ט"ו אייר התשפ"ד
23.05.2024
"שקרים ובדיות"

לחץ מאסיבי: המינוי שמסעיר את פולין היהודית

גיורת פולנית בשם מוניקה קוורצ'יק עומדת בעין סערה סביב מינויה לתפקיד מנהלת המכון היהודי ההיסטורי 'יידישער היסטארישער אינסטיטיוט' בפולין. מוביל המחאה שוחח עם 'בחדרי' ושטח את טענותיו עליה. במקביל נשלחו מעל אלף מכתבים לגורמי הממשל בגנות המינוי. היא מצידה אומרת ל'בחדרי' כי מדובר ב"שקרים ובדיות, שנאת חינם וקנאה וצרות עין"

לחץ מאסיבי: המינוי שמסעיר את פולין היהודית
צללית. אילוסטרציה צילום: unsplash

מחאה ציבורית רבתית בעקבות מינוי אישיות לא רצויה לניהול אחד מהמוסדות היהודים ההיסטוריים.

לאחר תשע שנות ניהול המכון היהודי ההיסטורי 'יידישער היסטארישער אינסטיטיוט' בפולין, ע"ש עמנואל רינגלבלום, מי שניהל בתקופת הגטו את מאגר השמות "עונג שבת", נפרד פרופסור פאוול שפיבק, מהתפקיד בהגיעו לגיל הפרישה.

פרופ' שפיבק הוא היסטוריון וסוציולוג, חבר הוועדה למדעים היסטוריים של האקדמיה הפולנית למדעים, מומחה בהיסטוריה של פולין במאה ה-20, עם דגש מיוחד על ההיסטוריה של הקהילה היהודית.

בימים האחרונים, באופן לא רשמי, החליט שר התרבות, פרופ' פיוטר גלינסקי, אליו כפוף המכון היהודי ההיסטורי "יידישער היסטארישער אינסטיטיוט" כי בכוונתו למנות את מוניקה קרווצ'יק, דמות מפוקפקת למדי.

מאיר בולקה, ממארגני המחאה, העומד בראש ארגון J-NERATIONS, מסביר בשיחה עם 'בחדרי חרדים' כי "הגברת התגיירה בהליך שפרטיו לא ברורים, היא היתה במשך 9 חודשים נשיאת הקהילות היהודיות של פולין עד שהודחה על ידי חברי הקהילה בחודש ספטמבר 2019. לפני תפקיד זה, ממנו הודחה, היא עמדה בראש הקרן לנכסים יהודיים שבראשו עמדה במשך 14 שנה, לאחר שהשתלטה עליה בדרכים מפוקפקות". דברים שגברת קרווצ'יק מכחישה לגמרי בשיחה עם 'בחדרי חרדים'.

קרן ה-FODZ, שתפקידה היה לשמר את מורשת יהדות אירופה, הפכה להיות לחברת נדל"ן הסוחרת ברכוש יהודי של הקהילות שנכחדו, כמו בתי עלמין, בתי כנסת, מבני ציבור קהילתיים ועוד. לאחר 14 שנה, לטענת מאיר בולקה, "הגברת הודחה גם מתפקיד זה לאחר שהתקבלו מאות תלונות על מעשים שעולה מהם ריח רע של חוסר אמפטיות לשימור המורשת היהודית של פולין".

בשיחה עם 'בחדרי חרדים' מגיבה גב' קרווצ'יק וטוענת כי "הדברים הללו שקריים, וכל העליהום עליה נובע מקנאה ושנאת חינם".

מאידך, לטענת בולקה, לאחר שפוטרה מתפקידה, "ניסתה הגברת להשתלט על ניהולו של המוזיאון היהודי בוורשה הידוע בשם מוזיאון POLIN. אולם מחאתם של יהודים רבים מרחבי העולם השפיעה על ועדת הבחירה שלא לבחור בה לתפקיד זה בטענה כי היא אינה ראויה לעמוד בראש מוזיאון חשוב זה, מאחר והמוניטין שלה אינו עולה בקנה אחד של שימור המורשת היהודית בפולין".

לטענת מספר עסקנים כולל בולקה, "הפעם הסיפור חוזר על עצמו. היא שוב מנסה את מזלה להשתלט על עוד מוסד המשמר את יהדות פולין, ה"יידישער היסטארישער אינסטיטיוט" וגם הפעם קמה נגדה מחאה".

מזה מספר ימים שמשוגרים מכתבים באמצעות המייל לשר התרבות הפולני, למי שעומד בראש המכון היהודי ההיסטורי בוורשה וכן למי שנמצא בצומת קבלת ההחלטות. המכתבים כתובים בשפה האנגלית והם פונים ומבקשים שלא לאשר לגברת את המינוי מכיוון שאינה ראויה לתפקיד זה. נוסח המכתב מופץ בקבוצות וואטסאפ השונות ועד כה נענו מעל אלף, מארגני המחאה מבקשים להמשיך ולהציף את הנושא במטרה שלא למנות את מוניקה קרווצ'יק לתפקיד זה.

מאיר בולקה, ממארגני המחאה, כאמור, מוסיף ואומר ל'בחדרי חרדים': "אם בעבר העברנו את המסר שלנו שהיה חד וברור כי מוניקה אינה יכול לעמוד בראשון מוזיאון פולין וכמובן שאינה יכולה לעמוד בראש הקהילות היהודיות, הרי שהקונצנזוס הזה בין כל יהודי העולם לרבות הקהילות היהודיות של פולין, הוא מוחלט ועל הממשל הפולני לכבד את רצונו של העם היהודי שאינו רוצה את מוניקה בראשות שום גוף המייצג את העם היהודי".

"אני קורא לכל מי שאכפת לו מזכר יהודי פולין", הוסיף בולקה, "להעתיק את הפניה שלנו למקבלי ההחלטות ולשלוח גם את המחאה הפרטית שלו. אם כל אחד ואחד ישלחו את המייל הזה, יש סיכוי לא קטן כי קולנו ישמע והאסון הזה ירד מסדר היום בפולין. יש לשלוח מייל זה מיידית כיוון שהמינוי אמור להיכנס מיד בתום השנה האזרחית".

מי שקיבלו מעל אלף מכתבים עם בקשה שלא לאשר את המינוי, הם פרופ' פיוטר גלינסקי, סגן ראש הממשלה ושר התרבות - [email protected], מר רפאל טרסקובסקי, ראש העיר וורשה - [email protected], וכן מר פיוטר ווישליקי, יו"ר דירקטוריון המכון היהודי - [email protected]

וזהו תוכן המכתב שנשלח לכל הכתובות הנ"ל, בשפה האנגלית ובשפה העברית:

אני שולח/ת לך דוא"ל דחוף זה כאדם פרטי, כיהודי/ה, נודע לי שהגברת מוניקה קרווצ'יק הגישה את מועמדותה לראשות המכון היהודי ההיסטורי JHI.

ברצוני להביע את דאגתי העמוקה מהמועמדות הזו ואף להביע את התנגדותי למינויה לכל תפקיד ציבורי שהוא. למוניקה יש היסטוריה ארוכה עם העם היהודי, מהרגע שהחליטה להיחשב כחלק מהאומה היהודית לפני כ-20 שנה, כנראה שלא ממניעים נקיים וטהורים, אלא כפי שכבר הוצג במאמרים שונים בפולין ממניעים אחרים. כשהיתה ראש ארגון FODZ יצרו איתה קשר הרבה אנשים, ברוב המקרים מוניקה אפילו לא טרחה לענות, ובמקרים ספורים דרישותיה היו בלתי נסבלות.

אין ספק שהמורשת של יהדות פולין אינה בראש הדאגות שלה. אני רוצה להפנות אותך למאמר שכתב עיתונאי ישראלי 
המתגורר בפולין, שחקר את פעולותיה של מוניקה. אתה יכול לראות את חמדנותה. די לקרוא את הפסקה הראשונה כדי להיות המום ולוודא שהאישה הזו מעוניינת לייצג את העם היהודי ולעמוד בראש אחד המוסדות החשובים בפולין: "אני מפסידה אם אני לא מרוויחה מיליון דולר בשנה הראשונה", אמרה פעם אחת מוניקה קרווצ'יק, מנכ"לית הקרן לשימור מורשת יהודית בפולין.

נחרדתי לגלות שעכשיו שגברת קרווצ'יק מעוניינת לעמוד בראש המכון היהודי ההיסטורי JHI, המקום אולי היחידי שנטול כל פוליטיקה, שמשמר באמת את מורשת היהודים בפולין ואני חושש מאוד שאם מוניקה תמצא בעצמה במכון ההיסטורי היהודי JHI, הפוליטיקה שלה יכולה לחדור לנימי המכון היהודי JHI.

אנו, היהודים בכל רחבי העולם ובישראל אנו רואים את המכון היהודי ההיסטורי JHI כמקום נקי ללא אינטרסים חיצוניים, אך נוכחותה של מוניקה, ובמיוחד לאחר שהודחה מהנהלת ה-FODZ, עשויה להשפיע לרעה על המכון היהודי ההיסטורי היהודי, הן על האווירה של המכון היהודי ההיסטורי והן על הערכים שהמוזיאון מציג.

על רקע זה ומסיבות לא טהורות, הגברת קרווצ'יק מיקמה את עצמה כמקבלת החלטות בשם הלאום היהודי, אבל אני כמי ששורשי עמוקים בפולין ונמצאים בישראל המדינה היהודית, אנו רואים במינוי של מוניקה בוז אל עבר האומה היהודית ברחבי העולם. מוניקה אינה מייצגת ואינה יכולה לייצג את העם היהודי בשום צורה שהיא. אני אודה לך אישית אם יוחלט כי מועמד זה אינו ראוי לעמוד בראש המכון היהודי ההיסטורי JHI.

בתגובה למאבק נגדה ולאישומים המופנים כלפיה, מסרה הגברת מוניקה קרווצ'יק: "הדברים הללו מנותקים מהמציאות, שקרים ובדיות, שנאת חינם וקנאה וצרות עין, אני יודעת ששמי מוכפש בכל מקום אפשרי, אני אפילו לא מכירה את המכפישים, למינוי הזה אין קשר לאף ארגון יהודי, והוא לא שייך לקהילה היהודית בפולין, זה מינוי של שר התרבות, מינוי מקצועי, לאנשים צרי עין שאני מעולם לא נפגשתי איתם החליטו לפגוע במינוי שלי בכל צורה, צר לי על כך, אבל אני אתמודד עם זה".

פולין יהודים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד