י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
פתיחת איקאה בוטלה במחאה

זו הסיבה שהמרוקאים הסכימו לנורמליזציה עם ישראל

מאחורי הסכם הנורמליזציה המרשים עם מרוקו שהשיג ראש הממשלה נתניהו יחד עם הנשיא טראמפ, עומד סכסוך רב שנים על שליטה בסהרה המערבית. הכרה אמריקאית בריבונות מרוקו על האזור השנוי במחלוקת, הובילה את מרוקו להסכים לנורמליזציה עם ישראל על אף הסתייגות מסוימת מהמהלך במדינה הצפון אפריקאית | זה מקור הסכסוך

זו הסיבה שהמרוקאים הסכימו לנורמליזציה עם ישראל
רועי קייס בכאן 11 צילום: צילום מסך

הסכם הנורמליזציה שנסגר אמש בין ישראל למרוקו, טומן בחובו סכסוך עתיק על טריטוריה במדינה הצפון אפריקאית שהכרה אמריקאית בריבונותה על אזור סהרה המערבית הובילה למהלך דרמטי של הסכם היסטורי עם ישראל.

סוגיית סהרה המערבית היא אחת הסוגיות הרגישות ביותר במרוקו, סוגייה בעלת קונצנזוס במדינה הצפון אפריקאית, ולכן גם אם יש התנגדות לנרמול היחסים והיא נשמעה היטב בשנים האחרונות, הגלולה המרה תיבלע. לצד זה אפשר להוסיף כי ביקורת על המלך שמוביל כאן את המהלך, היא דבר די נדיר בממלכה הצפון אפריקנית והלא דמוקרטית. כך במאמר שפרסם רועי קייס מומחה לעולם הערבי בכאן 11.

"כדי להבין את עוצמת הרגישות חבל סהרה המערבית" כותב רועי קייס. "נחזור ל-2015, אז מזכ"ל האו"ם לשעבר, באן קי מון, ביקר בחבל השנוי במחלוקת והגדיר אותו "שטח כבוש". מרוקו סערה ומאות אלפים יצאו להפגין נגד מזכ"ל האו"ם לשעבר שהפך לאויב העם. בעקבות זאת מרוקו ביקשה מהאו"ם להוציא עשרות עובדים שלו בחבל סהרה המערבית.

ואם זה לא מספיק, באותה שנה פרץ משבר דיפלומטי בין שוודיה למרוקו אחרי שראש ממשלת שוודיה הודיע כי בכוונתו להכיר בעצמאות של רפובליקת סהרה המערבית והדמוקרטית ואף התקיימה פגישה עם נציגים מטעם חזית הפוליסריו".

עוד מסביר קייס, כי בעקבות אותה התפתחות, השלטונות במרוקו ביטלו את הפתיחה של הסניף הראשון של איקאה בצפון אפריקה בעיר מרקש, סניף שנפתח רק באותו שבוע אחרי שהשוודים חזרו בהם מכוונותיהם, ב-2018 מרוקו ניתקה את יחסיה עם איראן, אחרי שהאשימה את אחד מהדיפלומטים שלה באלג'יריה בתמיכה בחזית הפוליסריו ואפילו שמו של חיזבאללה שורבב.

שורשי הסכסוך בתום הקולוניאליזם הספרדי

אז מה הסיפור של סהרה המערבית ומי זו חזית הפוליסריו? שורשיו של הסכסוך על חבל הארץ הגדול שמאכלס רק חצי מיליון תושבים החל עוד בשנות ה-70 עת ספרד פינתה את הקולוניה שלה בסהרה המערבית שאז נקראה "סהרה הספרדית".

עוד לפני כן החלו להתמרד האזרחים נגד השלטון הספרדי וב-1976 חזית הפוליסריו שמשמשת כתנועת המאבק לעצמאות של סהרה המערבית הכריזה יחד עם תושבי סהרה המערבית על הקמת "רפובליקת סהרה הערבית הדמוקרטית".

מרוקו הגובלת עם אותו חבל ארץ ראתה בכך הזדמנות והחליטה באופן שרירותי לספח יחד עם מאוריטניה את חבל הארץ המדובר, מה שהגביר עוד יותר את התסיסה. המאוריטנים נסוגו מהחלק שאותו סיפחו, אבל מרוקו נשארה בו עד היום

בחודשים האחרונים איחוד האמירויות, שנרמלה את היחסים עם ישראל, וירדן הודיעו על פתיחת קונסוליות בעיר אל-עיון בחבל. אך כמובן שמבחינת המרוקנים הדובדבן שבקצפת הערב הוא ההכרזה האמריקנית שנותנת להם לגיטימציה להמשיך לשלוט בחבל השנוי במחלוקת, גם אם הקהילה הבין לאומית עדיין לא מכירה בכך ומנסה לפשר בין הצדדים.

נורמליזציה מרוקו דונלד טראמפ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד