י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מומחים מטילים ספק

דיווח: עלי חמינאי העביר סמכויות עקב מצבו הרפואי

ידיעה לא מבוססת שפירסם עיתונאי בלונדון מספרת כי המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, מינה את בנו לממלא מקומו בגלל מצבו הרפואי. מומחים מטילים ספק בדיווח, אך כלי תקשורת בעולם צטטו את הידיעה

דיווח: עלי חמינאי העביר סמכויות עקב מצבו הרפואי
הבן חוסייני עם קאסם סולימאני צילום: מתוך הרשת

דיווח שפרסם עיתונאי היושב בלונדון ומספר כי חמינאי העביר סמכויות לבנו עקב מצבו הרפואי, הביא כלי תקשורת בעולם לדווח את הידיעה "כתורה מסיני".

את הפרסום הביא משתמש בטוויטר בעל היסטוריה של ידיעות לא מאומתות על פוליטיקה איראנית המבוסס על מקורות אנונימיים, שטען כי המנהיג העליון של איראן, האייתוללה חמינאי, העביר סמכויות לבנו עקב מחלה, מבלי לספק ראיות לכך. כלי תקשורת רציניים בעולם כמו Newsweek צטטו אותו על אף החוסר בראיה שתומכת בדיווח.

רועי קייס מומחה לעולם הערבי בכאן 11 כתב בחשבון הטוויטר שלו לעיתונאי שציטט את ניוזוויק: ‏"‎‎‎הכל טוב ויפה אבל ראית על מה מתבססת הכתבה? או יותר נכון על מי? על עיתונאי שלא באמת נמצא באיראן ואחד שהפיץ שהאיראנים פרסמו תמונות של החשודים בחיסול פרחיזאדה, מה שלא באמת קרה וכולם נפלו עם זה". העיתונאי עליו מבוסס הדיווח, הוא מוחמד אחוואז היושב בלונדון.

 

הבן שלפי הדיווח הסמוכיות הועברו אליו, הוא חוסייני חמינאי, המפקח כיום על כמה מחלקות ביטחון ומודיעין חשובות במדינה. מקורות אירופיים תיארו את חוסייני כיורש פוטנציאלי לעמדת המנהיג העליון כבר למעלה מעשר שנים, וגורם ב"גרדיאן" הבריטי כינה אותו " שומר הסף של המנהיג העליון של איראן" במאמר משנת 2009.

דר' רז צימיט מומחה עולמי לאיראן, כתב גם הוא בחשבון הטוויטר שלו: "‏כשזה נראה כמו פייק ניוז ומריח כמו פייק ניוז, זה בדרך כלל פייק ניוז. רק חבל שיש מי שמהדהד את זה כ"כ מהר".

הדיווח מעלה תהיות חוקיות, כי אם הדיווח נכון, לא ברור אם התפקיד הוא קבוע, שכן הוא נוגד את חוקי החוקה בדבר מינוי מנהיג עליון חדש.

חמינאי נמצא בשלטון מאז 1989, לאחר שהחליף את חומייני, מייסד הרפובליקה האסלאמית, היו לו בעבר בעיות בריאות, ובשנת 2014 הוא אף עבר ניתוח בערמונית. על פי אתר 'לה פיגארו' הצרפתי בשנת 2015, גורמים מערביים האמינו כי המנהיג העליון סובל מסרטן הערמונית.

על פי סעיף 111 בחוקת איראן, יש לבחור את ממשיכו של המנהיג העליון על ידי אסיפת מומחים, המורכבת כיום מ-88 אייתולות. בינתיים, המדינה תנוהל על ידי מועצה בהנהגה זמנית, שתורכב מנשיא איראן, השופט הראשי וחבר מועצת האפוטרופוס של המדינה.

עלי חמינאי איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד