י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
פחות זמן מהכנת 'מנה חמה'

כך אושרו השופטים: כ-2 דקות לכל מועמד

"ראינו אתמול איך דנו ב136 שופטים, ומינו 61. זה בערך 2 דק לכל מועמד. אפילו מנה חמה לוקח יותר זמן להכין! שופטי אינסטנט - ככה גונבים את הקול של הציבור", כך בסיכום שהעלתה חברת הוועדה למינוי שופטים, שרת התחבורה מירי רגב 

כך אושרו השופטים: כ-2 דקות לכל מועמד
אבי ניסנקורן צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אתמול (ראשון) בדיון שהתקיים בוועדה למינוי שופטים, דנו חברי הוועדה במינויים של 61 מתוך 136 מועמדים, כאשר לכל מועמד הוקדש דיון של קצת יותר משתי דקות. מדובר במהלך אותו הוביל שר המשפטים מטעם 'כחול לבן' אבי ניסנקורן, מהלך שעורר זעם רב בימין, ואף הוגש בג"ץ בנושא.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אף הוא בישיבת סיעת הליכוד היום ואמר "אני מקווה שנימנע מהבחירות, אבל אם כחול לבן יתעקשו לפזר את הכנסת ננצח. הנושאים שעלו כאן היום חייבים להיות בקמפיין יחד עם נושאים אחרים. תמיד אנחנו נקלעים עם איזה מיעוט בקואליציה שלא מוכן לעשות את הרפורמות המתבקשות במערכת ולכן יש אובדן אמון של הציבור במערכות אכיפת החוק. אבל יותר ויותר אנשים מבינים. אנחנו נחושים, אנחנו מלוכדים ואנחנו צריכים לעשות את השינוי".

יושב ראש הקואליציה חבר הכנסת מיקי זוהר, אמר אף הוא בתגובה ל'מחטף' בוועדה למינוי שופטים, "הגיע הזמן שנוביל רפורמה מקיפה במערכת המשפט כולל שינוי הליך בחירת השופטים. רק כך נחזיר את אמון הציבור במערכות החוק".

שרת התחבורה מירי רגב חברת הוועדה למינוי שופטים תקפה בישיבת סיעת הליכוד "ראינו אתמול איך פועלת ועדה לבחירת שופטים בצורה של שמור לי ואשמור לך. זה לא מזג שיפוטי. זה מזג פוליטי, דורסני. רשימות סגורות שמגיעות מהבית. הפקרות בקודש הקודשים. אלה שאמורים למנות שופטים שיביאו לידי ביטוי את המגוון של החברה הישראלית - ממנים את מי שיש לו את אותו DNA, ראינו אתמול איך דנו ב136 שופטים, ומינו 61. זה בערך 2 דק לכל מועמד. אפילו מנה חמה לוקח יותר זמן להכין! שופטי אינסטנט - זה מה שהיה אתמול. ככה גונבים את הקול של הציבור".

"בג"צ פוסל חוקים של הכנסת בטענה שהם נעדרו דיון מהותי, אבל הם בעצמם, בדיונים שלהם מקדישים 2 דקות למועמד" תקפה רגב, עוד הוסיפה "נציגי הכנסת לא היו, נציגי הממשלה לא היו, הציבור לא היה שם. איפה הנשיאה חיות, שתפעל כמבוגרת אחראית? הם ניצלו את זה כדי להביא מינויים ללא הסכמה ולכן אני יחד עם חברתי אסנת מארק עתרנו היום לבג״צ כדי לערער על החלטות הועדה אתמול, על כך שהקוורום אינו חוקי ועל התנהלות הדיונים".

לסיום אמרה שרת התחבורה "אני רוצה לומר לאיילת שקד: על מה בדיוק את קופצת? את חזקה בטוויטר בדיוק כמו בנט וחלשה בעשייה. היית שרת משפטים, אבל לא שינית את השיטה! זה מה שמצופה משר. היא לא עשתה שום רפורמה ושום שינוי אמיתי בוועדה לבחירת שופטים. היא לא שינתה את השיטה".

בימינה אמרו בתגובה ל'נהי' של השרה רגב על 'שינוי השיטה', "השרה רגב וחבריה למפלגה אכן שינו את השיטה.  בשיטה החדשה שלהם מחלקים ג'ובים למקורבים, בורחים מהצבעות ואז מחפשים את מי להאשים. הליכוד עשה הפסקה ליום מהכישלון בקורונה כדי להיכשל גם בזה. הכישלונות של רגב וחבריה למפלגה רשומים על שמם ולא על שם אף אחד אחר, בדיוק כמו כישלון הסגר השני, מיליון המובטלים והכלכלה הקורסת. הניסיון שלהם לייצר ספינים פוליטיים כדי להגן על עצמם לא רק מביכים, הם גם פוגעים באזרחי מדינת ישראל. הדרך היחידה לעצור את הנגיף היא להפסיק ולהתעסק בפוליטיקה ולהתחיל לעבוד במה שחשוב באמת".

מנגד יושב ראש ועדת החוץ והבטחון, חבר הכנסת צבי האוזר כתב פוסט מיוחד על אשר התרחש בוועדה למינוי שופטים, דיון בו סרב להשתתף : "עם סיום הליך בחירת השופטים חשוב לי לספר לכם את האמת: אתמול היה ערב עצוב שבסופו נבחרו שופטים בישראל בדרך לא ראויה. לצערי, הרוב בוועדה לבחירת שופטים החליט לשבור את הנוהג הקיים בוועדה, ולקבל החלטות בשיטה לפיה "הרוב לוקח את הכל".

לאורך שנים הועדה נהגה בזהירות והצליחה להביא לידי ביטוי את רצונות כל חבריה. היא מעולם לא הפעילה דורסנות מוחלטת כלפי המיעוט, עד אתמול. הועדה דנה בכ-150 מועמדים ואתמול בתוך 5 שעות בלבד מונו 61 שופטים. אני כחבר כנסת וחבר בוועדה, בקשתי למנות בסך הכל שלושה מועמדים. כן, רק שלושה מתוך 61. בקשתי סורבה. נתבקשתי להתייצב בוועדה כחותמת גומי ולכך לא הסכמתי.

"ראוי היה שערב בחירות, יו״ר הועדה ינקוט בזהירות המתחייבת וינסה להגיע להסכמות. אך הוא בחר שלא להגיע לפשרה ואפילו סרב לדחות בשבוע את הדיון במינויים שהיו שנויים במחלוקת כדי להגיע להסכמה. בכך לצערי הוא פגע פגיעה מהותית באמון הציבור בוועדה ובמערכת המשפט כולה. יו״ר הועדה בחר לבחור שופטים ללא נוכחות נציגי הציבור, חברי הכנסת, ולהסתפק בהסכמת השופטים ונציגי לשכת עורכי הדין. ותשמעו מה קרה במצב דומה בעבר כאשר השופטים ביקשו להחרים את הועדה בגלל חוסר הסכמות. אז שר המשפטים פרידמן בחר לשמור על אמון הציבור ודחה את הישיבה כדי להגיע לפשרה. כך צריך היה לעשות גם הפעם. בלהט הבחירה, נפלו פגמים בישיבה לרבות בכללים שבהם מחויבת הועדה. אולי נרשם ניצחון פוליטי, אבל ההפסד הוא של הציבור כולו".

לסיום כתב האוזר "ואולם, כפי שאני מצר וכואב על הפגיעה האנושה באמון הציבור בשל התנהלות יו"ר הועדה, אני כואב ומצר באותה מידה על מתקפות אחרות שאני שומע בשעות האחרונות. אין מקום לדורסנות, לא מאלה ולא מאלה. אין מנוס מקיום דיון באשר לדרך מינוי השופטים. אבל הדיון הזה, כמו שאני מאמין, צריך להתנהל ברצינות ובזהירות מתוך דאגה למערכת המשפט ולא מתוך רצון לחרב אותה. אמשיך לשרת את הציבור בהתאם לתפיסת עולמי ולאמונותיי בוועדה. בהצלחה לשופטים החדשים".

בכחול לבן התגוננו ואמרו "לאחר שנתיים שבהן לא מונו שופטות ושופטים חדשים במדינת ישראל למערכת המשפט שכה זקוקה לכך, כינס אמש שר המשפטים אבי ניסנקורן את הועדה. צר לנו שהיו חברי כנסת שבחרו שלא לממש את השפעתם ולהיעדר וכעת מתרעמים על החלטותיה. זאת על אף שחוות דעת משפטית אישרה את כינוס הועדה גם בהיעדר נוכחות של מספר חברי כנסת. כחול לבן מברכת את 61 השופטות והשופטים הראויים שנבחרו לשרת במערכת החוק החשובה כל כך במדינה".

מינוי שופטים מירי רגב מיקי זוהר בג"ץ אבי ניסנקורן עבאס עאסי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד