י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
שלטון האייתוללות

אזרחים באיראן חוששים: ביידן יהרוג את התקווה לשינוי

הניצחון הדמוקרטי בבית הלבן הביא אלפי אזרחים איראנים לחשוש לגורלם | אחרי שתלו בטראמפ תקוות כי יצליח למגר את השלטון הרודני, כעת מופיע ביידן ובפיו עלה של זית | הסכם הגרעין שאולי יתחדש וההשלכות מהצד האיראני

אזרחים באיראן חוששים: ביידן יהרוג את התקווה לשינוי
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צילום: מתוך האינסטגרם שלו

עם זכייתו של ביידן חלק מהאיראנים מאבדים את התקווה שמשטר האייתוללות יפול: "טראמפ רצה להפיל את האייתוללות".

עבור חלק מהאיראנים, אלו המתנגדים למשטר, האסטרטגיה הקשה של הנשיא דונלד טראמפ נגד ארצם הביאה לתקווה פוליטית גם כשהביאה לצידה סבל כלכלי, מהנשיא הנבחר ג'ו ביידן הם מצפים בדיוק להפך, הכלכלה עשויה להשתפר, אך הסיכויים שמשטר האייתוללות יפול דועכים במהירות.

שנתיים לאחר שארצות הברית הטילה סנקציות קשות על איראן לאחר פרישתה מהסכם הגרעין האיראני, כלכלת איראן שבורה ובמצב קשה מאד, על פי הדיווח ב"טיימס אוף לונדון" מיליוני בני המעמד הביניים של איראן נקלעו למצב של עוני מוחלט, בעוד שהאינפלציה במדינה זינקה ל-41%.

המצב הקשה הביא להפגנות המוניות לפני שנה, עשרות אלפים יצאו לרחוב בנובמבר האחרון כדי למחות על הכפלת מחירי הדלק. בינואר האחרון איראן הפילה בשוגג מטוס נוסעים אוקראיני לאחר חיסולו של קאסם סולימאני, דבר שהצית עוד תסיסה בקרב האזרחים.

המונים דרשו את התפטרותו של המנהיג העליון האייתוללה עלי חמינאי, תוך שהם צועקים "מוות לרודן". למרות הסימנים הציבוריים של התנגדות הולכת וגוברת למשטר, ישנם איראנים הסבורים כי יש צורך בכוח חיצוני שיסייע ברפורמה פוליטית. הם טוענים כי טראמפ היה הכוח הנכון אם האמריקאים היו נותנים לו קדנציה שנייה.

הם משווים את גישתו של טראמפ לגישת הנשיא רונלד רייגן ב-1987 למנהיג הסובייטי מיכאיל גורבצ'וב - שעמל להפיל את חומת ברלין, סמל המשטר הקומוניסטי שחילק את גרמניה. מומחים למדיניות חוץ טענו כי דבריו של רייגן עזרו בהבאת קריסת ברית המועצות.

"ממשל טראמפ היה הממשל האמריקני היחיד שהבחין בין איראן מבחינת תושביה, ההיסטוריה והגיאוגרפיה שלה, לבין הרפובליקה האסלאמית כגוף השולט שלה", אמר ל'ניו יורק פוסט' אחד התומכים בטראמפ איראני המתגורר בעיר העתיקה שיראז. "מנקודת מבט זו, הרפובליקה האיסלאמית אינה עוד עובדה שאינה ניתנת לשינוי והיא יכולה להשתנות".

מנקודת מבט זו, תוכניותיו של ביידן לחזור מחדש להסכם הגרעין עם איראן ולדבר עם מנהיגי איראן נתפס כדרך להנציח את שלטון האייתוללות. "טראמפ הוא סוג של אטרקציה לאנשים ממעמד הביניים האיראני כי הוא מציק לכל אחד - ובאיראן, מי שמציק לאחרים יש לו כוח", אומרת עיתונאית המתגוררת בטהרן ל'ניו יורק פוסט'.

בנוסף, כתבה שהביאה עיתונאית ברשת על הבחירות בארה"ב יצרה כמות מפתיעה של תגובות פרו-טראמפ.

"המשוב שקיבלתי מהגולשים הראה שאנשים רוצים שטראמפ ינצח - וזה ממש זעזע אותי", אמרה. "אני יודעת שיש הרבה אנשים שחושבים שזה לא כל כך טוב בשבילנו שביידן כאן כי הוא ידבר עם הממשלה, והכל יחזור, והרפובליקה האיסלאמית תשרוד".

עם זאת, מומחים דחו את הרעיון שעוד ארבע שנים של טראמפ היו מובילות לשינוי בהנהגה. "אילו טראמפ היה מנצח, היינו מצפים שהאינפלציה תימשך ותחמיר. זו הייתה המגמה בשנה האחרונה והוחמרה בגלל המצב של קורונה" כך אמר אספנדיאר בטמנגלידג' מייסד צוות החשיבה Bourse & Bazaar המתמחים בנעשה באיראן

"זה היה גורם לעלייה בחוסר היציבות הפוליטית ותסיסה בגלל מצב שבו יותר איראנים היו נדחקים לעוני. זה בטח היה מוביל לכך שהממשלה תהיה עם דה-לגיטימציה מסוימת והשתתפות נמוכה בבחירות. אבל כל אלה שונים מאוד מקריסת המשטר".

"טראמפ רצה שהעם האיראני יקום נגד האייתוללות", אומרת, אלי גרנמייה, מצוות החשיבה של המועצה האירופית ליחסי חוץ. אך היא ציינה כי "מעשים חזקים בעקבות המחאה לא הגיעו, כי מנהיגי אופוזיציה לא חזקים מספיק כדי לפקד על מרד".

לדבריה: "איראנים רבים חוששים למצב של תוהו ובוהו" כמו לאחר התקוממויות המוניות במדינות כמו סוריה. "יש הרבה תסכול מההנהגה הפוליטית, אבל אנשים רבים מתמקדים ברגע זה בצורך להסתדר," אמרה גרנמייה. "אין דוגמה שהם יכולים להצביע עליה ולומר ששינוי המשטר הצליח היטב - כל מה שהם רואים במדינות מסביב זה חוסר ביטחון".

איראן ג'ו ביידן דונלד טראמפ הסכם הגרעין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד