י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
סוף לסכסוך?

שר החוץ הסעודי: "הושגה התקדמות עם קטאר, איראן מפיצה אי סדר"

הפתרון למשבר בין סעודיה לקטאר נראה קרוב מתמיד | שר החוץ הסעודי מספר על התקדמות גדולה, ונשיא ארה"ב טראמפ אף פנה לנשיא מצרים בכדי לסייע בעניין

שר החוץ הסעודי: "הושגה התקדמות עם קטאר, איראן מפיצה אי סדר"
סעודיה צילום: pixabay

שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן אמר כי בימים האחרונים הושגה התקדמות גדולה בעניין פתרון המשבר עם קטאר במפרץ, בשל המאמצים הכבירים של כווית והתמיכה האמריקאית, והוסיף כי הוא מקווה שההתקדמות תניב הסכם סופי, שלטענתו נראה כרגע בר השגה.

עוד אמר בן פרחאן כי הוא אופטימי בנוגע לפתרון המשבר והוסיף: "נראה שאנחנו מתקרבים ליישורת אחרונה לפני חתימה על ההסכמים שיביאו נחת לכולם". על רקע החיסול של מדען הגרעין האיראני, מוהסן פח'רי זאדה, אמר בן פרחאן כי מדינתו לא תומכת במדיניות החיסולים, משום שזו לא תואמת התנהגות של מדינה.

עם זאת ציין כי איראן מפיצה אי סדר בכל האיזור. עוד אמר בן פרחאן כי הסכמי אברהם הם צעד נכון לכיוון השלום באיזור, מפני שמנעו את הסיפוח של שטחים פלסטיניים, ומפני שהם מהווים נקודת מוצא חדשה לשיח בין ישראל לפלסטינים, שיוביל לפשרה הוגנת שתכלול הקמת מדינה פלסטינית. כמו כן טען בן פרחאן כי להסכמי אברהם אין קשר לפעילות הצבאית של ישראל באיזור נגד איראן. כך דווח ב'כאן' 11

סגן ראש ממשלת קטאר ושר החוץ הקטארי, מוחמד בן עבד א-רחמן אל ת'אני, אומר כי ההודעה של כווית היא צעד חשוב לעבר פתרון המשבר במפרץ. הוא הודה לכווית על מאמצי התיווך והביע הערכה למאמצים של ארצות הברית: "מה שעומד מבחינתנו בראש סדר העדיפויות הוא האינטרס והביטחון של עמי המפרץ והאזור".

הדברים הללו מגיעים לאחר מאמץ של מספר גורמים ביניהם חתנו של נשיא ארצות הברית טראמפ, להשגת פיוס בין קטאר לשאר המפרציות. עוד מסר כי כל הצדדים הדגישו כי הם שוקדים להגיע להסכם סופי שיביא לסולידריות בין כולם ושישרת את האינטרסים של האזור. שר החוץ של כווית, הביע הערכה לתפקידו של יועצו של נשיא ארה"ב, ג'ראד קושנר, בנושא. המשמעות היא שישנה התקדמות משמעותית בפתרון המשבר בין קטאר למדינות המפרץ (ומצרים) שהחל ב-2017. אז מצרים כעסה על ניסיונות קטאר להתערב במשבר במצרים.

בתוך כך ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח הלילה כי ההסכם שגובש עד כה בין סעודיה לקטאר כדי לשים קץ למשבר במפרץ, עדיין אינו סופי. בכירים במפרץ הזהירו כי ההסכם עדיין יכול ליפול, אם שאר המדינות המחרימות את קטאר – האמירויות, בחריין ומצרים לא יגיעו להסכמות בנושא.

מצרים, כך דווח, מסתייגת, ונשיא ארצות הברית, טראמפ, ניסה בימים האחרונים בשיחת טלפון עם נשיא מצרים, א-סיסי, לשכנע אותו להסכים למהלך. עוד דווח שאם הדברים יתקדמו כמתוכנן, אז אמיר קטאר צפוי להשתתף בפסגה הבאה של מנהיגי מדינות המפרץ ושם ייחתם ההסכם הסופי.

לפי הערוץ האמריקני NBC בהתאם להסכם הראשוני בין סעודיה לקטאר, סעודיה תאפשר לטיסות מקטאר לעבור בשטחה לראשונה מאז הנתק ב-2017 ואילו קטאר תבטל את כל התביעות הבינלאומיות שהיא הגישה נגד סעודיה. אמיר כווית, השייח' נוואף א-ג'אבר אל-אחמד א-סבאח, הביע אמש שביעות רצון מההישג ההיסטורי, כלשונו, שהושג באמצעות המאמצים המתמשכים שהושקעו לאחרונה כדי להגיע להסכם סופי שישים קץ לסכסוך בין המדינות.

סעודיה כווית קטאר דונלד טראמפ הסכם שלום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד