י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
החלטת הרמטכ"ל

נשקים נגנבו מהבסיס; סגן מפקד חטיבה יודח מתפקידו

הרמטכ"ל אביב כוכבי החליט הערב להעניש שורה של קצינים בכירים בצה"ל, בעקבות מה שהוא מכנה "חוסר אחריות וחוסר מקצועיות בסיסי", לאחר אירוע גניבת עשרות כלי הנשק מבסיס צה"ל בצפון הארץ לפני מספר חודשים | סגן מפקד החטיבה בה התרחש האירוע יודח מתפקידו

נשקים נגנבו מהבסיס; סגן מפקד חטיבה יודח מתפקידו
חיילים בתרגיל צבאי. אילוסטרציה צילום: פלאש 90

אתמול (שני) הסתיים תהליך התחקור שבוצע על ידי ועדת החקירה בראשות האלוף-משנה עידן מורג, ראש מטה אוגדה 146, בנושא גניבת מספר רב של כלי נשק מנשקיה בבסיס בצפון הארץ שהתרחשה לפני מספר חודשים - כך הודיע הערב דובר צה"ל. ממצאי התחקיר הוצגו במשך מספר מפגשים במהלך השבועות האחרונים לראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי.

הרמטכ"ל קיבל את ממצאי ועדת החקירה וקבע כי מדובר באירוע חמור ביותר שמתבטא גם בתוצאותיו וגם בפערים העמוקים והכשלים שהתגלו. הרמטכ"ל הבהיר כי שמירה על רכוש צה״ל ועל מחנות צה״ל היא דרישה בסיסית המצופה מכל המפקדים והחיילים וביסודה עומדים ערכי המקצועיות, המבצעיות והדייקנות. כמו כן, קבע כי הפערים שהתגלו באירוע חוצים את כל שרשרת הפיקוד בחטיבה.

הרמטכ"ל ציין כי באירוע באים לידי ביטוי חוסר אחריות וחוסר מקצועיות בסיסי שהתבטאו בפערי ידע בנוגע לפקודות הצבא, חוסר דייקנות באופן המימוש של ההנחיות, היעדר גישה מבצעית ביחס לשמירה על אמל"ח ופערים באחריות האישית. הרמטכ״ל הדגיש כי די היה במימוש אחריות אישית כדי למנוע את האירוע.

באשר לטיפול המערכתי בתחום, הרמטכ"ל הדגיש כי חל שיפור משמעותי בנושא בשנים האחרונות, כחלק מפרויקט למיגון בונקרים ונשקיות, אשר הושקעו בו משאבים נרחבים בטכנולוגיה ותשתיות. לצד זאת, הנחה הרמטכ״ל להאיץ את התכנית ולשפר את תחום ההכשרה לאנשי מקצוע בתחום.

הרמטכ"ל הנחה שהאירוע ולקחיו ילמדו בכל צה״ל וכי כל יחידות צה"ל יבצעו חצי יום למידה שמטרתו רענון הנחיות ולמידה בנושא הגנת מחנות.

לאור חומרת האירוע ומסקנותיו ובהמלצת מפקד פיקוד הצפון, אלוף אמיר ברעם, קבע הרמטכ"ל צעדים פיקודיים כנגד המעורבים באירוע: באשר למפקד החטיבה, קצין בדרגת אלוף-משנה, הוחלט על עיכוב קידומו ועל כן לא יעלה בדרגה עד לקיץ 2024, זאת בגין אחריותו הכוללת לנעשה ביחידתו.

עוד הוחלט, כי לסגן מפקד החטיבה, קצין בדרגת סגן-אלוף, יתקיים הליך הדחה מתפקידו בגין התרשלות בתפקידו ואחריותו הכוללת על תחום האבטחה והלוגיסטיקה במחנה.   ביחס לקצין הלוגיסטיקה החטיבתי היוצא, קצין בדרגת רב-סרן, הוחלט כי יתקיים הליך הדחה מתפקידו הנוכחי והוא לא יקודם לתפקיד בכיר בחיל הלוגיסטיקה עד לקיץ 2022.

עוד החליט הרמטכ"ל כי לקצין האבטחה החטיבתי, קצין בדרגת סרן ונגד הלוגיסטיקה במערך ההגנה המרחבית, נגד בדרגת רס"ר, יתקיים הליך הדחה מתפקידם. כך גם קצין הלוגיסטיקה החטיבתי, קצין בדרגת רב-סרן, שיינזף על ידי מפקד האוגדה. גם קצין הלוגיסטיקה האוגדתי, קצין בדרגת סגן-אלוף, יועמד לדין משמעתי בפני מפקד האוגדה.

שמונה בעלי התפקידים התורנים במערך אבטחת המחנה ביום האירוע, ביניהם חמישה קצינים, שני נגדים וחיילת, יועמדו לדין משמעתי בפני סגן מפקד האוגדה בגין התרשלות. נגד בדרגת רב-סמל ראשון, האחראי על רכיבי ההגנה בחטמ"ר, ינזף על ידי מפקד החטיבה.

בצה"ל מדגישים כי במישור הפלילי עדיין מתנהלת חקירה משותפת של המשטרה הצבאית החוקרת ומשטרת ישראל.

הדחה הדחה בצה"ל גניבת נשק צה"ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד