י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
המגמה התהפכה

האיטלקים התרגשו והודו למשלחת הישראלית: "בקשו שנישאר"

משלחת סיוע של אנשי רפואה מביה"ח שיבא בתל השומר שיצאה לאיטליה לעזור בהתמודדות מול מכת התחלואה הקשה במדינה, זוכה לשבחים רבים וכבוד מקצועי | שגריר ישראל באיטליה מספר על בקשת נשיא החוז להשאיר את המשלחת ועל תשובתו של מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי 

האיטלקים התרגשו והודו למשלחת הישראלית: "בקשו שנישאר"
שגריר ישראל באיטליה, דרור אידר צילום: באדיבות המצלם

בין גלי הקורונה, משלחת סיוע של רופאים מבית החולים שיבא בתל השומר, המריאה למחוז פיימונטה באיטליה לסייע לעם האיטלקי שמתמודד עם נגיף הקורונה ובימי השיא הגיע כמעט ל-1000 מתים.

שגריר ישראל באיטליה דרור אידר, פרסם פוסט מרגש בפייסבוק וציין את רוח הלחימה של העם האיטלקי, שהודה לישראל על המשלחת הרפואית ששהתה באיטליה מספר שבועות, בזמן שהמצב בישראל היה טוב יותר מבחינת הנדבקים, כך שהתאפשר למשלחת ישראלית לצאת לעזור לאיטליה, מבלי שהמהלך יפגע במצבת כוח האדם בישראל.

"אנחנו עומדים יחד עם חברינו ברחבי העולם במלחמה בקורונה. חג שמח לכל נציגינו ברחבי העולם, חגגנו בבית החולים מיכאלה ופייטרו פררו, בפיימונטה ביחד עם משלחת הסיוע הרפואי של בית החולים שיבא בתל השומר". כתב השגריר בפייסבוק.

השגריר אידר בהדלקה במרפסת ביתו.

השגריר המשיך וכתב: "המשלחת הישראלית עבדה במחלקות השונות בביה"ח האיטלקי כשנים עשר יום, והגיע הזמן לשוב לישראל, מכיוון שהמספרים בישראל מתחילים לעלות, בעוד שהמספרים באיטליה יורדים. עדיין המצב בישראל טוב לאין שיעור מזה שבאיטליה, ובכל זאת, משרד הבריאות רוצה את הצוות הרפואי הזה כאן, כדי לקדם את פני הרעה".

"האיטלקים שמחו מאוד על נוכחותם המקצועית והאנושית של המתנדבים הישראלים. הם עזרו לייצב את המצב ועוזבים את המקום לאחר שהתחלואה בו ירדה באופן משמעותי. מספרי הנדבקים באיטליה כולה ירדו באופן משמעותי, גם החולים במחלקות לטיפול נמרץ התמעטו, ובעיקר מקדם ההדבקה ירד מאוד עד מתחת ל-1, זה אומר שאיטליה בדרך הנכונה".

השגריר דרור אידר סיפר כי "נשיא מחוז פיימונטה, אלברט צ'יריו שלח מכתב אליי ודרכי לפרופ' חזי לוי מנכ"ל משרד הבריאות שבו ביקש להאריך את שהות המשלחת בשל הצלחתה. כך הוא כתב: נכבדי, אני מבקש להודות לך בכנות על שקיבלת את בקשתנו בהבאת המשלחת רפואית מוסמכת ביותר בראשות פרופ' אלחנן בר און. בתוך מספר ימים זכתה המשלחת, עם רמת המוכנות והיכולת הגבוהה שלה, לכבוד מקצועי רב, אבל גם להערכה אנושית חזקה מכולנו, ומהקולגות איתם הם עובדים זה לצד זה מדי יום בבית החולים מיקלה ופייטרו פררו בוורדונו".

עוד כתב נשיא המחוז: "בגלל ההרמוניה הגדולה הזו שנוצרה, אני מבקש לברר האם אפשר להאריך את שהות המשלחת בפיימונטה, היכן שהיא תורמת בצורה כה עזה למאבקנו נגד קורונה, כצפוי, ממשלת איטליה, ובמיוחד שר החוץ לואיג'י די מאיו ושר הבריאות רוברטו ספרנצה, מודעים לשיתוף הפעולה הזה שמתגלה כיעיל כל כך, ולתרומתכם למדינתנו באמצעות פעילותכם בפיימונטה".

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי שלח מכתב חזרה שבו הודה על הברכות אך הסביר שאינו יכול להשאיר את המשלחת יותר, מפני שזקוקים לה בישראל, מכיוון שהמגמה התהפכה והמספרים עולים מדי יום. הוא אמר שישמח להמשיך את שיתוף הפעולה במלחמה בנגיף והן בתחומים נוספים.

שגריר ישראל באיטליה אמר לחברי המשלחת: "התכנסנו בנר ראשון של חנוכה בפיימונטה כדי לציין את החברות האמיצה בין ישראל לאיטליה, ואת המעשה האנושי של הושטת ידה של ישראל לעזרה לחברים בעת צרה, במלחמה בנגיף. מתאים החג הזה לַמעשה. העולם מכיר את חנוכה כ"חג האור". האור הוא סמל ידוע של החכמה המאירה לנו את דרכנו במסתרי העולם, הלכנו בעקבות חכמינו שלימדו אותנו 'המציל נפש אחת, כאילו הציל עולם מלא'. הבה נקווה שהנר הקטן שהדלקנו כאן יחמם את הלבבות גם אחרי חנוכה, לקראת שנה בריאה יותר".

"טקס הדלקת נרות אורגן בידי עובדי השגרירות המסורים שלנו, שהתגייסו במהירות שיא, כל אחת ואחד בתחומו. ומשרד החוץ הישראלי שמכשיר אנשים ברמה הגבוהה ביותר לטובת עמנו וארצנו" כתב השגריר אידר ושיבח את משרד החוץ ובמיוחד את צוות השגרירות ברומא, את שר הבריאות יולי אדלשטיין, משרד הבריאות ומשרד ראש הממשלה.

השגריר כתב: "התרגשתי מאוד לקבל בשדה התעופה במילאנו משלחת ישראל של רופאים ורופאות, אחיות ואחים, שהגיעה לתת כתף לצוותי הרפואה העיפים של פיימונטה (בירתה טורינו). לפני כשבועיים וחצי, כששמעתי את החדשות הרעות מצפון איטליה, במיוחד בלומברדיה ופיימונטה, כיצד הגל השני של המגיפה אלים הרבה יותר מהראשון – עשרות אלפי נדבקים מדי יום, מאות רבות של מתים, לא עלינו, מדי יום, עדויות על קריסת בתי חולים ואי טיפול במחלות אחרות דחופות לא פחות – התקשרתי לנשיא מחוז פיימונטה אלברטו צ'יריו, ושאלתי האם הם זקוקים לעזרה".

"נשיא המחוז שמח וביחד עם ראשי מערך החירום שלו למדנו על הצרכים שלהם. בעיקר צוותים רפואיים. ציוד לא חסר, אבל צריך מי שיפעיל אותו. ביחד עם משרד החוץ שלנו, פניתי לשר הבריאות יולי אדלשטיין. הוא היה חיובי, וכך ארגנתי ישיבה משותפת באמצעות "זום" לפיימונטזים ביחד עם ד"ר אשר שלמון נציג משרד הבריאות. החששות מצדנו היו גדולים: מה יקרה אם התחלואה תעלה, ורופאים טובים יימצאו בחוץ? ובכל זאת הייתה שעת רצון, וביחד עם משרד ראש הממשלה שלנו, הצלחנו לקבל אישור סופי למשלחת ביום שישי האחרון. שמחה גדולה".

האיטלקים כל כך שמחו לקבל את פנינו. התקיים טקס בקמפוס בית החולים בהשתתפות בכירי המחוז והנשיא וכן ראשי הערים בסביבה וכלי תקשורת רבים".

"וזאת נקודה חשובה: ישראל ואיטליה הן ידידות טובות; הקשר בין העם היהודי לבין העם האיטלקי הולך עד לראשית איחודה של איטליה באמצע המאה-ה-19, שהתחיל פה בפיימונטה. מכאן גם החלה בשורת החירות ליהודי איטליה, ויהודים רבים היו פעילים בתנועת החירות של איטליה. רעיון התחייה של איטליה העניק השראה לאינטלקטואלים יהודים שחלמו על תהליך דומה בעם היהודי. משה הס כתב ב-1861 בספרו "רומא וירושלים": עם תחייתה של איטליה, תתחיל תחייתה של יהודה".

"כיום, ישראל ואיטליה משתפות פעולה בתחומים רבים, בצבא ובחלל, במדע ובטכנולוגיה, בחקלאות ובמים ועוד. וגם בתחום הבריאות. לכן היה זה טבעי עבורנו לעזור לעם האיטלקי כשיכולנו. בכל מקרה, בעיניי, הסולידריות הזאת נובעת גם מצו קטגורי תנ"כי עליון שהעם היהודי שמר במשך אלפי שנים, והוא מופיע בספר "ויקרא": "לא תעמוד על דם רעך". התלמוד מפרש את הפסוק הזה כך שכאשר אנחנו רואים מישהו טובע בנהר, או חיה טורפת חוטפת אותו או שודד מאיים עליו, אסור לנו לעמוד מן הצד, אלא חובה להתערב ולהצילו. מפה למדו חכמינו, גם ביחס לחובת הרופא כלפי מטופליו. לכן נברא האדם יחידי, אמרו חכמינו, משום שכל המאבד נפש אחת, כאילו איבד עולם מלא, וכל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו".

"מבחינתי, אפילו אם נצליח להציל ולרפא אדם אחד, המאמץ היה שווה. אבל אני בטוח שעם המומחיות והמרץ והידע של הצוות הישראלי, ביחד עם הצוות המקומי הנהדר, נוכל לעזור להציל הרבה יותר חיים. ההיסטוריה לא מחכה לנו; אנחנו עושים אותה. כך גם דיברתי בראיונות לתקשורת. כבוד גדול לישראל ובעיקר מחווה גדולה של סולידריות ואהבת האדם".

"בטורינו נפגשתי עם ראשי הקהילה היהודית, שסיפרו על מצב הקהילה ועל התמודדותה עם המצב הקשה. הם התרגשו לבואה של המשלחת, ורוצים לעזור עם אוכל כשר ומסיבת חנוכה".

"בליל שבת (לפני שבוע וחצי) האחרון אירחתי לקידוש וסעודה את שגריר ארה"ב באיטליה, לו אייזנברג ורעייתו. שרנו שירי שבת והכנתי לכבודם את פרשת "ויצא" בתרגום לאנגלית, וכך יכולנו ללמוד תורה ביחד". כתב השגריר.

דרור אידר איטליה קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד