ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
נוקטים בשינוי גישה • בלעדי

בכיר 'יש עתיד' מדבר על חיבור עם החרדים: "כולנו טעינו"

האם הממשלה הבאה תורכב מ'יש עתיד' והמפלגות החרדיות? מס' 2 במפלגתו של יאיר לפיד חושב שזה בהחלט אפשרי. בראיון ל'בחדרי חרדים' טוען ח"כ מאיר כהן כי אפילו ליצמן יוכל לחיות עם זה | וגם, "כולנו טעינו בשיח שלא היה לו מקום, וכן היה מקום למתן" 

בכיר 'יש עתיד' מדבר על חיבור עם החרדים: "כולנו טעינו"
מאיר כהן מ'יש עתיד' צילום: הדס פרוש, פלאש 90

התמונה הפוליטית משתנה לאור הפיצולים בתוך הימין ומביאה לתרחיש שתקום לאחר הבחירות - ממשלה של מפלגות 'רק לא ביבי'. על פי הסקרים כיום, המפתח לממשלה כזו הוא החרדים, שיידרשו לשבת לצד יאיר לפיד בממשלה בהנהגת המוביל בגוש.

בינתיים בחדרים הסגורים גם החרדים מדברים על תרחיש כזה, ולא שוללים ישיבה לצד יאיר לפיד ו'יש עתיד' בממשלה, כשהיחיד שמתבצר הוא השר יעקב ליצמן. ב'יש עתיד' מצידם כבר לא שמים את הנושא הדתי בראש סדר העדיפויות.

מי שעשוי להיות הגשר לחיבור כזה בין הסיעות החרדיות ל'יש עתיד', הוא חבר הכנסת מאיר כהן, מקום 2 ברשימת 'יש עתיד', קרוב למסורת, מחזיק בקשר פתוח עם כלל הסיעות החרדיות, מש"ס, יהדות התורה, ובמיוחד עם השר ליצמן.

בראיון שהעניק בסוף השבוע ל'בחדרי חרדים', אומר חבר הכנסת מאיר כהן: "אני מעולם לא שללתי שיתוף פעולה עם החרדים". לדבריו, "החרדים הם חלקים מהחברה החרדית, הם אנשים מאוד קרובים אלי, היו ויש ויכוחים של תפיסה אבל בענייני המהות הוכחנו כמה וכמה פעמים שיתופי פעולה מאוד מעניינים שקידמו את מה שהיה צריך".

כך מצין כהן, שכשר רווחה בממשלת נתניהו-לפיד-בנט, הוא דאג "בחפץ לב לצרכים החרדים". גם בוועדת הכספים "מיקי לוי דאג לתקציבים לחינוך המוכשר", הוא מבקש לציין בפתח הראיון ומוסיף: "היתה תדמית שאנחנו נגד חרדים ונגד דת, אין לה קשר למציאות, בעזרת השם בממשלה הבא יהיו שיתופי פעולה בינינו".

שאלנו את חבר הכנסת כהן אם אפשר להבין את אלה שטענו כי קיימת כאן רדיפה מצד יש עתיד כלפי החרדים. "יש ויכוחים סביב הגיוס וחלוקת התקציב, הויכוח הוא לא ויכוח בינינו, זה יצא מהתחום של ה'בר פלוגתא' הלגיטימי והפך למלחמה של התנצחויות".

אמנם, כהן מציין כי נעשו טעויות וכי הם לא היו חוזרים שוב על דרך בה ניהלו את חילוקי הדעות, "בפוליטיקה אם אתה ממשיך לאחוז בדגלים שלך ובאידיאולוגיה שלך, אתה צריך לחתור למתן את השיח". אומר בכיר 'יש עתיד' ומודה בשיחה עם 'בחדרי חרדים', "כולנו טעינו בשיח שלא היה לו מקום, וכן היה מקום למתן. שאני רואה היום את השייח בין מיקי לוי לגפני ואת עשייה שיש בזה לטובת הילדים כולם מבין שזה שונה".

"אני חושב שצריך לכבד", מוסיף ח"כ מאיר כהן, "אני רואה את השיח שלנו ביש עתיד עם אנשי ש"ס, הם חברה טובים אתה יושב איתם בכנסת ופעימות הלב משותפות, אך בנושאים החברתיים לא מצאתי שם הבדל בינינו".

עם זאת אומר כהן, כי אמנם "מוקדם מדי לדבר על שיתוף פעולה, אבל יש לנו עשייה משותפת, יש שיתוף פעולה, זה כבר לא שיחות זה חלק מהתרבות".

כהן לפני כמה שנים העלה הצעת חוק שהביאה לחילוקי דעות בתוך הסיעות החרדיות, הצעת חוק שעסקה באיסור אפלייה בקבלת בנות למוסדות על רקע עדתי, כשהוא מציין כי המטרה לא הייתה להתריס, "זה היתה מלחמה לשם לשמים, שבנות ישראל באשר הם לא יהיו מקופחות, אנשים מסכימים איתי".

על שינוי הגישה של לפיד, מציין כהן בראיון ל'בחדרי חררים': "אני מכיר את יאיר לפיד הרבה שנים, מעולם לא שמעתי אותו אומר דבר אחד בגנותה של דת, הבחור הזה מקפיד על קידוש בבית שלו, לא להאמין. הוא אומר לנו בחוקים חברתיים לתמוך לא משנה מי המציע".

כאמור, המכשול באם יעלה לדיון שיתוף פעולה בין החרדים ליש עתיד, הוא השר ליצמן שמסרב לשוחח עם לפיד. "אני מדבר עם ליצמן", אומר חבר הכנסת כהן ל'בחדרי חרדים', "אני אומר לו: ממה נפשך עד כמה ביטוי הכעס יובילו, לאן זה יוביל? למה לדבר על הכעס", כשהוא רומז, "יש שיחות אישיות ולא נשתף".

הח"כ גם מפתיע ואומר, "אני חושב שזה בר פתרון החרם האישי של ליצמן על יש עתיד. אין דבר שלא תלוי בנו". גם נושאי הליבה של 'יש עתיד', חוק הגיוס וחוק המרכולים הם ברי פתרון. "צריך לקיים שייח", שלא מופקע שהקפאת הנושאים האלו יהיו הפתרון לשיתוף פעולה עתידי בין החרדים ללפיד וחברי סיעתו. כך מס' 2 ברשימת 'יש עתיד'.

יש עתיד מאיר כהן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד