י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
בכפוף לשימוע

עבירות מס בלבד: כתב אישום נגד השר דרעי

כמעט חמש שנים מאז שנפתחה החקירה, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יגיש כתב אישום נגד השר אריה דרעי - באופן תמוהה בעיצומה של מערכת בחירות לכנסת ה-24 | כתב האישום יוגש בגין עבירות מס בלבד, לאחר שלא עלו חשדות לקבלת שוחד | מנדלבליט קבע כי השר דרעי זוכה מכל חשד לשחיתות שלטונית

עבירות מס בלבד: כתב אישום נגד השר דרעי
יו"ר ש"ס אריה דרעי צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע הבוקר (שישי) לשר הפנים ויו"ר ש"ס השר אריה דרעי כי בכוונתו להגיש נגדו כתב אישום נגדו כתב אישום בכפוף לשימוע בגין עבירות מס שביצע. פרקליטו של דרעי: "היועץ המשפטי לממשלה מנקה את השר אריה דרעי מכל חשד לשחיתות שלטונית".

על פי ההודעה שמסר היועץ המשפטי לממשלה, לאחר בחינת חומר הראיות שנאסף בתיק החקירה בו הוא נחקר כחשוד, הוא שוקל להעמידו לדין פלילי בגין עבירות מס בשלושה אירועים שונים, וזאת בכפוף לשימוע שייערך לו. החלטתו של מנדלבליט מגיעה אחרי סחבת משפטית של כמעט חמש שנים, בהן הוא סירב לקבל הכרעה, בשונה מתיקים דומים אחרים.

את ההחלטה לפתוח בחקירה נגד השר דרעי קיבל היועץ המשפטי לממשלה בחודש מרץ 2016, לאחר שעלו חשדות בנוגע לעבירות הקשורות לטוהר המידות. החלטת היועץ המשפטי לממשלה התקבלה על יסוד המלצת המשנה לעניינים פליליים והמשנה לפרקליט המדינה, יחד עם והמלצת פרקליט מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה). בד בבד, החליט היועץ המשפטי לממשלה כי לא נמצא בסיס ראייתי מספיק להעמיד לדין את השר דרעי במספר עניינים נוספים בהם הוא נחשד.

כתב האישום שיוגש נגד השר דרעי בכפוף לשימוע, יעסוק ב'עסקת גבעת שאול'. עניינה של פרשה זו בעסקת נדל"ן משנת 2013, במסגרתה מכר השר דרעי לאחיו שלמה דרעי, נכס בשכונת גבעת שאול בירושלים, שבו החלה בניית בניין מגורים בן 5 דירות.

בהתאם לחומר הראיות שנאסף, הדיווחים שהועברו לרשויות מיסוי מקרקעין במסגרת טפסי הדיווח על העסקה (מש"ח), כמו גם חוזה המכירה שצורף לדיווח, כללו מצגים כוזבים לכאורה, לרבות גובה התמורה שבעסקה, תיארוך העסקה לאחור, והצגת המגרש הנמכר כמגרש ריק במקום מצבו האמיתי כבניין מגורים מתהווה.

בנוסף, כתב האישום יעסוק בהכנסות מחברת גרין אושן, שהייתה קרן פיננסית להשקעות בארה"ב. על-פי החשד, בשנת 2011 החלה גרין אושן לשלם לשר דרעי עמלת מגייס בגין גיוס משקיע לקרן. הראיות מלמדות, כי לפי הוראתו של השר דרעי, החל מינואר 2013 עת חזר לחיים הפוליטיים, הורה השר דרעי לגרין אושן להעביר את סכומי העמלות להם היה זכאי לאחיו שלמה.

בהתאם לכך, בין השנים 2015-2013 שולמו לשלמה דרעי כ-630 אלף ש"ח כנגד חשבוניות "ייעוץ" כוזבות לכאורה שהפיק משרד עו"ד שלמה דרעי.

בהודעה שנמסרה לעורך דינו של דרעי נאמר כי הוא יואשם בהכנסות מחברת בת של אגד וממשה הבא. על-פי החשד, בשנת 2012 השר דרעי העניק שירותי ייעוץ ושיווק למיזם משותף של איש העסקים משה הבא ואגד חברה לתחבורה בע"מ.

השר דרעי ביקש לכאורה לקבל את שכרו בדמות תרומה בגובה 180 אלף ש"ח שתשולם לעמותת כרמי העיר, של מקורבו יהודה אזרד, אשר סייע לו לאורך השנים. שכר זה, אשר חייב במס, לא דווח בדו"חותיו האישיים של השר דרעי או של החברה שבבעלותו למס הכנסה. בנוסף, באותם ימים שילם הבא מחשבונו הפרטי לחשבונו הפרטי של השר דרעי סך 100 אלף ש"ח נוספים, המהווים הכנסה שלא דווחה למס הכנסה.

גורמים משפטיים מתחו לאורך התקופה ביקורת חריפה על העיכוב המתמשך בסגירת התיק, והגדירו אותו כ'עינוי דין'. כעת, בעיצומה של מערכת בחירות רביעית, החלטה עשויה להציב בסימני שאלה את השיקולים המשפטיים. בשנת 2016, החלה חקירה גלויה בפרשה, במהלכה נחקרו עשרות מעורבים, ובמאי 2017 החל שלב נוסף בחקירה במסגרתו נחקר באזהרה השר דרעי.

פרקליטו של שר הפנים אריה דרעי, עו״ד נבות תל-צור, מסר בתגובה: "לאחר למעלה מחמש שנות חקירה קשות ומייסרות, קבע היועץ המשפטי לממשלה בפתח החלטתו כי הוא מנקה את השר אריה דרעי מכל חשד לשחיתות שלטונית. היועץ המשפטי הדגיש שהחלטתו אינה סופית והוא שוקל העמדה לדין בעבירות מס בלבד וגם להן בעזרת השם, תנתנה בשימוע תשובות הולמות".

כתב אישום אריה דרעי עבירות מס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד