ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
היוטיובר גילה את עולם החסידות

מאות אלפים צפו באנשי החסד החרדים ונדהמו

סדרת רשת חדשה שעלתה ליוטיוב בימים האחרונים, מספקת הצצה אוהדת אל העולם החסידי. מי שיזם ותיעד אותו הוא יוטיובר מצליח שדואג לעניין את מאות אלפי עוקביו ברשתות. לדבריו: "ציפיתי לזרם של שנאה בתגובות, אבל הן היו החיוביות ביותר שראיתי"

מאות אלפים צפו באנשי החסד החרדים ונדהמו
הכתבה על ארגון חברים בניו יורק צילום: צילומסך מתוך הכתבה

קידוש השם לעיני הגולשים: מאות אלפי אנשים צפו בחסד שעושים מתנדבים חרדים בניו יורק.

סדרת רשת הכוללת שלושה פרקים, שפרסם פיטר סנטנלו בערוץ היוטיוב שלו, על הקהילה החסידית בברוקלין, הגיעה לעיניהם המשתאות של מאות אלפי אנשים. הסדרה מספקת הצצה אוהדת אל העולם החסידי בתקופה האחרונה.

היוטיובר פיטר סנטנלו, אחריו עוקבים קרוב למיליון איש בכמה רשתות חברתיות משיג מיליוני צפיות לחומר שהוא משתף. בפרק האחרון בסדרה, מתפעל פיטר מארגון החסד 'חברים', שמתגלה כאימפריה שלא מביישת פלוגה בפיקוד העורף. גנרטורים, חבלים, ציוד צלילה, ציוד טיפוס, ציוד גרירה, ציוד חילוץ רכב, ועוד שלל חפצים שהמתנדבים מחזיקים אצלם ברכבים.

פיטר תיאר את העולם החסידי כ"מלא מסתורין וחוכמה" בתיעודים שלו, לאחר צפייה בתיעודים, מעטים מאד לא יקבלו פרספקטיבה חיובית על החרדים של ניו יורק.

היוטיובר הסתובב עם מתנדבי ארגון 'חברים' שעה ארוכה, ביקר במשרדים, ראה את הציוד ולא הפסיק להתפעל, הוא שידר זאת לצופים, ואמר כי "הם עוזרים לכולם, ליהודים וללא יהודים". המתנדבים סיפרו לו שהם אף פעם לא שואלים בשיחה נכנסת האם האדם מאחורי הקו היוא יהודי, "מטבע הדברים הרוב יהודים, כי כולם כאן כמעט יהודים, אבל בוודאי יש כאן הרבה גויים שקיבלו עזרה".

הוא סיפר למגזין 'עמי' החרדי האמריקאי איך הכל החל, "אני יזם, התחלתי את ערוץ היוטיוב הזה לפני כשנתיים, מכרתי עסק בשנה שעברה ומאז עבדתי במשרה מלאה על יצירת סרטונים בנושאי תרבויות שונות ברחבי העולם".

צילומסך מתוך הכתבה.

"אלה החיים שלי עכשיו. יש לי אמנם מסלול פיננסי מהעסק שלי, אבל אני מתכנן להרחיב את הערוץ שלי. אני רק מתחיל, אני מאוד רוצה לבנות את זה", סיפר פיטר סנטנלו והוסיף, "אני גם רוצה שיהיה לי פודקאסט. אני מקבל מספיק כסף מהכנסות מפרסומות, אבל זה לא עקבי, ישנן דרכים אחרות לייצר רווח, ואני עובד עליו עכשיו".

לדבריו: "תמיד התעניינתי באנשים. אני נוסע לא מעט, ועד שהקורונה הגיעה לא תכננתי לחזור לארצות הברית. אהיה בישראל באביב, ואז אני אגיע לעזה, וגם סוריה ולבנון בתכנון, כל הטיולים האלה נועדו לסרטים תיעודיים שונים שעמדתי לעשות, אבל אז הקורונה הגיעה. אשתי ואני הסתכלנו על מפה וניסינו להבין מה לעשות. בסופו של דבר החלטנו לחזור לארצות הברית, כי יש שם הרבה סיפורים. רוב האמריקאים לא יודעים על אמריקה, ורוב הזרים גם לא יודעים על זה, כפי שניתן לראות בפרק הזה על חסידים".

"לחסידים יש דברים שאין לעולם המערבי. יש להם דברים שאנשים היו מעריצים אם הם היו יודעים עליהם, והרבה אנשים שצפו בסרטונים הגיבו על כך, יש להם כל כך הרבה דברים שהעולם המערבי איבד. אני לא יודע אם ראית את הפרקים, אבל היה ילד אחד בן עשר שפגשנו שיש לו יותר חוכמה מאשר גבר ממוצע בן 50".

עוד הוא מספר למגזין 'עמי': "עשיתי סרט תיעודי על משפחה של פליטי מלחמה אוקראינים בגבול רוסיה. דירתם הופצצה והם עברו להתגורר בכפר. גרתי איתם תקופה. הדת הייתה המצפן שלהם, וזה מה שהחזיק את משפחתם ביחד. הדת והמסורת הם שחיברו את הדרך בה הם חיים את חייהם, למרות שאני לא מחובר לדת, לקחתי את המנטליות הזו לסביבה החסידית, אז אני באמת מכבד".

"לפרק הראשון שלי יש מעל 900,000 צפיות, ולשניים האחרים יש קצת יותר מ-300,000 כל אחד, וזה רק ביוטיוב. קיבלתי מיליוני צפיות בפייסבוק. יש לי עוקבים מוסלמים והם מאוד מתעניינים בנושא. כל כך הרבה אנשים הגיבו עד כמה הקהילות דומות. זה גם מדהים לראות את המילים היפות שיש לאנשים לומר. ציפיתי לזרם של שנאה בתגובות, אבל הן היו החיוביות ביותר שראיתי".

סנטנלו מסביר את ההצלחה: "אוהבים אותי כי פשוט נמאס לאנשים מחדשות המיינסטרים עם כל הזוויות. הם רוצים לדבר בלי שיגידו להם איך לדבר או לערוך את דבריהם בצורה שגורמת להם להיראות נורא".

"דבר אחד שהרשים אותי במיוחד בקהילה החסידית הוא היכולת של הקהילה להחזיק בזהותם המסורתית ממש במרכז העיר ניו יורק. את כת האיימיש קצת יותר קל להבין; הם בחוץ אז הם יכולים בקלות לשמור על המסורת, אבל כאן יש לך אנשים ממש בלב הקפיטליזם ללא טלוויזיות או טלפונים סלולריים, זה מה שהחסידים מלמדים, יש להם משמעת שלא תאמן. לא כולם, ברור, אבל ממה שאני רואה, כקבוצה המשמעת יפה". מסכם היוטיובר המצליח.

ארגון חברים קידוש השם פיטר סנטנלו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד