כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
אוד מוצל מאש

החתן הראשון של קרית צאנז הלך לעולמו

בבני ברק נפטר הבוקר הרה"ח הישיש רבי אליהו רייזמן ז"ל מזקני חסידי צאנז. אוד מוצל מאש שהיה עם הרבי ה'שפע חיים' מצאנז במחנות ההשמדה וניצל. המנוח שהיה לחתן הראשון שנישא בקרית צאנז בנתניה גולל פעמים רבות את סיפור הצלתו הקשור עם הרבי

החתן הראשון של קרית צאנז הלך לעולמו
ר' אליהו רייזמן ז"ל צילום: משה גולדשטיין

ברוך דיין האמת: בבני ברק נפטר לבית עולמו הרה"ח הישיש רבי אליהו רייזמן ז"ל מזקני וחשובי חסידי צאנז. שהיה אוד מוצל מאש ועבר את מאורעות השואה האיומה והוא בן 92 בפטירתו. 

המנוח ז"ל נולד בג' סיון תרפ"ח ועבר את מאורעות השואה האיומה ותמיד היה מעלה זיכרונות בפני החסידים מהצלתו בשואה. 

פעמים רבות חזר הרה"ח ר' אליהו רייזמן וסיפר מזכרונותיו ו'בחדרי חרדים' מביא את הדברים עם פטירתו, ר' אליהו סיפר כי מיד לאחר השואה, לאחר השחרור ממחנות הכפייה וההשמדה באירופה, בתקופה הארוכה בה שכב הרבי בעל ה'שפע חיים' מצאנז זצ"ל על ערש דוי ואושפז בבית חולים מאולתר שהוקם על אדמת גרמניה, זכה הוא לחלוק שם חדר אחד עם הרבי מה שהמתיק עבורו את ריפוי המחלה, ממנה התאושש יחד עם הרבי כעבור מספר חודשים.

ר' אליהו, מזקני קהילת צאנז בבני-ברק, זכה להיות מקורב לרבי ה'שפע חיים' החל מאותה תקופת דמדומים ונמנה על תלמידיו הראשונים במחנות הפליטים בפעלדאפינג ובפערנוואלד שבגרמניה, ולאחר מכן בשכונת ויליאמסבורג בברוקלין ניו יורק, לאחר ששתה את כוס התרעלה עד תומה במחנה אושוויץ האיום ועוד מחנות.

כשעלה לארץ ישראל בעקבות יסודה של קרית צאנז בנתניה התארס בשעה טובה מוצלחת עם רעייתו ע"ה בתו של רבי משה דב ליכטנשטיין מנכדי הגאון הקדוש רבי הלל מקאלאמיא זצ"ל, שיחד עם זוגתו נספו באושוויץ הי"ד. 

לימים סיפר "שמחת הווארט שלי התקיימה בעיר נתניה בביתו של ראש הקהל, וזכיתי שמרן זי"ע השתתף בשמחה וקרא את שטר התנאים. בשטר זה נכתב שם אבי הכלה כפי שאמרה היא רבי משה ליכטנשטיין. כשהגיע מרן זי"ע לשמו של אבי הכלה, נעצר ושאל מה שמו של אבי הכלה. אני התפלאתי, כי הרי שמו היה כתוב בפירוש על שטר התנאים. אז ענה גיסי המבוגר, שהתגורר באותן שנים בתל אביב, כי שמו היה רבי משה דב, ומיד כתבו את שטר התנאים מחדש. כולם היו אחוזי התפעלות מרוח קדשו של מרן זי"ע. באותה הזדמנות אמר לי מרן זי"ע שאני החתן הראשון של קרית צאנז".

"החתונה שלי התקיימה בארה"ב ומרן זי"ע היה המסדר קידושין. לשבת העליה לתורה שלי לא ידעתי היכן אשהה והיכן אסעד. ביום חמישי קודם לכן, לאחר תפילת שחרית, קרא לי הרבי ואמר: אליהו, אתה תהיה האורח שלי בשבת... כך הוא זיהה את מצוקתי והעניק לה פיתרון להפליא. ואכן בשבת זו הייתי האורח של המשפחה וסעדתי בביתו עם הרבנית וילדיה הקטנים".

ברבות השנים הורה לו הרבי להקים תלמוד תורה בקראון הייטס שם החזקתי את החיידר בעידודו של הרבי.

תמיד היה מספר בערגה כי "כשבנה הרבי ה'שפע חיים' את הבנין הראשון בקרית צאנז לא האמינו שזה יתפתח לממדים כאלו עצומים ובקרית צאנז תקום עיר עם כל המוסדות הגדולים. מי האמין באותם ימים, בהם רק קומץ אנשים הסתופפו בצילו של מרן זי"ע, כי עוד יבוא יום והמלוכה של צאנז תעלה מעלה מעלה ותהיה מפורסמת בעולם כולו לשם ולתפארת. היום רואים עד כמה שהרבי השקיע כוחות גוף ונפש. והזורעים בדמעה ברינה יקצורו"

אחרי הסתלקותו של הרבי ה'שפע חיים' דבק בכל מאודו בבנו ממלא מקומו האדמו"ר מצאנז שליט"א והיה מגיע בכל המועדים והאירועים להסתופף בחצר הקודש. את מקום תפילתו קבע בבית המדרש של החסידות ברחוב יהודה הלוי בבני ברק שם תרם את ארון הקודש המפואר.

הותיר אחריו את רעייתו שתחי' בזיווג שני ובנו רבי ישראל צבי רייזמן.  

מסע הלוויה בשעה 12:45 מבית מדרש צאנז ברחוב יהודה הלוי - שם זכה להקים ארון הקודש מפואר ובשעה 14:00 מבית המדרש אוהל נחמיה בקרית צאנז נתניה לעבר חלקת צאנז בשכונת וותיקים בנתניה שם ייטמן. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

חסידות צאנז השפע חיים מצאנז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד