י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
האקתון חרדי

יו"ר ועדת החוקה יעקב אשר: יש לבחון את הטכנולוגיה של קמא טק עבור הדרכון הירוק

הפיתוח של יענקי בידרמן שהוצג בהאקתון החרדי של קמא טק מאפשר הקמת דרכון ירוק מוצפן ללא מידע רפואי • משה פרידמן מנכ"ל קמא טק: "אני שמח שאנחנו כאנשי הייטק וטכנולוגיה חרדים יכולים לתת כתף למאבק בנגיף"

יו"ר ועדת החוקה יעקב אשר: יש לבחון את הטכנולוגיה של קמא טק עבור הדרכון הירוק
ח"כ אשר בועדת חוקה צילום: ערוץ הכנסת

דיון מיוחד התקיים השבוע בוועדת החוקה, חוק ומשפט בכנסת בראשותו של הח"כ הרב יעקב בנושא הדרכון הירוק למחלימים מקורונה. הדיון התקיים בהשתתפות שר בריאות יולי אדלשטיין , פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש, בהשתתפות ח"כים רבים מכל הסיעות , וביניהם ח"כ הרב מיכאל מלכיאלי והרב אוריאל בוסו שסיירו לאחרונה בקמא טק והתרשמו מאד מהעשייה החשובה, וכן נציגים ממשרד הבריאות , ממשרד המשפטים וממשרד האוצר.

בוועדה דנו בקידום הפרויקט "הדרכון הירוק" שיינתן למחלימי הקורונה לצד המתחסנים, ויאפשר להם גמישות יתירה בהתנהלותם במרחב הציבורי. בוועדה עלה לדיון בין היתר הפתרון שהוצג בהאקתון החרדי של קמא –טק.

אחד הפתרונות שעבדו עליהם במהלך ההאקתון החרדי שהתקיים לאחרונה, היה פרויקט הדרכון הירוק בפיתוחו של יענקי בידרמן , שהסביר כי "הרעיון הוא הנפקת אישורי מעבר והקלות אחרות הקשורות למגבלות הקורונה.כיום קופות החולים מנפיקות אישור מחלים , מתחסן או בדיקה שעשו. המטופל מקבל ומדפיס את הנייר , וקל לזייף את זה ולא ניתן לאמת את זה מול הזהות של האדם".

 הוא מסביר כיצד זה יעבוד: "הרעיון הוא שקופות החולים יכניסו לתוך התיק האישי של הפציינט את המידע, כמו למשל על החלמה מקורונה, ואת הקובץ המוצפן עם המידע הזה יוכלו להטעין לתוך כרטיס חכם של משרד הבריאות או כרטיס קופת חולים. למעשה, רופא המשפחה יוכל להטעין את המידע בכרטיס קופת החולים כמו שמטעינים 'רב-קו'.  את הכרטיס יוכלו לסרוק בכל מיני מקומות מעבר- אם זה בכניסה לאירוע, מלון , בית כנסת וכד'. בזמן הסריקה יופיעו פרטי האדם ואם הוא יכול לעבור או לא. אין מידע רפואי בכרטיס, כי אם אישור מעבר בתוקף עד התאריך. ולכן,  אין צורך בהקמת מסד נתונים חדש והרשאות גישה למערכות קופות החולים".


משה פרידמן • קרדיט: ערוץ הכנסת

ח"כ הרב יעקב אשר שמקדם רבות את תוכנית הדרכון הירוק פנה לשר הבריאות יולי אדלשטיין וביקש לבחון את הפתרון המוצע ואמר כי "בסוף אדם שהולך עם כרטיס מגנטי עם שבב שאין בו מידע רפואי , שזה הדבר החשוב בעניין שאי אפשר לחדור דרכו לפרטיות של בנאדם, זה יכול להיות מאד קל , אני מבקש לבחון את העניין".

משרד הבריאות עובד כיום על פתרון המבוסס על פיתוח תוכנה ואפליקציה לטלפונים חכמים, אולם, משה פרידמן מנכ"ל קמא טק הדגיש בוועדה שהפתרון שנוצר בהאקתון של קמא-טק יכול להתאים גם לבני הציבור החרדי שאינם משתמשים בטלפונים כאלו, או לקשישים, או לאנשים שאין ידם משגת. בנוסף, הפתרון הזה הרבה יותר זול ויעיל כי הוא משתמש בטכנולוגיה שכבר קיימת בכרטיס קופת חולים, ללא צורך ביצירת טכנולוגיות חדשות, שיוצרות בעיות רבות של אבטחת מידע, ועוד.

משה פרידמן מנכ"ל קמא טק: "אנחנו יודעים שהיו הרבה אתגרים בקורונה סביב ההתמודדות המיוחדת של הציבור החרדי כנגד המגפה, אנחנו כארגון שמטרתו לקדם את הייטק החרדי חשבנו איך נוכל לתרום למאבק נגד נגיף הקורונה.

לשם כך יזמנו את ההאקתון החרדי ואספנו מעל 300 מתכנתים חרדים שהתכנסו מספר ימים כדי להביא פתרונות טכנולוגיים לקורונה. ישבו 26 קבוצות שפיתחו פתרונות טכנולוגיים מכל מיני אספקטים של המאבק נגד נגיף הקורונה. הפתרונות הטובים נבחרו  ע"י משרד הבריאות. אני מודה לשותפים שלנו שנרתמו לסייע במהלך ובפיתוח הטכנולוגיות , מלבד 300 אנשי הההייטק החרדים , עיריית בני ברק , חברת גוגל , פועלים הייטק , קרן פיטנגו , מכבי שירותי בריאות ובית החולים שיבא תל השומר .אני שמח שאנחנו כאנשי הייטק וטכנולוגיה חרדים יכולים לתת כתף למאבק בנגיף".

יעקב אשר קמא טק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד