י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
בדיון בוועדה

הח"כים נחשפו: קווי תחבורה פועלים בשבת בניגוד לחוק

בטענה להפעלת קווי תחבורה ציבורית בשבת, ללא ביקוש וללא הצדקה, דנה בנושא וועדת הכלכלה של הכנסת, לבקשת חברי הכנסת אופיר סופר ומשה ארבל | ח"כ אלעזר שטרן מיש עתיד אמר בדיון: "השבת היא הסטארטאפ היהודי הראשון, הכי מוצלח, ויש לעשות הכל לשמרו. גישתי היא שיש לאפשר תחבורה ציבורית בצורה מוגבלת ובהתאם לצרכים החברתיים והסוציאליים"

הח"כים נחשפו: קווי תחבורה פועלים בשבת בניגוד לחוק
אוטובוסים צילום: pixabay

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום (שלישי) בטענות להפעלת קווי תחבורה ציבורית בשבת, ללא ביקוש וללא הצדקה, לבקשת חברי הכנסת אופיר סופר מ'האיחוד הלאומי' ומשה ארבל מש"ס. בדיון הסביר חה״כ ארבל, כי פנה לשרת התחבורה באשר להפעלת קו 42 ממשגב לכרמיאל, שהשיבה לו כי למרות שקיימת ירידה בביקוש לקווים מסוימים במגזר הכפרי בסופי שבוע, בשל שיקולים של הבטחת רצף שירות נשמרת נסיעת יומית אחת או שתיים.

ארבל הוסיף ואמר, "לא ניתן להצדיק הפעלת קו תחבורה ציבורית ריק בשבת ולא ייתכן שמשרד התחבורה לא בוחן באופן רציף את הקווים אותם הוא מאפשר. חה״כ סופר ציין בדבריו כי, ״במסגרת הסטטוס קוו המדינה מפעילת תחבורה ציבורית בשבת במשורה. לדבריו, הפעלת הקו היא זלזול בערכי השבת ובערך מדינת ישראל כמדינה יהודית".

חה"כ אלעזר שטרן מ'יש עתיד' אמר, כי "השבת היא הסטארטאפ היהודי הראשון, הכי מוצלח, ויש לעשות הכל לשמרו. עם זאת, המציאות החברתית בישראל שונה ואמנת גביזון מדן מצאה פתרונות. גישתי היא שיש לאפשר תחבורה ציבורית בצורה מוגבלת ובהתאם לצרכים החברתיים והסוציאליים".

חה״כ משה אבוטבול הוסיף כי ״יש תלונות רבות על מחסור בקווים וראוי שהמשרד ייתן לכך מענה קודם להפעלת תח״צ בשבת ללא ביקוש״. חה״כ יצחק פינדרוס אמר בדיון כי ״ללא השבת אין למדינת ישראל זכות קיום במזרח התיכון, וגם אם היה ביקוש לקו אין הצדקה להפעילו בשבת״.

מנגד, חה״כ תמר זנדברג ביקשה להזכיר כי ״מדינת ישראל היא מדינה יהודית, אבל לא מדינת הלכה ואין חובת שמירת שבת״. היא הוסיפה כי ״כמו שאין חובת שמירת שבת, אין חובה לעלות על האוטובוס. לדבריה, שיקול הדעת של השרה אם להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, למרות שמדובר רק לצורך חיוני, הוא אכן רחב״.

מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, הגיב לטענות ואמר כי ״הקו המדובר הוא הסעה לבית עלמין, ואין שליטה על הביקוש בו. הוא הוסיף כי הסטטוס קוו נשמר״. חה״כ ארבל השיב לו כי ״הפעלת הקו היא בניגוד לפקודת התעבורה. מלכה דחה את הטענה, אך ציין כי הוא מוכן לבדוק זאת פעם נוספת״.

ח"כ ינון אזולאי, שמילא את מקומו של היו"ר, סיכם ואמר כי "הוועדה שמעה את עמדת משרד התחבורה שהקו ממשגב לכרמיאל לא פועל בשבת ומבקשת התייחסות לכך בכתב, יחד עם רשימת הקווים שקיבלו היתר לפעול בשבת. הוועדה לא השתכנעה מעמדת משרד התחבורה, כאילו יש בתקנה 386א כדי להתיר פעילות קווים שלא היו קיימים במועד החקיקה, וכי זו הפרה בוטה של התקנה״.

אזואלי דרש ממשרד התחבורה ״לתקן את הליקויים באופן הבא, לבחון אם ההיתר שניתן לקווים הוא לפי תכלית החוק, האם קיימות חלופות כמו מוניות שירות, או חלופות לשומרי שבת, האם יש הצדקה להקדים או לאחר את יציאת הקווים. משרד התחבורה צריך גם לבחון מפעם לפעם את הנושא, ולא יאפשר זאת כהוראה קבוע. השבת היא ערך עליון וחשובה לנו". כך אזולאי.

תחבורה ציבורית בשבת חילול שבת משה ארבל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד