י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
אל תחזרו על הטעות

ההיסטוריה קובעת: פיצול בימין = ממשלת שמאל

עכשיו הימין במספרים שטרם היו, ואני לא יודע אם יהיו עוד כאלה. נכון, אין לי שום תסריט בראש איך תעלה בשנים האחרונות ממשלת שמאל-מרכז. מה שאני כן יודע, שההיסטוריה מראה כי פיצול ימין=ממשלת שמאל שבאה רעבה לבצע את המדיניות שלה. רעבה מאוד | טור דעה

ההיסטוריה קובעת: פיצול בימין = ממשלת שמאל
נפתלי בנט/גדעון סער/בנימין נתניהו צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מיד לאחר הסקרים ביום שלאחר הצטרפותו של גדעון סער לפוליטיקה, קשה היה להסתיר את החיוך בקרב פרשני הימין בעת הצגת הסקר.

הימין הבסיס, זכה כולו מעל ל-75 במנדטים ברוב הסקרים. אכן זהו הישג חסר תקדים. השמאל הישראלי - בשפל, והימין - בשיא, ועוד איזה שיא.

בסקר האחרון של חדשות 12, שלוש המפלגות הגדולות, היו מפלגות ימין. אך טיפ קטן אל אנשי אידיאולוגיית הימין, אל נא תתבשמו מהסקרים היפים. זהו אכן נחמד שרוב מוצק בעם בעד דעותיכם, אך ההיסטוריה הלא כל כך רחוקה, מראה כי כאשר יש פיצול רב בימין, עולה ממשלת שמאל רעבה. ועוד איזה רעבה.

המקרה הראשון התרחש בשנות התשעים הראשונות, התקיימה "ועידת מדריד", משלחת ישראלית בראשות ראש הממשלה דאז, יצחק שמיר ז"ל, ומשלחת פלסטינית נכחו יחד באירוע(למרות שמן הראוי להגיד ששמיר ידע רק כי המשלחת הפלסטינית תהיה בתוך המשלחת הירדנית - מה שלא קרה).

מיד לאחר הוועידה בבירת ספרד, פרשו מהממשלה מפלגות הימין המובהקות, 'מולדת' ו-'תחיה', מה שגרם לפירוק ממשלת הימין, ולבחירות.

בבחירות כזכור, ניצח יצחק רבין ז"ל, והקים ממשלת שמאל מלא על מלא. הוא חתם על הסכמי אוסלו, הסכמים ש"בזכותן", התקיימה אחת התקופות המלאות בפיגועים והרוגים. הישראלים חיו בחשש שכל רגע יתפוצץ מחבל, וכל זה בלב ישראל. אנשים פחדו לעלות על אוטובוסים או להסתובב בקניונים. חלקים שלמים מהארץ הועברו לידי הרשות הפלסטינית שקמה, וערפאת זכה ללגימטיצה. וכל זה נזכיר, בגלל פילוג בימין.

המקרה השני התרחש בסוף שנות התשעים, כאשר הליכוד, המפלגה הגדולה ביותר, מתפלגת בעקבות חתימת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על הסכם וואי.

הליכודניקים התפצלו ממש. חלקם הקימו את מפלגת האיחוד הלאומי(בני בגין ואחרים), חלקם הקימו את מפלגת המרכז(רוני מולא ודן מרידור), וחלקם הצטרפו לאהוד ברק (דוד לוי).

כזכור אהוד ברק הביס את נתניהו, והקים ממשלת שמאל בעזרת המפלגות החרדיות. באותה ממשלה ברק ניהל מו"מ יחד עם הפלסטינאים, והציע להם 90% מחלקי יהודה ושומרון, תמורת הסכם שלום.

לולא הסירוב המוחלט שלהם, רבים (ביניהם כותב שורות אלה), לא היו נמצאים היכן שהם היום.

חוץ מהמשא ומתן עם הפלסטינאים, קיים ברק גם מו"מ עם סוריה (והכל בממשלה שחייה היו פחות משנתיים), ועל פי דיווחים שונים, ברק היה מוכן לוותר על רמת הגולן. ולולא הפלסטינים וסוריה לא היו מתעקשות, ישראל הייתה ללא חלק ניכן מארצה, וכל זה נזכיר, בעקבות פילוג בימין.

נכון, עכשיו הימין במספרים שטרם היו, ואני לא יודע אם יהיו עוד כאלה. נכון, אין לי שום תסריט בראש איך תעלה בשנים האחרונות ממשלת שמאל-מרכז.

מה שאני כן יודע, שההיסטוריה מראה כי פיצול ימין=ממשלת שמאל שבאה רעבה לבצע את המדיניות שלה. רעבה מאוד.

טור דעה בלוק הימין קואליצית הימין בחירות לכנסת ה 24 בחירות 2021

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד