כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
תחרויות, רמזורים וחוק הטלוויזיה

המדינה החמישית בנורמליזציה: מי את בהוטאן?

בהוטאן וישראל חתמו על הסכם שלום וכינון יחסים דיפלומטיים, אך לרובנו היא אינה מוכרת | קווים לדמותה של הממלכה הקסומה ואחת היפות בעולם, שלה יש יחסים דיפלומטיים רשמיים רק עם 53 מדינות ברחבי העולם

המדינה החמישית בנורמליזציה: מי את בהוטאן?
רגע החתימה על ההסכם עם שגריר ישראל בהודו רון מלכה צילום: משרד החוץ

ממלכת בהוטאן וישראל חתמו יחד על כינון יחסים דיפלומטיים מלאים. טקס החתימה נערך במעונו של שגריר ישראל בהודו, ד"ר רון מלכא. השגריר מלכא קיים את טקס חילופי אגרות רשמיות עם עמיתו, שגריר בהוטן בהודו.

בסוף שבוע שעבר שוחח שר החוץ אשכנזי עם עמיתו, הבהוטני, שר החוץ Tandy Dorji. במהלך השיחה סוכם על מועד החתימה וכן על גיבוש תוכנית עבודה משותפת בתחומי ניהול המים, החקלאות, הבריאות ועוד.

אז מי את ממלכת בהוטאן?

הממלכה הקטנה ששוכנת בלב הרי ההימלאיה גובלת בהודו ובסין, ומהווה אחד היעדים התיירותיים היפים והיחודיים בעולם. לבהוטן יחסים דיפלוטיים מלאים עם 53 מדינות בלבד והיא זו שהעניקה לעולם את "מדד האושר".

בעבר, ישראל תמכה ב"פיתוח משאבי אנוש בהוטאניים מאז 1982, במיוחד בתחום פיתוח החקלאות שהועיל למאות צעירים בהוטאניים, היחסים הלבביים נשמרו בין המדינות למרות היעדר קשרים פורמליים. כך מדווח ה"גרדיאן" הבריטי.

דגל בהוטאן

הממלכה הבודהיסטית הנידחת, היא מדינה המונה פחות ממיליון בני אדם, ונמצאת בין שכנותיה הענקיות, סין והודו. בבירה תימפו למשל, אין רמזורים, מכירת טבק אסורה והטלוויזיה הותרה רק בשנת 1999.

בשנת 1999 ביטלה הממשלה את האיסור על טלוויזיה ואינטרנט והפכה את בהוטן לאחת המדינות האחרונות שהכניסו טלוויזיה. בנאומו אמר המלך כי "הטלוויזיה מהווה צעד קריטי למודרניזציה של בהוטן וכן תורמת עיקרית לאושר הלאומי הגדול של המדינה אך הזהיר כי "שימוש לרעה" בטכנולוגיה חדשה זו "עלול לשחוק את הערכים הבוטאניים המסורתיים".

תחרויות חץ וקשת הן ספורט לאומי ותחרויות מאורגנות בין כפרים, עיירות וקבוצות חובבים. בדרך כלל יש בתחרויות הרבה אוכל ושתייה עם שירה וריקודים. במהלך התחרות, ניסיונות להסיח את הדעת של היריב כוללים עמידה סביב המטרה וללעוג ליכולתו של היורה.

בהוטן אמנם גאה בעצמאותה התרבותית והפוליטית, אך הממלכה הפכה לחברה באו"ם בשנת 1971. למדינה יש יחסים דיפלומטיים רשמיים עם 53 מדינות אחרות בלבד - רשימה שאינה כוללת את ארה"ב, בריטניה, צרפת או רוסיה - ויש לה שגרירויות רק בשבע מהן.

צילום: Unsplash

לבהוטן אין קשרים דיפלומטיים עם אף אחד מחמשת חברי הקבע במועצת הביטחון של האו"ם, הכוללת את ארה"ב. היא עשתה מאמצים רבים כדי לשמור על עצמה מבודדת משאר העולם במטרה להימנע מהשפעות חיצוניות ולשמר את תרבותה ומשאבי הטבע שלה. המדינה מגבילה את התיירות, במיוחד מחוץ לדרום אסיה. למדינה אין קשרים עם סין, לאחר שסגרה את הגבול למדינה מהצפון לאחר פלישת סין לטיבט בשנת 1959.

באשר לתיירות, המדינה מגבילה את מספר הזרים שיכולים להיכנס לתחומה, כך שלא נראה את המקום מוצף בקרוב בישראלים סקרנים.

בהוטן, גדולה פי שניים מישראל אך מתגוררים בה 800,000 תושבים בלבד, ונחשבת לאחת המדינות היפות בעולם. הבהוטאנים נחשבים בין האנשים המאושרים בעולם, והמאושרים באסיה, אך הם גם מהעניים בעולם. הייצוא העיקרי שלה הוא אנרגיה הידרואלקטרית, להודו. בהוטן הפכה למונרכיה חוקתית שקיימה את הבחירות הכלליות הראשונות שלה בשנת 2008. לפני כן הייתה זו מלוכה מוחלטת.

המערכת הפוליטית מורכבת מבית עליון עם 25 חברים נבחרים; ואסיפה הלאומית עם 47 מחוקקים. הכוח הביצועי מופעל על ידי מועצת השרים בראשות ראש הממשלה. כוח החקיקה מוקנה הן לממשלה והן לאסיפה הלאומית. הסמכות השיפוטית נתונה לבתי המשפט.

הצבא מונה כ-16,000 חיילים והוא מאומן על ידי הצבא ההודי , יש לו תקציב שנתי של כ- 13.7 מיליון דולר (1.8 אחוז מהתוצר). כמדינה נטולת יבשות אין שום צי. אין בו גם חיל אוויר, הצבא מסתמך על פיקוד האוויר של חיל האוויר ההודי לסיוע אווירי.

צילום: pixabay

הסכם שלום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד