י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
התברגה בצמרת הפוליטית

רגע לפני שנתפסה: המרגלת הסינית נמלטה מארה"ב

סרט ריגול: סוכנת סינית יצרה קשרים עם פוליטיקאים בכירים אמריקאים והייתה בקשר פוליטי עם שניים מהם: היא נמלטה מסין רגע לפני שנעצרה. בארה"ב מודים: סין מנסה להשפיע במדינה באמצעות סוכנים

רגע לפני שנתפסה: המרגלת הסינית נמלטה מארה"ב
אילוסטרציה צילום: pixabay

פעילת מודיעין סינית פיתחה קשרים עם גורמי החוק בקליפורניה כחלק מפעולה פוליטית בהנחיית משרד ביטחון המדינה של סין. היא הסתובבה בתוך משרדיהם והכניסה לשם עובדים מטעמה, ורגע לפני שנתפסה היא הצליחה לברוח חזרה לסין.

כמו סיפורי ריגול שרואים בסרטים, פאנג פאנג הסינית, או כריסטין פאנג (תלוי את מי שואלים) הייתה סוכנת סינית שהתברגה בצמרת הפוליטית של קליפורניה, והכניסה מתמחים מטעמה למשרדים של פוליטיקאים בכירים, כך דווח האתר Axios.

על פי הדיווח, פאנג פנתה לפוליטיקאים בתחילת דרכם, כולל חבר קונגרס אמריקאי, בקליפורניה בין השנים 2011 ל-2015. בתקופת שהותה בארה"ב, פאנג הפכה למיודדת עם הנציג הדמוקרטי אריק סוולוול, אחד מחברי בית המחוקקים הצעירים ביותר של קליפורניה.

לפי הדיווח פאנג הייתה קשורה עם סוולוול בכמה אירועים, עזרה לגייס תרומות למערכת הבחירות שלו ועזרה להכניס לפחות מתמחה אחד למשרדו.

הפעילה לכאורה גייסה תרומות עבור טולסי גבארד, חברת המפלגה הדמוקרטית המכהנת כנציגת המחוז השני של הוואי בבית הנבחרים של ארצות הברית, וכן הייתה קרובה פוליטית ועזרה בגיוס תרומות לשני ראשי ערים מהאזור.

פעולותיה החשודות של פאנג הסתיימו בתקופת ממשל אובמה כשברחה מארה"ב תוך כדי בדיקת מודיעין של האף-בי-איי, הם גילו לראשונה על פאנג בזמן שעל פי הדיווחים עקבו אחר אדם אחר.

אתר 'אקסיוס' מציין כי החקירה סיפקה מבט נוסף על מאמצי בייג'ינג להשפיע על קבוצות פוליטיות בארה"ב. החשש מההשפעה של בייג'ינג בארה"ב הטריד את ממשל טראמפ וככל הנראה ימשיך להטריד את ממשל ביידן.

חברים ומכרים של פאנג סיפרו כי היא הייתה בסוף שנות העשרים ועד תחילת שנות ה-30 לחייה, כאשר נרשמה לאוניברסיטת מדינת קליפורניה, היא כיהנה כנשיאה של התאחדות הסטודנטים הסינית, ושל קשרי הציבור האסיאתי - אמריקאי באזור (APAPA).

לפי הדיווחים, פאנג השתמשה בעמדות אלה בכדי להתחבר עם חוגים פוליטיים מקומיים. היא הייתה מזמינה מחוקקים, פעילים פוליטיים, ופקידים קונסולריים סיניים להשתתף בסדרת אירועים בולטים שאירחה.

באמצעות שילוב של גיוס כספים, וכריזמה, הצליחה פאנג למקם את עצמה בקרב קובעי המדיניות באזור המפרץ.

רבים מפעולותיו לכאורה של פאנג נעשו במסווה של איגוד האיסייתי - אמריקאי, קבוצה המקדמת עניינים אזרחיים עבור תושבי האוקיאנוס השקט, כך אמרו מקורות לאתר אקסיוס, עד שהפכה לעמוד התווך בפוליטיקה של האזור.

מקורות מסרו לאקסיוס כי בין המגעים הפוליטיים הידועים הראשונים של פאנג בארה"ב היו ראש עיריית פרמונט לשעבר ביל האריסון, ג'ודי צ'ו נציגת בית הנבחרים של ארצות הברית, ועם אריק סוולוול נציג בית הנבחרים של קליפורניה.

פאנג תיארה את עצמה כמחברת בין הקהילה האמריקאית - אסיאתית לבין חברי הקונגרס. במהלך תקופה זו, לפי הדיווחים, פאנג דאגה למתמחים מטעמה במשרדיו של אריק סוולוול, כולל משרדים שהוצבו בוושינגטון די סי.

אך בסביבות שנת 2015 התגלה התנהגותה של פאנג למודיעין האמריקאי, והם הזהירו את סוולוול בתדרוך הגנה מטעם ה-FBI. חבר הקונגרס עצר מיד כל קשר עם פאנג. מטעם אריק סוולוול נמסרה הצהרה לאתר אקסיוס: "סוואלוול, לפני זמן רב, מסר מידע על האדם הזה - אותו פגש לפני יותר משמונה שנים, ושאותו לא ראה כמעט שש שנים ל-FBI. כדי להגן על מידע שעשוי להיות מסווג, הוא לא מתכוון להגיב מעבר לכך".

בתקופת שהותה בארה"ב, פאנג סייעה בגיוס כספים עבור נציגת הוואי טולסי גבארד, בשנת 2013, כך על פי עלון הפרסום בחשבון הפייסבוק של הנציגה.

דובר לשכתו של גבארד אמר ל'אקסיוס' כי "היא לא זוכרת שהיא נפגשה איתה או שוחחה איתה, וגם לא זוכרת שהיא מילאה תפקיד מרכזי בגיוס התרומות".

באופן דומה, פאנג התנדבה לקמפיין למען רו קאנה, ב-2014 לקונגרס, הוא נבחר בהמשך בשנת 2016. מלשכתו של קאנה נמסר ל'אקסיוס' כי הוא זוכר שראה את פאנג במספר מפגשים פוליטיים, אך השניים מעולם לא דיברו.

על רקע פעולותיה, פאנג יצרה קשר עם פוליטיקאים בערים אחרות בארה"ב והשתתפה בכנסים כדרך לקידום הקשרים שלה. פאנג היתה קרובה לשני ראשי ערים במשך שלוש שנים, והילה פעילה מאד וקידמה פרויקטים רבים, כך מדווח אתר 'אקסיוס'.

לפחות שניים מאותם קשרים עם פוליטיקאים התגלו על ידי ה-FBI במהלך המעקב אחריה.

כשראש העיר שאל אותה מדוע פאנג מעוניינת לעבור ולהתנדב בקמפיינים, היא השיבה שהיא רוצה להשתפר בדיבור אנגלית.

בינתיים גילו רשויות ארה"ב כי היא ביקרה לעתים קרובות בקונסוליה הסינית בסן פרנסיסקו. באמצע שנת 2015 פאנג נמלטה לסין והרשויות המשיכו בחקירה.

הדברים לא מפתיעים במיוחד, כזכור הנשיא דונלד טראמפ צייץ סרטון של פרופסור סיני המצביע על כך שסין הצליחה להשפיע על מדיניות ארה"ב במשך עשרות שנים בזכות רשת מיוחדת של יחסים עם אנשים בצמרת הפוליטית.

הסרטון, אשר פורסם במקור ב-Weibo (רשת סינית המקבילה לטוויטר) הוסר מאז מהמדיה החברתית הסינית, כך דווחה רשת 'פוקס ניוז'. הפרופסור הוא Di Dongsheng דיקן עמית בבית הספר ללימודים בינלאומיים באוניברסיטת רנמין בבייג'ינג.

מגיש הטלוויזיה טאקר קרלסון שיתף את הסרטון ביום שני בערב בטלוויזיה, בסרטון פרופסור די אומר כי סין הצליחה להשפיע על המדיניות האמריקאית במשך עשרות שנים באמצעות רשת סמויה מיוחדת של 'חברים ותיקים' שהיו ברמות הגבוהות ביותר של ממשלת ארה"ב וקשרים עם מוסדות פיננסיים. די מציין שהכל השתנה ברגע שממשל טראמפ עלה לשלטון.

די אמר שהוא לא יכול למסור פרטים ספציפיים מבלי לגלות את זהות המעורבים, הוא גילה כיצד מלחמת הסחר של הנשיא טראמפ עם סין גרמה לסערה עצומה על רקע הקשרים שטופחו במשך עשרות שנים בין וושינגטון לבייג'ין.

"טראמפ ניהל איתנו מלחמת סחר. מדוע לא יכולנו להתמודד איתו? מדוע בין השנים 1992 - 2016 תמיד פתרנו בעיות עם ארה"ב? ידעתם?" שאל די את הקהל הסיני במצגת בת ה-18 הדקות.

"עכשיו אני אפיל פצצה: מכיוון שהיו לנו אנשים שם במעגל הכוח של אמריקה, היו לנו חברים ותיקים שלנו," אמר די וציין שהוא צריך לדבר בזהירות כדי לא לחשוף את זהות המעורבים.

"בשפה פשוטה, בשלושה-ארבעה עשורים אחרונים, השתמשנו במעגל הליבה בתוך הכוח האמיתי של אמריקה," אמר די. "לוול סטריט הייתה השפעה עמוקה מאוד על ענייני הפנים והחוץ של אמריקה מאז שנות השבעים. פעם היינו מסתמכים עליהם מאוד".

אולם, הפרופסור טוען כי לאחר שנבחר טראמפ בשנת 2016, "וול סטריט לא יכלה לשלוט בטראמפ, משום שבאופן מביך, הייתה הפרת חוזה רכה ביניהם, שהפכה אותם לעוינים זה את זה, במהלך מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, הם ניסו לעזור," אמר די. "החברים שלי בארה"ב אמרו לי שהם ניסו לעזור, אבל הם לא יכולים".

עם זאת, די ציין כי הדברים עומדים להשתנות שוב ברגע שממשל ביידן הנכנס יהיה אחראי. "ברגע שביידן נמצא בבית הלבן", די מאמין כי "סין תוכל שוב לחדש את קשריה הוותיקים".

"כולכם שמעתם שטראמפ אמר שלבן של ביידן (האנטר ביידן) יש חברות ניירות ערך בכל העולם. אבל מי עזר לבן של ביידן לבנות את החברות הגלובליות שלו?". שאל פרופסור די.

ריגול סין ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד