י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
ויהי לפלא

מדוע הורה הרבי לאברך לערוך שוב 6 סעודות ברית

סיפור מופלא על אברך חסידי מארה"ב שהתבקש על ידי הרבי מרחמסטריווקא לעשות שוב סעודות ברית לבניו שנולדו בשעה טובה | "הגשת דגים בסעודה היא סגולה שהילד ילמד גמרא, הגשת בשר בקר היא סגולה שילמד תוספות, והגשת יין היא סגולה שידע ללמוד מהרש"א,

מדוע הורה הרבי לאברך לערוך שוב 6 סעודות ברית
הרבי מחרמסטריווקא צילום: שוקי לרר

סיפור מיוחד על חשיבות סעודת ברית. האם ניתן לערוך סעודה חלבית או שצריכים להגיש דווקא בשר בסעודת ברית, שאלה זו הובאה השבוע בעלון 'מתיקות הדף היומי', מבית מדרשו של הגאון רבי אברהם ישעיהו קובלסקי.

הרב קובלסקי מביא בעלון כי בעבר נידון הדבר מעל גבי העלון ובהקשר לכך סיפר לו הרב החסיד רבי אברהם חיים מלאכי, ראש מערכת 'דברי אלוקים חיים' של חסידי רחמיסטריווקא, סיפור מופלא, שהוא שמע אותו כמה פעמים מבעל המעשה. וכך סיפר:

היה זה בחודש אב תשע"ט. אברך נכנס אל הרבי מרחמיסטריווקא בירושלים וסיפר שהוא עושה ברית לנכד. תוך כדי שיחה עם הרבי, שאל הרבי את האברך – שהוא אמריקאי במקור – איך נהוג באמריקה בענין עריכת סעודת ברית. סיפר הלה שבארה"ב נוהגים לתת כמה צלחות גבינה וכמה סנדוויצ'ים, והציבור לוקח לעצמו קצת מהכיבוד הביתה, וזאת מפני שכולם ממהרים לעבודה, וגם אינם רוצים לאכול בשר בבוקר.

כששמע זאת האדמו"ר, התקשה להאמין וביקש לקרוא לאברך שהגיע מארה"ב לבקר בארה"ק, ושאלו האם אכן כך נהוג שם, שנותנים בברית סעודה חלבית והציבור לוקח והולך. אישר האברך השני שאכן כך נהוג, וכך גם הוא עשה בסעודות הברית של בניו.

נענה האדמו"ר ואמר: כשנותנים סעודה דשינה ומשביעה, הרי המשתתפים מברכים את בעל השמחה בלב שלם, והילד מתברך בכל מילי דמיטב, אולם אם אין נותנים סעודה כזאת, הרי מפסידים את הברכות...

אמר הרבי לאותו אברך, שיחזור ויעשה סעודות ברית לבניו, ויראה שיהיה שם מנין לפחות בסעודה, ויגיש בסעודה דגים טעימים, בשר בהמה עשיר, ויין משובח, וישירו זמירות של ברית מילה, והציבור יברך את האב ואת הילד בלב שמח. כך יעשה כמה פעמים, עבור כל הבנים שלו, ובכל פעם יודיע למשתתפים עבור איזה בן הוא עושה כעת את הסעודה, 'פלוני בן פלוני', ועי"ז יתברכו בניו בכל הברכות, ולפני ברכת המזון יאמרו 'נודה לשמך בתוך אמוני', ובסוף ברכת המזון יאמרו 'הרחמן' לברית מילה.

ועוד הוסיף הרבי ואמר, שהגשת דגים בסעודה היא סגולה שהילד ילמד גמרא, הגשת בשר בקר היא סגולה שילמד תוספות, והגשת יין היא סגולה שידע ללמוד מהרש"א. 

ואכן כך עשה אותו אברך, הוא הזמין שש סעודות במשך כמה ימים, סעודה בבוקר וסעודה אחה"צ מפני שכבר מיהר לחזור לחו"ל, הסעודות היו עשירות, והוגש שם דגים, בשר בקר ויין, המשתתפים שרו זמירות, ואמרו 'נודה לשמך' ו'הרחמן', וכולם בירכו את האב ואת בניו בשמם המלא, ואף אני בעצמי השתתפתי בחלק מהסעודות. גם הרבי בעצמו היה מעורב בכל סעודה, והתעניין בדיוק היכן הוא הזמין את האוכל וכו'.

לפני כחודשיים הגיע אותו אברך שוב לירושלים, ומיד כשהוא נכנס לרבי, שאל אותו הרבי: ומה היה בסעודת הברית שלך עצמך? הוא כמובן לא ידע לענות, אך לאחר בירור הוא נכנס שוב לרבי ואמר שגם סעודת הברית שלו היתה חלבית. אמר לו הרבי שיערוך שוב סעודה בשרית נוספת עבור עצמו, ואכן שוב נערכה סעודה עשירה ורחבה במעמד עשרה אנשים שבירכוהו בכל הברכות.

רחמסטריווקא ברית מילה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד