות בין היתר הגאון רבי בצלאל טולדנו ראש ישיבת 'זוהר התורה' והגר"ב פנחסי ר"י ברכת אפרים".

נציגי דגל התורה בכינוס. צילום: שוקי לרר

"בשום שלב בתוכנית למינויים של החברים החדשים לא נעשתה פנייה לאף ראש ישיבה ספרדי, גם היו מי שרצו להציג כאילו פנו לראש ישיבת 'מאור התורה' הגאון רבי אברהם סאלים הוא שקר. הרב סאלים הוא כיום חלק מש"ס ואף אחד לא פנה אליו בעניין, אין כאן שום עניין לפגוע בש"ס, מגיע למרביצי שיהיה להם ייצוג מכובד של ראש ישיבה אחד במועצת" אומר אותו גורם ל'בחדרי חרדים'.

"אנחנו מרגישים פגועים ביותר, זה לא מתאים שיעשו לנו כזה דבר, נקווה שמישהו יתעשת שם ויבין שצריך למנות גם ראש ישיבה ספרדי שהם חלק בלתי נפרד מ'דגל'".

יש לציין שבעבר פורסמו סדרת כתבות ב'בחדרי חרדים' על הקרב בין ש"ס ל'דגל' על ציבור בני התורה הספרדים כשדרעי רשם ניצחון אחרי שהצליח לאחד תחת ש"ס כמעט את כל ראשי הישיבות הספרדים. 

במקביל התנהל קרב על שיבוץ ראשי ישיבות במועצת, הגדר שנקבע בין הנכדים מינוי של ראשי ישיבות שהגיעו לגיל שמונים, מלבד הגאון רבי שרגא שטיינמן שמגיע במקום אביו וגם חתנו של הגר"ח וכיום מייצג רשת ישיבות גדולה לצד נשיא של מוסדות תורה בכל הארץ. גם הגרא"י פינקל שמגיע לייצג את הישיבה הגדולה בישראל מונה במקום אביו הגרנ"צ והגאון רבי אריה פינקל זצ"ל ולמרות שגילו רק 55 ישיבת מיר צריכה ייצוג במועצת.

מקורבים של ראשי ישיבות רבים חשו עצמם נפגעים שלא מינו את רבותיהם, אחרי שלטענתם מן הראוי היה למנותם, אך כך או כך המועצת הדגלאית מתנהלת בראשות שר התורה הגר"ח קנייבסקי ונשיא המועצת הגרי"ג אדלשטיין.

סאגה נוספת הייתה מינויו של הגר"ח פיינשטיין ראש ישיבת 'עטרת שלמה' שהוא מגדולי וחשובי ראשי הישיבות נחשב הנציג הבריסקאי במערכת של 'דגל התורה', והועברה אליו בקשה להצטרף לחבר מן המנין במועצת.

כשהובאה לפניו הבקשה סירב, ואז החלה סאגה בינלאומית של לחצים, כאשר באותה העת נחגגה חתונת הרב חיים מיימון מקורבו של ראש ישיבת עטרת שלמה הגאון רבי שלום בער סורוצקין שנסע לדובאי לערוך את סידור חופה והקידושין, וממקום שהותו החל מסע לחצים להביא את המינוי לכלל גמר.

גם ראש ישיבת סלבודקה והחבר הבכיר במועצת הגאון רבי משה הלל הירש פעל בענין כשהדגיש כי הצטרפות הגר"ח היא רבת תועלת.

אולם ל'בחדרי חרדים' נודע כי הגר"ח פיינשטיין סירב בכל תוקף בנימוק כי אינו יכול ליטול אחריות על כל הפעולות של הדרגים השונים במפלגה, כאשר יש בהם פעולות שאינן הולמות את רוח מסורת סבו הרב מבריסק.

יצויין כי גם במהלך שעות ליל שישי המאוחרות עוד נערכו דיונים בנושא, כאשר הגר"ח פיינשטיין סיים את שיעורו הקבוע בטהרות המתקיים בבית המדרש 'זכרון משה' במודיעין עילית רק בשעה 12:00 בלילה, ורק אז יכלו לפנות אליו שוב עם הבקשה.

דבר נוסף ואחרון היה עם היעדרותו של הגר"ד לנדו ראש ישיבת סלבודקה שלא השתתף עד היום באף כינוס מועצת, לדברי מקורבים הגר"ד היה אמור להשתתף ולשבת לצד הגרי"ג אדלשטיין אך ברגע האחרון הגר"ד לא הגיע.

הגר"ח והגרי"ג בסוף ישיבת המועצת. צילום: שוקי לרר

מועצת גדולי התורה דגל התורה מרביצי תורה ספרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד