י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"חששתי שאני אזרק לאגם"

החוקר מספר איך ברח מהמשטר בבלארוס

המחאות בבלארוס בעקבות תוצאות הבחירות לנשיאות השנויות במחלוקת זעזעו את כולם | אלפים הוכו, וחלקם עונו בצורה אכזרית ומחרידה | אנדריי אוסטפוביץ' חוקר במשטרת בלארוס שברח גם הוא, מספר על התלאות שעבר בשנה האחרונה

החוקר מספר איך ברח מהמשטר בבלארוס
אילוסטרציה צילום: pixabay

החוקר שברח מבאלרוס לפולין ועונה על ידי הרוסים מספר על האכזריות של הרודן לוקשנקו

אנדריי אוסטפוביץ' היה חוקר משטרה צעיר ברמה הגבוהה ביותר בבלארוס כשפרצו המחאות מוקדם יותר השנה, בעקבות הבחירות לנשיאות במדינה השנויות במחלוקת. הוא נחרד כל כך מהמכות והעינויים שעברו המפגינים במעצר מה שהביא אותו לעזוב את המדינה

אוסטפוביץ' הוא אחד ממאות השוטרים בבלארוס שנמצאים כעת בגלות בפולין ובמדינות הבלטיות. "המדים שלי גרמו לי להתבייש" סיפר.

את תפקידו הראשון בשירות הציבורי הוא קיבל לאחר שגילה לראשונה את אומץ ליבו כשהוא הציל ילד צעיר מטביעה באגם. הכבאים והפרמדיקים המקומיים התרשמו כל כך מההצלה, עד שהם הציעו לו למצוא עבודה אצלם לאחר שיסיים בית הספר. כך סיפר אנדריי ל-BBC.

אבל לאנדריי היו תוכניות אחרות. אחרי חמש שנים באקדמיה הקשורה למשרד לענייני פנים, שם למד משפטים ופלילים, הוא הוסמך כחוקר. הוא החל בבדיקות לרשלנות רפואית, ושלושה חודשים לאחר סיום הלימודים הוא התפרסם ברחבי בלארוס, על ידי תפיסת פושע ידוע לשמצה שפגע בילדים רבים. ועד מהרה הוא עבר לטפל בכמה מתיקי הרצח המורכבים ביותר במדינה.

כזכור, התוצאות רשמיות לאחר הבחירות שהתקיים ב-9 באוגוסט העניקו לאלכסנדר לוקשנקו ניצחון מוחץ וקדנציה שישית בתפקיד. אך רבים בבלארוס ומחוצה לה היו בטוחים שהבחירות זויפו.

מאות אלפי אנשים יצאו לרחובות, מספרים חסרי תקדים של מפגינים יצאו להפגין נגד האיש ששולט במדינה במשך 26 השנים האחרונות. לדבריו המשטרה הפכה לאלימה והאכזרית, והוא כתב מכתב התפטרות בן חמישה עמודים, בו פירט את כל ההתעללויות שהוא היה עד להן, וקבע כי השוטרים "היו האנשים היחידים שעוררו אלימות" וטען עוד כי הם ביצעו "עבירות פליליות", כשהוא מודע לחלוטין לכך שבעקבות הפרסום הזה הוא עשוי להתמודד עם מעצר. 

כשגמלה בליבו ההחלטה שהמקום הפך למסוכן עבורו, הוא ברח מעבר לגבול עם רוסיה. אך עד מהרה הופיעו שירותי הביטחון הרוסיים החשאיים, FSB, במלון שלן בו בעיר פסקוב. "הם שמו עלי אזיקים ומסכת סקי מכוסה בבד שחור," אמר אנדריי. "ואז הם חיברו משקולת לאזיקים - זה היה כל כך כבד. חשבתי שהם אולי יזרקו אותי לאגם עם המשקל הזה, ולא אוכל לשחות. כשאתה לא יכול לראות משהו, אין לך מושג מה קורה".

סוכני ה-FSB, שלא הזדהו, נסעו במשך ארבע שעות לגבול בלארוס. ואז הם עצרו, הוציאו את אנדריי מהמכונית והסירו את המסכה ואת אזיקיו.

"ה-FSB ניסה להתנהג כאילו הם לא היו מעורבים במעצר שלי", הוא אומר. "הם החזירו לי את הדברים שלי ואמרו לי ללכת בדרך. ראיתי כמה סוכנים בלארוסים מתקרבים אז לא הסתובבתי, רצתי לתוך היער", אומר אנדריי. "הם רדפו אחרי אבל הם לא הצליחו לעמוד בקצב, אז הצלחתי לברוח".

הוא זרק מיד את שלושת הטלפונים הניידים שלו, כדי להימנע ממעקב. לא היה לו אוכל מלבד כמה חפיסות שוקולד ובקבוק מים.

הוא מספר שפעם אחת הוא החליק לביצה עד מותניו ולא הצליח להזיז את רגליו. למרבה המזל הוא הצליח להגיע לכמה קנים עבים, וגרר את עצמו החוצה. לאחר 10 ימים של שוטטות ואיבוד תקווה, אנדריי הגיע בסופו של דבר לפולין, שם הגיש בקשה למקלט.

לדברי יבגני יושקביץ', חוקר בכיר במשטרה בבלארוס שכיום נמצא בליטא, לפחות 350 גברים ונשים מהמשטרה וגופים אחרים של אכיפת החוק התפטרו מעבודתם.

על פי ארגוני זכויות אדם, עד היום נעצרו יותר מ-19,000 איש בבלארוס, אלפים הוכו וחלקם עונו בצורה מחרידה בתחנות המשטרה ובמרכזי המעצר.

בלארוס אלכסנדר לוקשנקו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד